Menü

0103

Fotó: Lee Friedlander: Haverstraw, New York, 1966 © Lee Friedlander. Courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco and Luhring Augustine, New York

A „döntő pillanaton” túl – Lee Friedlander retrospektív kiállítása Berlinben

21 • 10 • 20Udvari Orsolya

Lee Friedlander teljes munkásságát felölelő retrospektív kiállítás tekinthető meg a C/O Berlinben 2021. szeptember 11. és december 3. között. A tárlat széleskörűen, az amerikai fotográfus főbb sorozatain keresztül a kezdetektől, a megrendelésekre készült munkáktól, a híres jazz-zenészek portréitól, amerikai és európai projekteken át, egészen az alkotó saját identitását és családi kapcsolatait feldolgozó képekig mutatja be a mintegy 60 évet felölelő életművet.

Az 1934-ben született Lee Friedlander 14 éves korában kezdett el fényképezni, szakmai tanulmányait pedig a Los Angeles Art Center Schoolban végezte. Szemlélet- és megközelítésmódját az intuitív kísérletezés jellemzi, amit sok esetben népszerű kulturális referenciákkal gazdagít, köztéri utalásokkal, ismert vagy kevésbé ismert helyszínek, tájak bevonásával, amelyeken keresztül a társadalmat, a történelem különböző narratíváit vagy a hétköznapi, utcai pillanatokat és interakciókat figyelte meg.

A Henri Cartier-Bresson nevéhez fűződő „döntő pillanat” eltalálása, megtalálása helyébe Friedlander esetében a „döntő keretezés” vagy a „döntő szerkesztés” lép. A tükrözések, árnyékok, sziluettek meghagyása egy önarckép esetében nem hibaként, hanem alkotóelemként, többletjelentésként válik a fotó szerves részévé. Különböző stilisztikai módok, szerkesztések, elrendezések és megközelítések keverésével újszerű struktúrákat tud kialakítani a munkáiban, így életművében is, amelyet sok esetben sorozatokba rendez, amelyek akár évekkel később is bővíthetők.

Kedvelt és központi témái a mindennapi élet és az utcai jelenetek ábrázolása, emellett a már említett kulturális referenciák, természeti tájak, reklámfeliratok, szobrok, portrék, épületek, felhőkarcolók, parkolók is mind-mind visszatérő témák és elemek, amiken keresztül többek között képes megfogni az amerikai identitást és annak változását, sokszínűségét és történetiségét, akár individuális, személyes ábrázolásmód segítségével is.

0103

Fotó: Lee Friedlander: Erik, New City, New York, 1960 © Lee Friedlander. Courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco and Luhring Augustine, New York

0103

Fotó: Lee Friedlander: Florida, 1963 © Lee Friedlander. Courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco and Luhring Augustine, New York

Friedlander közel 50 könyvet és albumot publikált már, amik a kiállításon is megjelennek tematikailag és rendezőelvként is. Ezek közé tartozik a kezdetben hat képből álló Little Screens sorozat is, ami 1963-ban jelent meg a Harper’s Bazaarban, majd világhírű útjára indította Friedlandert. A sorozat a TV tömeges elterjedésének időszakában készült és a kommercializációra, különböző médiumok alakulására, az azokhoz történő viszonyunkra reflektál. Az életmű teljes, kronologikus áttekintését nyújtja a kiállítás mintegy 350 fotója. A tárlat tagolása és rendezése Friedlander több sorozata és főbb tematikái alapján történik, így jelenik meg a jazz, ami a kezdeti korszakát átitatta, és a műfaj improvizatív jellege miatt szépen egybecseng Friedlander stílusával. A már említett The Little Screens mellett az önarckép is teret kap a kiállításon, ahol az experimentalitás szintén kulcsfontosságú. Az 1976-os The American Monument – ami talán egyik legmeghatározóbb sorozata – a köztéri szobrok és a társadalom viszonyát vizsgálja, emellett olyan portrék, családi fotók is bemutatásra kerülnek, amik a saját, személyes, hétköznapi tapasztalatokból merítkeznek. Megtekinthetők Friedlander az 1970-es évek végén készült sorozata egy ohioi ipartelep munkásairól is. Mindezeken felül bekerült a tárlatba az akt- és a tájképek műfaja, valamint az America by Car 2010-ből, ahol az autóból fényképezve maga az autó ablaka, holtterei adnak keretet a kinti világnak. Ezen keresztül, perspektívaváltásra kényszerül a befogadó is.

Ez az állandóan megújuló keretezés, kísérletezés a fotó határaival jellemzi Lee Friedlandert, ami most átfogóan tekinthető meg a C/O Berlinben megrendezett kiállításán.

0103

Fotó: Lee Friedlander: Baltimore, Maryland, 1968 © Lee Friedlander. Courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco and Luhring Augustine, New York

Jegyzetek

Lee Friedlander: Retrospective
C/O Berlin
2021. szeptember 11. – december 3.