A „döntő pillanaton” túl – Lee Friedlander retrospektív kiállítása Berlinben
21 • 10 • 20Udvari Orsolya
Lee Friedlander teljes munkásságát felölelő retrospektív kiállítás tekinthető meg a C/O Berlinben 2021. szeptember 11. és december 3. között. A tárlat széleskörűen, az amerikai fotográfus főbb sorozatain keresztül a kezdetektől, a megrendelésekre készült munkáktól, a híres jazz-zenészek portréitól, amerikai és európai projekteken át, egészen az alkotó saját identitását és családi kapcsolatait feldolgozó képekig mutatja be a mintegy 60 évet felölelő életművet.
Az 1934-ben született Lee Friedlander 14 éves korában kezdett el fényképezni, szakmai tanulmányait pedig a Los Angeles Art Center Schoolban végezte. Szemlélet- és megközelítésmódját az intuitív kísérletezés jellemzi, amit sok esetben népszerű kulturális referenciákkal gazdagít, köztéri utalásokkal, ismert vagy kevésbé ismert helyszínek, tájak bevonásával, amelyeken keresztül a társadalmat, a történelem különböző narratíváit vagy a hétköznapi, utcai pillanatokat és interakciókat figyelte meg.
A Henri Cartier-Bresson nevéhez fűződő „döntő pillanat” eltalálása, megtalálása helyébe Friedlander esetében a „döntő keretezés” vagy a „döntő szerkesztés” lép. A tükrözések, árnyékok, sziluettek meghagyása egy önarckép esetében nem hibaként, hanem alkotóelemként, többletjelentésként válik a fotó szerves részévé. Különböző stilisztikai módok, szerkesztések, elrendezések és megközelítések keverésével újszerű struktúrákat tud kialakítani a munkáiban, így életművében is, amelyet sok esetben sorozatokba rendez, amelyek akár évekkel később is bővíthetők.
Kedvelt és központi témái a mindennapi élet és az utcai jelenetek ábrázolása, emellett a már említett kulturális referenciák, természeti tájak, reklámfeliratok, szobrok, portrék, épületek, felhőkarcolók, parkolók is mind-mind visszatérő témák és elemek, amiken keresztül többek között képes megfogni az amerikai identitást és annak változását, sokszínűségét és történetiségét, akár individuális, személyes ábrázolásmód segítségével is.
Friedlander közel 50 könyvet és albumot publikált már, amik a kiállításon is megjelennek tematikailag és rendezőelvként is. Ezek közé tartozik a kezdetben hat képből álló Little Screens sorozat is, ami 1963-ban jelent meg a Harper’s Bazaarban, majd világhírű útjára indította Friedlandert. A sorozat a TV tömeges elterjedésének időszakában készült és a kommercializációra, különböző médiumok alakulására, az azokhoz történő viszonyunkra reflektál. Az életmű teljes, kronologikus áttekintését nyújtja a kiállítás mintegy 350 fotója. A tárlat tagolása és rendezése Friedlander több sorozata és főbb tematikái alapján történik, így jelenik meg a jazz, ami a kezdeti korszakát átitatta, és a műfaj improvizatív jellege miatt szépen egybecseng Friedlander stílusával. A már említett The Little Screens mellett az önarckép is teret kap a kiállításon, ahol az experimentalitás szintén kulcsfontosságú. Az 1976-os The American Monument – ami talán egyik legmeghatározóbb sorozata – a köztéri szobrok és a társadalom viszonyát vizsgálja, emellett olyan portrék, családi fotók is bemutatásra kerülnek, amik a saját, személyes, hétköznapi tapasztalatokból merítkeznek. Megtekinthetők Friedlander az 1970-es évek végén készült sorozata egy ohioi ipartelep munkásairól is. Mindezeken felül bekerült a tárlatba az akt- és a tájképek műfaja, valamint az America by Car 2010-ből, ahol az autóból fényképezve maga az autó ablaka, holtterei adnak keretet a kinti világnak. Ezen keresztül, perspektívaváltásra kényszerül a befogadó is.
Ez az állandóan megújuló keretezés, kísérletezés a fotó határaival jellemzi Lee Friedlandert, ami most átfogóan tekinthető meg a C/O Berlinben megrendezett kiállításán.
Lee Friedlander: Retrospective
C/O Berlin
2021. szeptember 11. – december 3.