Menü

„Az életmű fogalma egyáltalán nem érdekel” – interjú Dezső Tamással

21 • 10 • 11Baki Péter

Dezső Tamás a fényképezést autodidakta módon sajátította el. 2001-től 2004-ig fotóriporterként dolgozott, majd szabadúszó fotográfusként. Fényképeit számos meghatározó médiumban publikálták, többek között a Time, a The New York Times, a National Geographic, a British Journal of Photography hasábjain. A San Franciscó-i Robert Koch Gallery és a londoni The Photographers' Gallery képviseli. A világ számos művészeti vásárán – mint a The Armory Show, a Paris Photo, az EXPO Chicago, az AIPAD Photography Show New York, a Photo London, az Unseen Amsterdam – állították már ki alkotásait.

B. P.

A Magyar Nemzeti Galériában 2013-ban bemutatott Here, Anywhere című sorozatod óta Magyarországon nem szerepeltél kiállításokon, bár nemzetközi aktivitásod rendszeres. Hogyan telt az elmúlt nyolc év, amelynek az egyik kiemelkedő eseménye a most bemutatásra került Hypothesis: Everything is Leaf című kiállításod Mariborban?

D. T.

Nyolc évvel ezelőtt már felhagytam a magazinoknak való fényképezéssel, de még javában dolgoztam a romániai sorozaton, illetve az abból készülő könyvön. Valahogy ott, a Romániában töltött idő alatt ért meg bennem végérvényesen a gondolat, hogy a dokumentarista fényképezés keretek közé szorít, és nem képes leírni az egyébként leírhatatlan valóságot. Ennek ellenére szerintem a könyv – a szerzőtársam szövegeinek hála – tartalmas lett, ráadásul az ott töltött idő olyan alapvető élmény volt, ami átstrukturálta a gondolkodásomat az identitásról, a ráutaltságról, a helyszín fogalmáról. Aztán a könyv megjelenése után átmenetileg abbahagytam a fényképezést és filozófiát kezdtem olvasni, tanulni, ami mostanra a fő tevékenységemmé vált. A Hypothesis: Everything is Leaf ennek a tanulási folyamatnak a része, gondolatkísérletek halmaza, amiben használom a fotót is. A kiállítások, ahogy mondod, tekinthetőek kiemelkedő eseménynek, de egyrészt tudatosan próbálom kerülni az illúziókat, másrészt erősen introvertált vagyok, ezért az igazán kiemelkedő események azok a pillanatok, amikor tanulás közben megértek valamit, vagy amikor azt egy koncepcióban meg is tudom jeleníteni.

0103

Fotó: Dezső Tamás
Pinus Sylvestris
2019
archív pigment nyomat
122 x 152,5 cm

B. P.

A 2015-ben megjelent könyved után a mostani tárlatod is összegzése egy gondolatkörnek, s ahogy mondtad is, mit értettél meg magadról vagy a fotográfiáról jelen kiállítás összeállítása során?

D. T.

Ami magamat, a saját, belső világomat illeti, arra törekszem, hogy fejlődjek, az idővel, vagy időmmel jól gazdálkodjak, és mindenekelőtt szabad legyek. Mivel természetemnél fogva nekem a figyelés és az értelmezés lehetősége jelenti a szabadságot, a művészeti tevékenységemet is ennek rendelem alá. Persze tisztában vagyok azzal, hogy a világot extrovertált emberek rendezik be extrovertált embereknek, így a korszerűséghez hozzátartozik az aktív megmutatkozás, a láthatóság, a jelenlét. Én ezekben, finoman szólva, nem érzem otthonosan magamat, de a kiállítás, mint a megmutatkozás egyik intézménye természetesen nekem is fontos. A dokumentarista létformával szemben ma már nem elsősorban könyvben gondolkodom, hanem kiállítási terekben és installációkban, amit aztán idővel persze a valósághoz és a lehetőségekhez igazítok. Az az igazság, hogy a fotográfia, mint médium, sosem állt az érdeklődésem középpontjában. Régebben tökéletes ürügy volt ahhoz, hogy jelen lehessek számomra érdekes helyszíneken, ma pedig az egyik leghatékonyabb eszközöm a tanulásban és az értelmezésben. Az új munka, aminek egyébként még csak az elején járok, követi az értelmezés folyamatát, ezért heterogén, léptékváltó és magyarázatra szorul.

B. P.

Amennyiben gondolatvilágod még az elején jár az új sorozatod tekintetében, miért érezted úgy, hogy most van a megfelelő pillanat arra, hogy bemutasd az eddigi eredményeket?

D. T.

Tulajdonképpen gondolatban, gondolkodásban nem a munka elején járok, végül is az identitás kérdése jóformán egész felnőtt életemben foglalkoztatott, a személyes azonosságról, a személy fogalmáról és a növényi létezés kérdéseiről pedig már öt-hat éve olvasok. Ehhez jöttek hozzá a posztantropocentrikus filozófiai koncepciók, amik miatt újra kellett gondolnom az eddigieket, és ezt hihetetlenül élvezem. Gyakran táncolok a szellemi képességeim határán, és nekem ez a legjobb a művészi létben. Maga a téma, vagy inkább a résztémák, szerencsére, kiapadhatatlannak tűnnek. Egyrészt több élet is kevés lenne, hogy az ember igazán a dolgok mélyére ásson, másrészt az ökológiai katasztrófa aktualitása miatt sok új teória születik napjainkban is. Ezért most azt érzem, hogy hosszú évekig maradni fogok ennél a tárgykörnél. Azért állítottam most ki, mert szükségem van arra, hogy lássam térben a képeket, tervezni tudjam a további lépéseket, és tudnom kell, hogy érthető, befogadható-e jelenlegi állapotában a munka. Ráadásul, közlésvágyat is érzek, és az esetleges visszajelzés is fontos. A közösségi média adta lehetőségekkel nem élek, a kiállítást egyébként is közelebb érzem magamhoz, mint kommunikációs formát.

B. P.

És miért pont egy szlovén városra esett a választásod, amikor a befogadói reakciókat próbálod feltérképezni? Jelenleg hol töltöd a legtöbb időt a világban, hol érzed magad otthon?

D. T.

Tulajdonképpen ott állítok ki, ahova hívnak, ahol lehetőség adódik. A vírushelyzet miatt az elmúlt másfél évben több ilyen lehetőség hiúsult meg, és ebben a zavaros időszakban jólesett egy hozzáértő kurátorral, Virágvölgyi Istvánnal és profi múzeumi csapattal dolgozni egy közeli kultúrvárosban. Mellesleg a szlovén kiállítás egy közelgő magyarországi kiállítás főpróbája is egyben. A legtöbb időt pedig, főleg most, Budapesten töltöm. Minden évben hónapokat vagyok többek között Amerikában, Hollandiában, Olaszországban, de egyelőre Budapesten van az otthonom. Az otthon nekem szó szerint a szűken vett otthonomat jelenti, bachelard-i értelemben az átélt, bensőséges, boldog teret.

0103

Variations on the Self / Variációk az Énre
2018
archív pigment nyomat
480 x 125 cm
fotó: Sara Rezar / UGM Maribor Art Gallery

B. P.

A világ számos művészeti vásárán megjelennek az alkotásaid, legfőképpen a Robert Koch Gallerynek köszönhetően. Hogy alakult kettőtök viszonya, s milyen tanulságokkal szolgál azon magyar fiatal alkotók számára, akik egy nemzetközi galériához szeretnének csatlakozni?

D. T.

A Koch Gallery tulajdonosaival való megismerkedésem szerencsésen alakult, mert miután látták a kiállításomat az Új-Mexikói Művészeti Múzeumban, szerettek volna kapcsolatba kerülni velem, én pedig már eleve a velük való megismerkedés szándékával mentem Santa Fébe. Ez pont tíz éve volt, és azóta baráti viszony alakult ki közöttünk. A közös munka rengeteg tanulsággal járt. Talán a legfontosabb, hogy ha az ember lassan építi fel a munkáit, mint én, akkor olyan emberekkel érdemes dolgoznia, akik a közös munkával kapcsolatban évtizedekre rendezkednek be. Egy jó galéria valóban a művészt képviseli, nem a munkáit, vagyis a galéria követi a művész gondolati fejlődését. Én azért kerestem erős, patinás galériát, mert a szellemi támogatáson és a munkám bemutatásán felül szerettem volna rájuk bízni a kommunikációt, a nyilvántartásokat, a keretezést, a tárolást, az árképzést, és persze az eladást is.

B. P.

A szervezési, illetve gyakorlati feladatokon kívül a Robert Koch Gallery miben tud hozzájárulni a művészeti fejlődésedhez, ahogy mondtad, a szellemi támogatásod miben merül ki?

D. T.

A telefonos egyeztetések mellett rendszeresen találkozunk személyesen is, többek között a galériában rendezett kiállítások kapcsán, a párizsi, chicagói, New York-i művészeti vásárokon. Rengeteget beszélünk politikáról, művészetről, képértelmezésről, fotógalériák működéséről, gyűjtésről, árverésekről, az általuk képviselt művészekről, munkamódszerekről. Mivel minőségmániások, mint én, állandó téma a nyomatok, a keretek, a múzeumi üvegek minősége. A korábbi és az új munkáimat is részletesen megvitattuk, ahogy a váltás lelki okairól és mikéntjéről is sokat beszélgettünk. Az elmúlt években jó pár gyűjtőnek bemutattak, ezekből az ismeretségekből pedig több barátság szövődött. Egészen más érzés úgy dolgozni, hogy van egy biztos, támogató, befogadó szakmai háttér, és nekem ők ilyenek, még ha a Föld másik oldalán vannak is.

0103

Forest / Erdő
2018
archív pigment nyomat
250 x 154 cm
fotó: Sara Rezar / UGM Maribor Art Gallery

B. P.

Talán pont azok a dolgok a legfőbb különbözőségek a magyar helyzethez viszonyítva, amit mondtál. Viszonylag távolabbról hogyan látod a magyar fotográfiai közélet helyzetét?

D. T.

Ez nehéz kérdés, mert nem vagyok tisztában a hazai helyzettel, a magazin és dokumentarista szubkultúrának már régen nem vagyok része, a magyar múzeumi, galériás világból pedig egyelőre alig ismerek valakit, és ez kölcsönös. Időről időre felmerül bennem, hogy Budapesten is jelen kellene lennem, annak ellenére, hogy nekem a fotó már a kezdetekkor is a szó szerinti határtalanságot jelentette, azóta pedig még inkább anakronisztikus illúziónak érzem az országhatárokat. Azt látom, hogy sok izgalmas galéria van itthon, és még több izgalmas művész, de minden galéria és minden művész a nemzetközi szövetbe igyekszik, vagy már ott is van.

B. P.

Mélyebb, hosszabb időn át kiérlelt sorozatokban gondolkodó alkotóként hogyan képzeled el a jövődet a nemzetközi vagy a hazai fotográfián belül, mire vágynál tíz éven belül?

D. T.

Mivel az életmű fogalma egyáltalán nem érdekel, ezért nem foglalkozom a korábbi munkáimmal, és a jövőre vonatkozó ambícióim is inkább a belső fejlődésemre irányulnak. A különböző képzelt és valós szerepek és pozíciók kergetése miatt a művészek jelentős része frusztrált, ez pedig a biztos recept arra, hogy az ember lemaradjon a saját életéről. Én ebből kimaradnék, szeretnék inkább élni, tanulni, dolgozni, néha kiállítani, és hát van végtelen mennyiségű könyv, amit még el kellene olvasnom.