Menü

„Az utóbbi időben hamis fotogramok és fényképek is megjelentek” – Interjú Hattula Moholy-Naggyal

21 • 08 • 12Mary Pelletier

1939-ben Moholy-Nagy László a chicagói East Ontario Street 247. alatt megnyitotta a The School of Design elnevezésű iparművészeti iskoláját – a másodikat az új otthonául választott városban. Két évvel korábban költözött Chicagóba és lett a The New Bauhaus alapító igazgatója, az eredeti német Bauhaust létrehozó Walter Gropius kérésére. Az új iskolát egy évvel később pénzügyi okokból be kellett zárni, ám Moholy ambíciója, hogy tanítson, nem veszett el. 1939 februárjára összegyűlt a befektetői tőke, amellyel megnyithatta saját intézményét, a The School of Designt.

Az ember óhatatlanul is eltöpreng, hogy vajon Moholy, akinek a neve egybefonódott a város modern formatervezési identitásával, mint gondolna a „Babszemről”? Anish Kapoor a Cloud Gate (Égkapu) címet adta a 2006-os alkotásnak, az óriási, rozsdamentes acélból készült, vese alakú szobornak, amely visszatükrözi és eltorzítja Chicago látképét – ahogy az oda naponta ellátogató több ezer turista képét is. Tiszta forma és fény, tökéletes egy torz szelfi készítéséhez. A fényképészet, az optika, az anyagiság és a fény találkozik itt, hogy az életünket gazdagítsa – az Opendox csapata is jó okkal választotta ezt a helyszínt 2019-es filmje, a The New Bauhaus: The Life and Legacy of Moholy-Nagy (Az új Bauhaus: Moholy-Nagy élete és öröksége) beharangozásához. Az egyik előzetesben gyerekek szaladgálnak a csillogó szobor körül, tinédzserek pedig az eltorzult tükörképükről készítenek fotót a telefonjukkal. Aztán Moholy szavai jelennek meg lassan a képernyőn: 

„Nem az írni nem tudó, hanem a fotográfiáról mit sem sejtő lesz a jövő analfabétája.”

Moholy az 1940-es években írta le e szavakat, mi pedig itt a jövőben ebben a szellemben élünk. Ahogy megjósolta, a kortárs élet képekkel kereskedik. 1946-ban bekövetkezett halála óta Moholy demokratikus, „a művészeti gyakorlat mint életgyakorlat” ethosza jobbára a fotográfia területén végzett munkáján keresztül jutott el a közönséghez. Bár alkotókedve nem ismert határokat – festett, szobrokat és kollázsokat készített, reklámkampányokat tervezett és filmeket forgatott –, a fotográfia, és különösen annak a fényképezőgép nélküli formája iránti elkötelezettsége volt az, aminek az újítónak és oktatónak kijáró elismertséget köszönhette.

Moholy az 1920-as években, első feleségével, Lucia Moholyval sajátította el a fotogramkészítés technikáját. A technikáról, amelynek során a tárgyak közvetlenül kerülnek a fényérzékeny papírra, amelyet aztán megvilágítanak, azt mondta, „az igazi kulcs a fényképészethez”. Bár sosem tartott a hagyományos értelemben vett fényképészetórákat, írásaiban lelkesen buzdít minket arra, hogy fessünk fénnyel. 1941-ben kollégáival, Kepes Györggyel és Nathan Lernerrel pontosan ezt tanították meg azoknak, akik felkeresték a How to Make a Photogram (Hogyan készítsünk fotogramot) című kiállítást, amelyet a Museum of Modern Art számára szervezett.

Neve sokáig nem feltétlen volt annyira ismert, mint egyes bauhausos kollégáié – pl. Walter Gropiusé, Mies Van der Roheé, Vaszilij Kandinszkijé – de ez már elkezdett megváltozni. Az utóbbi két évtizedben számtalan kiállításon voltak láthatóak fényképei, fotogramjai, festményei, szobrai és filmjei. 2016-ban a Solomon R. Guggenheim Museum mutatta be az első átfogó kiállítást életművéről Future Present (Jövő jelen) címen, amely aztán látható volt az Art Institute of Chicagóban és a Los Angeles County Museum of Artban is. 2019 végén, még időben ahhoz, hogy beleférjen a német Bauhaus centenáriumának emlékévébe, Alysa Nahmias rendező és az Opendox bemutatta a The New Bauhaus című, részletes kutatásokon alapuló életrajzi filmet, amely a német iskola szellemi hatását Moholyn, a talán legtermékenyebb exportcikkén keresztül mutatja be. Ez a játékos és lenyűgöző alkotás archív felvételeket és családi fényképeket hoz össze történészekkel folytatott beszélgetésekkel, és egykori diákokkal túrják fel saját fényképesdobozaikat, miközben arra emlékeznek, milyen volt az Institute of Design filozófiája szerint élni.

Sem a film, sem az elmúlt évek Moholy munkásságának szentelt kiállításai nem jöhettek volna létre lánya, Hattula Moholy-Nagy fáradhatatlan munkálkodása nélkül, aki 2003-ban hozta létre a Moholy-Nagy Alapítványt, és családjával együtt igyekszik megőrizni édesapja munkásságát és örökségét. A filmben látjuk, amint megvizsgál egy fényképet, amelyet apja készített, és amelyen egy bajszos hentes látható Marseille-ben, aki a portékái előtt áll. „Meg lehetne nézni a hátulját is?” – kérdezi a Chicagói Egyetem Smart Művészeti Múzeumának kurátoraitól. „Apám dolgainál, különösen a papíralapúaknál, a hátoldalak majdnem olyan tanulságosak, mint az előoldalak.” Miközben a hátoldalon látható pecséteket és apja kézírását tanulmányozza, elmeséli, anyja hogyan dobta ki apja negatívjait, neki pedig hogyan sikerült megmenteni belőlük párat. A hentes képe új volt számára. „Nagyon moholys” – mondja, ahogy a nyomatban gyönyörködik. Valaki, akit nem mutat a kamera, megkérdi, miért. „Ahogy a férfi be van állítva... szerette ezt, megmutatni, hogyan élnek az emberek.”

2020 végén a Moholy-Nagy Alapítvány új vizuális arculattal jelentkezett – és egy könnyen kezelhető weboldallal, amely részletesen bemutatja mindazt, amit Hattula és a Moholy örökségének kutatásával és megőrzésével foglalkozók elértek. A nyitóoldalon Moholy-Nagy csupa kisbetűvel írt neve terül el, mintha egy pohár víz törné meg a látványt. Talán meglepő, de a szöveg nem Moholy műve, hanem a Pentagram, egy londoni stúdió készítette, amely a megbízásnak megfelelően Moholy kísérleti technikáiból merített ihletet.

A The Classicnak adott interjújában Hattula elmeséli, hogyan fejlődött az Alapítvány a formális létrehozása óta eltelt közel két évtized alatt, milyen együttműködések révén igyekszik a kutatásokat kiterjeszteni, és megosztja személyes meglátásait arról, apjának 51 év alatt miként sikerült oly sok mindent elérnie művészként és tanárként.

0103

Hattula Moholy-Nagy

M. P.

A fotográfia és a fotomechanikai folyamat szerves részei voltak Moholy-Nagy gyakorlatának, írásainak és oktatói tevékenységének. Az alkotásai közt azonban találunk festményeket, szobrokat, filmeket, kollázsokat, díszletterveket, könyvborítóterveket és sok minden mást is. Milyenfajta munkákat őriz az Alapítvány? Hogyan kerültek a gyűjteménybe?

H. M-N.

A Moholy-Nagy Hagyatéknak jelenleg képzőművészeti alkotások, művészfotók és filmek vannak birtokában, a katalogizálásukat pedig a Moholy-Nagy Alapítvány végzi. A legtöbb műtárgy és fénykép öröklés útján került hozzánk. Másfelől az elmúlt négy évtizedben aktívan gyűjtöttem a dokumentumokat, hogy kitölthessük a még létező fehér foltokat. Elsősorban azért hoztuk létre az Alapítványt, hogy a Moholy-Nagy életével és munkásságával kapcsolatos információk megbízható forrása legyen, de emellett a kutatás, kiállítások, publikációk és egyebek támogatása is célunk.

0103

Fotó: Moholy-Nagy László: [Boxen (Boxing)], 1924; Gelatin silver print; 16.8 × 11.7 cm © Moholy-Nagy Foundation

M. P.

Milyen dokumentumokat gyűjtenek?

H. M-N.

A legértékesebb dokumentumok természetesen az életében születtek, úgyhogy elsődleges forrásokat gyűjtünk, mint amilyenek a levelek (ezek számítanak a legnagyobb kincsnek), a folyóiratok, a kiállítási katalógusok, a fotók és a könyvek – szinte mindent, ami 1895 és 1946 között keletkezett. Alkalmam volt interjút készíteni olyanokkal is, akik személyesen ismerték Moholyt.

M. P.

Gyermekkorából milyen emlékei vannak apjáról? Érdekelte önt a művészet és az alkotás?

H. M-N.

Apám nem sokat volt otthon gyerekkoromban. A húgom, Claudia és én jobbára hétvégén találkoztunk vele. Mindig élveztük a vele töltött időt, és kedves, de kissé távoli jelenségnek tartottuk. Mindig bátorított minket, hogy fessünk és rajzoljunk, amit szívesen is csináltam.

M. P.

Mi ösztönözte az Alapítvány létrehozására 2003-ban? Hogyan sikerül egyensúlyt találnia saját munkája és az Alapítvány között?

H. M-N.

Az 1990-es évekre olyan szintet öltött az érdeklődés Moholy-Nagy élete és munkássága iránt, hogy szükségessé vált létrehozni valamilyen szervezetet ennek kezelésére, mert túl nagy feladat lett ez egy embernek. Azért hoztuk létre az Alapítványt, hogy megőrizzük Moholy-Nagy munkáit, létrehozzuk a képek adatbázisát, kiadványok és kiállítások referenciajegyzékét tartsuk fenn, átfogó életműkatalógust állítsunk össze, válaszoljunk kutatók kérdéseire, és a webhellyel kapcsolódási felületet biztosítsunk a közönséggel. Az alapítványi forma pénzügyileg is előnyös. Őszintén szólva nehéz volt egyensúlyt találni az Alapítvány és az archeológia között. Igyekszem olyan jól beosztani az időmet, ahogy apám tette.

0103

Fotó: Moholy-Nagy László: Scandinavia, gelatin silver print, 1931 © Moholy-Nagy Foundation

M. P.

Mesélne egy kicsit az archeológuskarrierjéről?

H. M-N.

Mindig érdekelt, hogy miért lettek olyanok a dolgok, amilyenek. Történelemből diplomáztam le, de aztán úgy gondoltam, mégsem lennék jó középiskolai történelemtanár. A mesterdiplomámat már antropológiából szereztem, és azt gondoltam, kurátor leszek egy múzeumban. Az első állásom azonban arról szólt, hogy egy Észak-Mexikóba indult archeológiai expedíció tábori laboratóriumát irányítsam. Az élmény hatására döntöttem úgy, hogy archeológus leszek. Mexikóban és Guatemalában végeztem ásatásokat. Jó pár éve itthon vagyok, a kutatások eredményeit írom le és publikálom.

M. P.

Mielőtt az Alapítvány formálisan is létrejött volna, ön volt a „szóvivő” a Moholy-Naggyal kapcsolatos ügyekben? Hogyan alakult ki az Alapítvány szerkezete?

H. M-N.

Valóban, a fiaim, Andreas és Daniel Hug előtt én vittem az ügyeket, és én hoztam létre az Alapítványt. Hamarosan bekapcsolódott a két menyem is, Kristen és Natalia, akik nagyon kompetensek és érdeklődőek. A kuratórium hatodik tagja Szántó András, aki apai nagyanyámon keresztül rokonunk. Földrajzilag elszórtan tevékenykedünk. Dan és Natalia Kölnben él, Andreas és Kristen a Michigan állambeli Arborban, András pedig Brooklynban. Ez azonban a digitális korban előnynek bizonyult.

M. P.

Azelőtt, hogy 1923-ban meghívták a Bauhausba, Moholy-Nagy nem tanított. Milyen hatással volt Walter Gropius meghívása a karrierjére?

H. M-N.

Azt hiszem, felébresztette benne a pedagógust, vagyis ráébresztette, hogy tud tanítani, ráadásul hatékonyan. Onnantól szenvedélyévé vált a tanítás.

0103

Film screen of Moholy-Nagy working with a student at the School of Design of Chicago. Unknown Photographer. © Moholy-Nagy Foundation, courtesy of Opendox.

0103

László Moholy-Nagy. Großes Eisenbahnbild (The Big Railroad Picture), oil on canvas, 1920. Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid. © Moholy-Nagy Foundation.

M. P.

Amikor tanítani kezdett a Bauhausban, Moholy-Nagy már foglalkozott fotográfiával. Honnan eredt a kapcsolata a kamerával és a fotográfiai technikákkal?

H. M-N.

Van némi bizonytalanság azt illetően, mikor és hogy ismerkedett meg Moholy a fényképészettel. Most épp az a benyomásom, hogy egy profi fotósnak, Erzsébet (Erzsy vagy Ergy) Landaunak köszönhetően, akivel 1918 tájt barátkozott össze Budapesten. Első felesége, Lucia Moholy is hivatásos fényképész lett, ők pedig az 1920-as években együtt dolgoztak. Moholy nem maga hívta elő vagy nagyította a fényképeit, azt Lucia Moholy vagy cégek végezték el.

M. P.

Ha a saját negatívjait nem is ő hívta elő, feltehetően sok időt töltött a sötétkamrában a fotogramokkal. Mit lehet tudni (ha bármit) a sötétkamra logisztikájáról?

H. M-N.

Myron Kozman, aki a chicagói School of Designban volt tanítványa, mesélte el, hogy Moholy, miután elrendezte és exponálta a fotogramokat, a diákjaival hívatta elő őket, mert allergiás volt a vegyszerekre. Lucia Moholytól sajnos nem tudtam meg semmit a sötétkamra logisztikájáról.

M. P.

2010-ben részt vett a Moholy-Nagy fotogramjait összegyűjtő életműkatalógus létrehozásában. Mi derült ki a munka során, magukról a fotogramokról és helyükről az életműben?

H. M-N.

Sok mindent tanultam a fotogramokról Renate Heynétől és Floris Neusüsstől, az életműkatalógus összeállítóitól. Nagyszerű élmény volt. Az is világosabbá vált, miként talált utat magának Moholy-Nagy művészi látásmódja egyik médiumból a másikba egy adott korszakban, és hogy miként hozott létre külön stílust a fotogramok számára.

M. P.

Mi jellemzi a stílust, ami ön szerint a fotogramjai sajátja?

H. M-N.

A korai fotogramjai viszonylag statikusak, és a konstruktivista műveire emlékeztetnek. Ahogy megismerte és szabályozni tudta a fényt a sötétkamrában, a kompozíciói egyre dinamikusabbak és önmagukban teljesebbek lettek. Gyakran jelennek meg világító fehér formák, amelyek valami végtelen sötét térben lebegnek. Számos művész készített és készít fotogramokat, de Moholy művei szerintem jellegzetesek.

0103

Moholy-Nagy László. Cover and design for Malerei Photographie Film (Painting Photography and Film), Bauhaus Bücher (Bauhaus Books), 1925. Printed matter. © Moholy-Nagy Foundation.

M. P.

1927-ben Moholy-Nagy „szuperfotográfiaként” írta le a Fotoplastiknak nevezett fotómontázsait. Hogyan felelt meg a képek kisajátítása a képalkotás demokratizálásáról vallott elveinek?

H. M-N.

Nem tudok teljes bizonyossággal felelni a kérdésre. Gondolom, a fotóplasztikákra lehet úgy tekinteni, mint amik Moholy demokratikus ethoszát szolgálják. Azt sem szabad azonban elfelejteni, hogy egyike volt a kor számos olyan művészének, akik művészetként tekintettek a fotómontázsra, mint például Hannah Höch vagy Max Ernst.

M. P.

Az Új látás (The New Vision) című könyvében Moholy-Nagy hangsúlyozza, milyen fontos összetevője az érzelmi műveltség a szellemi műveltségnek. Érdekelne, hogy a lányaként hogyan látja, miként jelennek meg az érzelmek és érzések a munkásságában, és konkrétan a fotográfiáiban.

H. M-N.

Ami azt illeti, az én szememben a fotográfiája inkább a formalizmus, mint az érzelmek kifejeződése; szerintem a térbeli elrendezés a tartalomhoz fogható vagy annál is nagyobb fontosságú.

M. P.

Egy 1994-es beszélgetésen, amelyet a Getty Museumban tartottak Moholy-Nagy fotográfiájáról, azt mondta, a termékenysége annak volt köszönhető, hogy nem aludt sokat, illetve, hogy voltak segítői. Szívesen hallanék még erről. Milyen szerepet játszottak a feleségei és az asszisztensei a munkájában?

H. M-N.

Véleményem szerint az, hogy Moholy képes volt erős és szerteágazó támogatórendszert kiépíteni, majdnem olyan fontos volt a karrierje szempontjából, mint a veleszületett zsenialitása. Az élete során szert tett nagytudású mentorokra, egy sereg levelezőpartnerre a világban, tehetséges asszisztensekre, és egy sor „szolgálólányra”, ideértve mindkét feleségét is, akik lehetővé tették, hogy olyan sokat érjen egy ilyen elképesztően rövid karrier során.

0103

Hattula Moholy-Nagy

0103

Moholy-Nagy László: Cover for Foto-Qualität (Photo-Quality) Magazine, 1931. Printed matter. © Moholy-Nagy Foundation

M. P.

Kikre emlékszik e hálózat tagjaiból, vagy kikről derült ki, hogy részei voltak?

H. M-N.

Mindössze tizenhárom éves voltam, amikor Moholy meghalt. A húgom, Claudia és én nem vettünk részt abban, amit a szüleink csináltak, úgyhogy nincsenek személyes emlékeim. Emlékszem, hogy találkoztam Walter és Ise Gropiusszal, Herbert és Joella Bayerrel, Xanti Schawinskyval, Sigfried Giedionnal, Fernand Légerrel, Walter és Pussy Paepckéval, Kepes Györggyel és Juliet Kepessel, valamint Hilla von Rebay-jal. Később, felnőttkoromban, amikor Zürichben laktam, találkoztam Lucia Moholyval, Johannes Ittennel, Max Billel, Ellen Frankkal és Jack Pritcharddal. Tudom, hogy Moholy nagyon fontosnak tartotta a New York-i Museum of Modern Arttal való kapcsolatait. Miután otthagyta a Bauhaust, kulcsfigura lett Helene de Mandrot, aki nyaranta szalont vitt a férje kastélyában, a svájci La Sarrazban. Biztos, hogy elfelejtettem említeni fontos kapcsolatokat, mert ahogy anyám fogalmazott, Moholy lehetséges munkatársnak tekintett szinte mindenkit, akivel találkozott.

M. P.

Moholy-Nagy abban az időszakban dolgozott, amikor egy fénykép alig ért többet, mint a nagyítás papírja. Voltak fotográfiák az Intézetben vagy máshol, amik később kikerültek a piacra? Vagy amiket az Alapítványnak sikerült visszaszereznie?

H. M-N.

Moholy halála után nagyon sok fénykép és dokumentum veszett el. Voltak szemfülesebb emberek, akik megmentettek műveket és aztán nagy sikerrel értékesítették őket. Páran nagylelkűen visszaszolgáltattak műveket és dokumentumokat a Hagyatéknak.

M. P.

Mesélne konkrét művekről, amiket izgalmas volt újra a Hagyatékon belül tudni?

H. M-N.

Csak néhány kisebb művet sikerült visszavásárolnom, mielőtt az árak elérhetetlen magasságokba emelkedtek. Amik igazán izgalmasak, azok a dokumentumok, mert olyan sok veszett el közülük. Nagy örömet jelent időről időre fekete-fehér negatívokat kapni, 35 mm-es Kodachrome diákat, üvegnegatívokat, kópiákat és kivágott jeleneteket Moholy filmjeiből. A szüleim által írt levelek másolatait küldték el emberek nagyon kedvesen. A fényképek és más művek miatt nem szoktam aggódni; meg fogják őrizni az értéküket, és megóvják őket. A fényképeknek és műalkotásoknak értelmet adó dokumentáció eltűnése az, ami a legjobban aggaszt.

0103

Fotó: Moholy-Nagy László: Photogram (proposed title page for Broom 4, March 1923), gelatin silver photogram on printing-out paper, 1922

M. P.

Sok alapítvány és hagyaték felhagyott a művek hitelesítésével, mert félnek a költséges jogi eljárásoktól. Ez az Alapítvány számára is problémát jelent? Hitelesít az Alapítvány műveket?

H. M-N.

Eddig nem volt ebből gond, valószínűleg mert Moholy műveit még mindig kissé alulértékeli a műtárgypiac. Lehet ez probléma lesz később, annak ellenére is, hogy az ilyen perek általában az alperes javára dőlnek el. Az Alapítvány formálisan nem hitelesít műveket, de kiadunk véleményt szakértők állásfoglalása alapján. Nem számítunk fel díjat a véleményünkért, és arra ösztönözzük az embereket, hogy lépjenek velünk kapcsolatba, mielőtt vásárolnának valamit.

M. P.

Volt valaha probléma hamisítványokkal? Mik a hamisítás árulkodó jelei?

H. M-N.

Jaj, persze! A helyzet különösen rossz a papíralapú művek esetében; az utóbbi időben hamis fotogramok és fényképek is megjelentek. A munka stílusa és kompozíciója rendszerint elég a gyanú felkeltésére. Valami nem szokott stimmelni a hamisítványokkal, még a gondosan kivitelezettekkel sem. Gyakran furcsa a szignó, vagy nem oda kerül, ahová Moholy helyezte volna.

M. P.

Moholy-Nagy igyekezett megőrizni a dokumentumokat és leveleket a Bauhausban, majd a New Bauhausban?

H. M-N.

Lehet, hogy igyekezett, de a halála után gyakorlatilag az összes levelét és dokumentumát kidobták, otthon is meg az iskolában is.

0103

Fotó: Moholy-Nagy László: Önarckép, 1925-29 © Moholy-Nagy Foundation

0103

© Moholy-Nagy Foundation

M. P.

Tavaly együttműködött a Steidllel és Jeannine Fielder szerkesztővel a Moholy Album összeállításában, amely Moholy-Nagynak a húszas évek közepétől 1937-ig készült kontaktlapjaira koncentrál. Újonnan felbukkant művekről van szó? Mi az, amit megtudunk révükön?

H. M-N.

Az 1970-es évek végén jutott el hozzám az, ami megmaradt az eredetileg legalább 270 kontaktmásolatot tartalmazó együttesből, körülbelül 200 negatív társaságában. Nagyon sajnálatos, hogy ennyi lap és negatív veszett el. Amint arra Jeannine Fiedler rájött, a kontaktlapok rengeteg információval szolgálnak Moholy európai fényképészetéről, sőt, személyes és szakmai életéről is. Kiderülnek a munkamódszerei, az, hogy milyen témák és hatások érdekelték, milyen kamerákat használt, kik készítették a nagyításokat, sok minden az utazásairól, a családjáról, a kollégáiról, a barátairól, stb. Gyakran készített állóképeket a témákról, amiket filmezett.

M. P.

A Hangzó ABC című filmet pár éve találták meg, miután 80 évig elveszettnek hitték. Vannak még elveszett művek?

H. M-N.

Moholy állítólag készített pár rövidfilmet kereskedelmi és színházi munkáival kapcsolatban. Ezeket a filmeket tudtommal nem találták meg.

M. P.

Idén mutatták be a The New Bauhaus című dokumentumfilmet a Palm Springs Nemzetközi Filmfesztiválon. Mennyire segítette az Alapítvány a készítését?

H. M-N.

Örömmel szenteltünk számottevő időt és energiát annak, hogy a film sikeres legyen. Interjúkat adtunk, adatokat ellenőriztünk, kontaktszemélyeket biztosítottunk, rendelkezésükre bocsátottunk dokumentumokat, fotókat és filmeket. Öröm volt együtt dolgozni a rendezővel és a forgatócsoporttal.

M. P.

Jelenleg milyen munkában vesz részt az Alapítvány? Készülnek kiállítások, könyvek vagy bármi más?

H. M-N.

Jelenleg a weboldalunkat frissítjük, és az archívumot szervezzük, hogy a könnyebb hozzáférés érdekében digitalizálhassuk. Információt állandóan kérnek tőlünk. Most, hogy a hátunk mögött van a 2016–2017-es utazó Moholy-Nagy életműkiállítás, a Bauhaus centenárium évének nyüzsgése, a The New Bauhaus film, és több könyv, köztük Jeannine Fiedler nagyon fontos kötetének megjelenése, viszonylagos nyugalom uralkodik. Az elmúlt közel negyven évben azonban mindig volt bizonyos érdeklődés Moholy-Nagy iránt, meg aktivitás körülötte, úgyhogy arra számítunk, lesznek nagyobb események a közeljövőben.

Moholy-Nagy László képeiből a Galéria rovatunkban találsz egy válogatást.

Jegyzetek

A cikk a The Classic magazinban jelent meg 2021 tavaszán, az interjút és a képeket a The Classic magazin és a Moholy-Nagy Alapítvány engedélyével mutatjuk be.