Fotoclubismo: Brazil modernista fotográfia 1946–1964 – Brazil amatőr fotográfusok képei a MoMA új kiállításán
21 • 08 • 17Baki László
A Museum of Modern Art kiállítótereiben 2021. szeptember 26-ig látogatható Fotoclubismo: Brazil modernista fotográfia 1946–1964 című tárlat a brazil modernista fényképészet első múzeumi keretek közt rendezett bemutatkozása Brazílián kívül. Ez a brazil amatőr fotográfuscsoport az európai és észak-amerikai közönség előtt ezidáig lényegében ismeretlen volt. A Bandeirante név a São Paulo környékén a gyarmati korszakban aktív felfedezők és szerencsevadászok csoportjára utal, amelyet a Foto-Cine Clube Bandeirante (FCCB) úttörő szelleme miatt ünnepelt, szemet hunyva az őslakosok rabszolgasorsba taszításában, és a portugál fennhatóság alá tartozó területek kiterjesztésében játszott szerepe felett. Bár identitása szilárdan Brazíliához kötődött, de a klub az amatőrök dinamikus nemzetközi hálózatának is szerves része volt. Az FCCB széleskörű elismertségnek örvendett, tagjai munkáját hat kontinens szalonjaiban díjazták. Hogy mégis miért hiányzik a médium nemzetközi történetéből, arra magyarázat a műkedvelőkkel szembeni előítélet, az, hogy az amatőröket a képi klisékkel azonosítják, és hogy a klub a „Globális Dél” egyik országában volt található.
Az 1939-ben alapított São Paulo-i FCCB tagjai orvosok, jogászok, köztisztviselők, üzletemberek, könyvelők és diákok voltak. Bár a fényképezés a hobbijuk volt, munkáik arról tanúskodnak, komolyan és szakértelemmel közelítették meg a médiumot. A havonta megrendezett házi versenyekre benyújtott pályaműveket mindig nyilvánosan pontozták és bírálták el, így a versenyszellem is bátorította köztük az újítást. A kiállítás struktúráját az ezen versenyek témáin alapuló műegyüttesek adják, amelyek között három kulcsfigura (Geraldo de Barros, Thomaz Farkas, Gertrudes Altschul) munkásságát mutatják be koncentrált formában.
A MoMA-ban megrendezett tárlat két végpontját jelentő évszámok művészeti és politikai tényeknek felelnek meg Brazília életéből: az FCCB 1946-ban adta ki először havilapját, a Boletim foto-cinét, abban az évben, amikor az új alkotmány egy elnyomó rezsimet követően visszaállította a demokráciát. 1964 pedig egy brutális diktatúra kezdetét jelentette, amely hozzájárult ahhoz, hogy véget érjen a brazil fotográfia egy rendkívül termékeny időszaka – egy olyan korszak, amely az ország határain kívül máig jobbára ismeretlen maradt.
A Fotoclubismo: Brazil modernista fotográfia 1946–1964 című kiállítás több mint hatvan, a MoMA gyűjteményéből válogatott olyan fényképet vonultat fel, amely érzékelteti a csoport rendkívüli eredményeit, betekintést nyújt a fotóesztétika ötvenes években kialakított formájába, és lehetőséget ad a reflexióra az amatőr státusz mai jelentőségéről.
Fotoclubismo: Brazilian Modernist Photography, 1946–1964
The Museum of Modern Art
2021. május 8. – 2021. szeptember 26.
A kiállítás szervezője Sarah Meister, kurátor, valamint Dana Ostrander, a Fotográfiai Tanszék kurátor asszisztense.