Fontos társadalmi problémákat felvető sorozatok nyerték el az idei W. Eugene Smith ösztöndíjat
21 • 11 • 28A Fehér Vera
A W. Eugene Smith Memorial Fund idén negyvenkettedik alkalommal részesíti ösztöndíjban a világ humanista fotográfusait. Az alaphoz háromféle ösztöndíj tartozik, a W. Eugene Smith Grant in Humanistic Photography mellett negyedik alkalommal osztják ki a Smith Student hallgatói ösztöndíjat, valamint a Howard Chapnick díjat is, amellyel a fotózsurnalisztikához kapcsolódó holdudvar fejlődését ösztönzik, így a képszerkesztés, a kutatás, az oktatás, vagy akár a menedzsment területeit is.
Bár a Covid-járvány újjáéledése miatt nem személyes díjátadó ünnepségen, a Smith Grant az idei 5 támogatott alkotó között 50 ezer dollárt oszt szét egyenlő arányban. Nem volt ez mindig így, a szervezet testülete csak második éve tart fenn moratóriumot az egyösszegű támogatás hagyományát illetően. Mindeddig ugyanis az évi 50 ezer dollárt egyetlen fotográfus munkájáért ítélték oda, de tavaly, a világjárvány csúcspontján úgy döntöttek, hogy a kialakult, átfogóan rossz pénzügyi helyzetre tekintettel inkább több fotográfust támogatnak kevesebb pénzzel. Az alap 1979-es megalakulása óta egyébként összesen több mint 1 millió dollár támogatást adományozott azoknak a fotográfusoknak, akik munkájukban W. Eugene Smith 45 éves fotóriporteri, fotóesszéírói karrierjének hagyományaihoz méltók.
„A kuratórium figyelembe vette, hogy a világjárvány továbbra is gazdasági hatással volt az alapítványi támogatásokra szerte a világon, így arra a következtetésre jutott, hogy a hagyományos, 40 és 5 ezer dolláros ösztöndíjaink akkor lennének a leghatásosabbak, ha egyenlően lennének elosztva öt fotós között. A döntés segít abban is, hogy egy vagy kettő helyett öt csodálatos műre kerüljön a reflektorfény.”
– mondta Phil Block, a W. Eugene Smith Memorial Fund elnöke.
A támogatás 42 éves történetében az idei Smith Grant pályázatra benyújtott pályaművek száma volt az egyik legmagasabb, a világjárvány körüli folyamatos problémák, köztük a gazdasági nehézségek és a korlátozott összejövetelek ellenére. A döntősöket idén 62 országból érkezett pályamű közül választották ki, melyről így nyilatkozott Aidan Sullivan, az idei ítélkezési folyamatot irányító igazgatósági tagja:
Igazán figyelemre méltó, hogy évről évre folyamatosan növekszik a díjainkra pályázók száma. Még hihetetlenebb a jelentkezők hátterének és kultúrájának sokszínűsége, valamint a benyújtott fotók kiemelkedő minősége és érzékenysége.
A 2021-es W. Eugene Smith Grant díjazottjai az alábbi fotográfusok voltak: Lalo de Almeida Brazíliából, Kimberly dela Cruz a Fülöp-szigetekről, Melissa Lyttle az USA-ból, Cristopher Rogel Blanquet Mexikóból és Nicolo Filippo Rosso Olaszországból. Az idei döntősök képei jelenleg New York öt kerületében, a Photoville szabadtéri nyilvános kiállítás részeként láthatók december 1-ig.
Lalo de Almeida: „Amazonian Dystopia” (Brazília)
"Az Amazonas esőerdői még soha nem voltak ekkora veszélyben, a támogatás segít, hogy jobban láthatóvá váljanak a régióban zajló események."
Az Amazonian Dystopia című képanyag az Amazonas megszállásáról és kizsákmányolásáról szól, valamint arról, hogy ez milyen hatást gyakorol az őslakosokra és az esőerdőre. Brazília az otthona az amazonasi esőerdők 60 százalékának, emellett kulcsfontosságú szabályozója bolygónk ökoszisztémájának, melyet a gyarmati idők óta változatlanul kihasználnak.
Kimberly dela Cruz: „Death of a Nation” (Fülöp-szigetek)
„Az otthonhoz ilyen közel eső projekten dolgozni érzelmek hullámvasútját indította el bennem, de meggyőződésem, hogy van még mélyebb felfedeznivaló. A W. Eugene Smith Grant átvétele egyfajta visszaigazolás, hogy számít a perspektívám és a látásmódom, hogy a rám bízott történetek még akkor is visszhangzanak, ha a világ már továbbhaladt.”
A Death of a Nation című projekt témája a korábban is mindig törékeny Fülöp-szigeteki demokrácia széthullása. A sztori családtörténeteken keresztül jelenik meg, olyan főszereplőkkel, akik a kábítószer-ellenes háborúban vesztették el szeretteiket, de a sorozatban megjelennek a traumák, valamint az erőszakkal szembeni érzéketlenség a büntetlenség és a gyász tükrében. De van remény is. Az áldozatok családjai támogató, segítő hálózatok részévé váltak, sőt, saját közösséget építettek, így bátorítva és segítve egymás gyógyulását.
Melissa Lyttle: „Where They Stood” (USA)
„Számomra ez a munka a fehér felsőbbrendűség lassú lebontásáról szól, egy olyan ország változó tájképét dokumentálom, amely éppen leszámol a rasszizmussal. Mindennél jobban remélem, hogy a fényképek párbeszédet provokálnak majd arról, hogyan jutottunk el idáig, és arról, hogy nemzetként merre tartunk.”
Melissa Lyttle tavaly ősszel kezdte dokumentálni a nemzetközi felháborodást kiváltó incidens, George Floyd halála óta ledöntött konföderációs emlékműveket a Where They Stood című sorozatában. Floyd halála olyan, fordulópontnak tekinthető pillanat, amikor Lyttle szerint az Amerikai Egyesült Államok elkezdi kitalálni, milyen nemzetté alakul. A konföderációs emlékműveket rekord számban döntik le, így 2021 áprilisában egy 5 hetes, 7300 mérföldes országúti utazásba kezdett a délen keresztül, hogy rögzítse a változást – azt a pillanatot, amikor a déli büszkeségről és a polgárháborús vezetők emlékének állításáról szóló, régóta fennálló narratívák talapzatait szó szerint ledöntik.
Cristopher Rogel Blanquet: "Beautiful Poison" (Mexikó)
„Lehetőségem nyílt olyan történeteket elmesélni, amelyeknek nem is kellene létezniük, mégis többségük az emberek számára ismeretlen. Köteles vagyok felelősen felfedni ezeket, és garantálni minden olyan személy méltóságát, aki megbízott, hogy elmeséljem történetét a fényképezőgépemmel.”
A Beautiful Poison egy hosszú távú fotográfiai projekt, amely a mexikói Villa Guerrero régióban működő virágipar által okozott közegészségügyi problémákat dokumentálja. Az iparágban felhasznált mezőgazdasági vegyszerek használatához ugyanis nem kötődik korlátozás. A projekt négy olyan család életét dokumentálja a Villa Guerreróban, akik genetikai fogyatékosságot, agrokémiai anyagokhoz köthető krónikus betegségeket szenvedtek el, vagy gyermekük elvesztésével kellett megbirkózniuk.
Nicolo Filippo Rosso: „Exodus” (Olaszország, Kolumbia)
„Remélem, hogy ez az elismerés több figyelmet fordít az otthonukat elhagyni kényszerülő emberek küzdelmére szerte a világon, és ösztönzi a szegénység, az erőszak és a migráció fő okainak csökkentését Latin-Amerikában.”
Latin-Amerikában a munkalehetőségek és az oktatáshoz való hozzáférés hiánya, a politikai korrupció és ennek büntetlensége nemzedékek óta fennálló problémák, melyek erőszakot táplálnak, és a helyiek elhagyni kényszerülnek lakóhelyüket. Ez egyszerre tünete és oka is a szétesett társadalomnak. Nicolo Filippo Rosso négy éven keresztül járt azokon a migrációs útvonalakon, ahol a Venezuelából Kolumbiába, valamint Közép-Amerikából Mexikóba és az Egyesült Államokba tartó menekültek útját dokumentálta. Különböző országokból emigráló gyermekeket, kamaszokat, terhes és szoptató nőket követve számtalan történetet látott egyetlen narratívába olvadni: azokét, akik e vándorlás közben születnek, nőnek és halnak meg. A több évtizedes polgárháború, szegénység vagy erőszak megnehezíti, hogy a migránsok jobb körülményeket találjanak annál, amelyek elől menekülnek.
A következő fotográfusok voltak a W. Eugene Smith Grant 2021 döntősei:
Dario De Dominicis: “To the Left of Christ” (Olaszország / A projekt Brazíliában készült)
Fabiola Ferrero: “I Can’t Hear the Birds” (Venezuelai Bolivári Köztársaság)
Zed Nelson: “The Anthropocene Illusion” (UK)
Danielle Villasana: “Abre Camino” (USA)
Az egyes támogatásban részesülők pályaműveiről készült fényképek és projektleírások megtekinthetők a SmithFund.org oldalon.