5kérdés – Szabó Dezső
21 • 11 • 06Punkt
5kérdés rovatunkban ugyanazt az öt kérdést tesszük fel a hazai fotográfiai élet meghatározó szereplőinek. Ezúttal Szabó Dezső képzőművészt kérdeztük.
1. Mely fotográfusok inspirálták, és hogyan befolyásolták az alkotói folyamatokat?
Több alkotó felsorolásával szeretnék érzékeltetni két nagyobb korszakot eddigi pályámból. Általában a probléma felvetése után kezdem keresni a hasonló területen dolgozó művészek munkáit, így 1997-től 2014-ig Philippe de Gobert, James Casebere, Thomas Demand, Lois Renner, Edwin Zwakman, Sonja Braas és Paolo Ventura, majd 2015-től Pierre Cordier, Adam Fuss, Liz Deschenes, Alison Rossiter, Garry Fabian Miller, Michael Flomen, F&D Cartier, Markus Amm, Helena Petersen, Laure Tiberghien és Ben Cauchi inspirálták alkotói munkásságomat.
2. Melyik fotóalbum vagy kiállítás volt a legmeghatározóbb az életében?
Egyértelműen a Grosse Illusionen című album (Wienand Verlag, Köln), amely Thomas Demand, Andreas Gursky, és Edward Ruscha 1999 nyarán a Kunstmuseum Bonn, illetve 1999 őszén a Museum of Contemporary Art, North Miamiban rendezett közös kiállításának katalógusa. Az albumra 1999 őszén egy berlini könyvesboltban találtam rá. Ekkor már a harmadik „makettes" kiállításomra készültem, és Thomas Demand munkáit meglátva ismertem fel, hogy párhuzamosan dolgozom a világban máshol működő művészekkel.
3. Mikor és hol volt az első egyéni kiállítása?
Az első kiállításomat 1996-ban – Budapesten a Képíró utcában – rendeztem meg az FKSE Stúdió Galériájában. A kiállítás címe Monoton volt.
4. Analóg vagy digitális fényképezőgépet használ?
2014–15-ig kisfilmes és középformátumú géppel fényképeztem. Azóta a kamera nélküli fotográfia területén dolgozom, ezért egyáltalán nem használok fényképezőgépet, hacsak nem ugyanúgy, ahogy ma már mindenki más kezeli és használja az okostelefonját.
5. Milyen fényképet készített legutóbb?
A legközelebbi kiállításomra chemigram, illetve fotogram eljárással készítettem új munkákat. (Megvalósítás előtt áll az elmúlt évtizedekben felhalmozódott és be nem mutatott projektekből több kiállítási anyag is, ha ezt nem is tekinthetjük a szó szoros értelmében frissen született képnek.)