Menü

0103

Fotó: Jonathan Muzikar: Installation view of Fotoclubismo: Brazilian Modernist Photography, 1946–1964, The Museum of Modern Art, New York

Fotoclubismo: Brazil modernista fotográfia 1946–1964 – Brazil amatőr fotográfusok képei a MoMA új kiállításán

21 • 08 • 17Baki László

A Museum of Modern Art kiállítótereiben 2021. szeptember 26-ig látogatható Fotoclubismo: Brazil modernista fotográfia 1946–1964 című tárlat a brazil modernista fényképészet első múzeumi keretek közt rendezett bemutatkozása Brazílián kívül. Ez a brazil amatőr fotográfuscsoport az európai és észak-amerikai közönség előtt ezidáig lényegében ismeretlen volt. A Bandeirante név a São Paulo környékén a gyarmati korszakban aktív felfedezők és szerencsevadászok csoportjára utal, amelyet a Foto-Cine Clube Bandeirante (FCCB) úttörő szelleme miatt ünnepelt, szemet hunyva az őslakosok rabszolgasorsba taszításában, és a portugál fennhatóság alá tartozó területek kiterjesztésében játszott szerepe felett. Bár identitása szilárdan Brazíliához kötődött, de a klub az amatőrök dinamikus nemzetközi hálózatának is szerves része volt. Az FCCB széleskörű elismertségnek örvendett, tagjai munkáját hat kontinens szalonjaiban díjazták. Hogy mégis miért hiányzik a médium nemzetközi történetéből, arra magyarázat a műkedvelőkkel szembeni előítélet, az, hogy az amatőröket a képi klisékkel azonosítják, és hogy a klub a „Globális Dél” egyik országában volt található.

Az 1939-ben alapított São Paulo-i FCCB tagjai orvosok, jogászok, köztisztviselők, üzletemberek, könyvelők és diákok voltak. Bár a fényképezés a hobbijuk volt, munkáik arról tanúskodnak, komolyan és szakértelemmel közelítették meg a médiumot. A havonta megrendezett házi versenyekre benyújtott pályaműveket mindig nyilvánosan pontozták és bírálták el, így a versenyszellem is bátorította köztük az újítást. A kiállítás struktúráját az ezen versenyek témáin alapuló műegyüttesek adják, amelyek között három kulcsfigura (Geraldo de Barros, Thomaz Farkas, Gertrudes Altschul) munkásságát mutatják be koncentrált formában.

A MoMA-ban megrendezett tárlat két végpontját jelentő évszámok művészeti és politikai tényeknek felelnek meg Brazília életéből: az FCCB 1946-ban adta ki először havilapját, a Boletim foto-cinét, abban az évben, amikor az új alkotmány egy elnyomó rezsimet követően visszaállította a demokráciát. 1964 pedig egy brutális diktatúra kezdetét jelentette, amely hozzájárult ahhoz, hogy véget érjen a brazil fotográfia egy rendkívül termékeny időszaka – egy olyan korszak, amely az ország határain kívül máig jobbára ismeretlen maradt.

A Fotoclubismo: Brazil modernista fotográfia 1946–1964 című kiállítás több mint hatvan, a MoMA gyűjteményéből válogatott olyan fényképet vonultat fel, amely érzékelteti a csoport rendkívüli eredményeit, betekintést nyújt a fotóesztétika ötvenes években kialakított formájába, és lehetőséget ad a reflexióra az amatőr státusz mai jelentőségéről.

0103

Fotó: Maria Helena Valente da Cruz. The Broken Glass (O vidro partido). c. 1952. Gelatin silver print, 11 7/8 × 11 1/2 in. (30.2 × 29.2 cm). The Museum of Modern Art, New York. Acquired through the generosity of Donna Redel. © 2020 Estate of Maria Helena Valente da Cruz

0103

Fotó: Roberto Yoshida: Skyscrapers (Arranha-céus).. 1959. Gelatin silver print, 14 9/16 × 11 9/16 in. (37 × 29.3 cm). Collection Fernanda Feitosa and Heitor Martins. © 2020 Estate of Roberto Yoshida

0103

Fotó: Aldo Augusto de Souza Lima: Vertigo (Vertigem). 1949. Gelatin silver print, 11 × 14 3/4 in. (28 × 37.5 cm). The Museum of Modern Art, New York. Acquired through the generosity of James and Ysabella Gara in honor of Donald H. Elliott. © 2020 Estate of Aldo Augusto de Souza Lima

0103

Fotó: Palmira Puig-Giró: Untitled. c. 1960. Gelatin silver print, 15 3/8 × 11 1/16 in. (39.1 × 28.1 cm). The Museum of Modern Art, New York. Agnes Rindge Claflin Fund. © 2020 Estate of Palmira Puig-Giró

0103

Fotó: Thomaz Farkas: Ministry of Education (Ministério da Educação) [Rio de Janeiro]. c. 1945. Gelatin silver print, 12 13/16 × 11 3/4 in. (32.6 × 29.9 cm). The Museum of Modern Art, New York. Gift of the artist

0103

Fotó: André Carneiro: Rails (Trilhos). 1951. Gelatin silver print, 11 5/8 × 15 9/16 in. (29.6 × 39.6 cm). The Museum of Modern Art, New York. Acquired through the generosity of José Olympio da Veiga Pereira through the Latin American and Caribbean Fund. © 2020 Estate of André Carneiro

0103

Fotó: Julio Agostinelli: Circus (Circense). 1951. Gelatin silver print, 11 7/16 × 15 in. (29 × 38.1 cm). The Museum of Modern Art, New York. Acquired through the generosity of Richard O. Rieger. © 2020 Estate of Julio Agostinelli

Jegyzetek

Fotoclubismo: Brazilian Modernist Photography, 1946–1964
The Museum of Modern Art
2021. május 8. – 2021. szeptember 26.
A kiállítás szervezője Sarah Meister, kurátor, valamint Dana Ostrander, a Fotográfiai Tanszék kurátor asszisztense.