Eddig ismeretlen Robert Capa „családi” képek kerültek elő
21 • 12 • 08Cserna Endre
1948-as első arab-izraeli háborúból való tudósítása után Robert Capa az izraeli menekülteknek fenntartott átmeneti táborokba utazott, majd az ott készített képei az Irwin Shaw-val közösen jegyzett Report on Israel című kötetben jelentek meg. Ezután 1950-ben Capa rendezett egy amerikai propagandafilmet The Journey címmel, mely menekült és emigráns európai és észak-afrikai zsidók Izraelbe érkezéséről szólt. Bár az anyag többnyire dokumentarista felvételekből állt, egy színésznő, aki egy hivatalnokot játszott volna, nem jelent meg, így Capa akkori barátnőjét a „Pita”-nak becézett, semmilyen színészi képzettséggel nem rendelkező Shulamit Branitzky-t hívta el eljátszani a szerepet. A film fellelhető a YouTube-on is, melynek elején Pita látható egy jelenetben: éppen arról tájékoztat egy bevándorlót, hogy mielőtt beiratkozna az egyetemre, héberül kell megtanulnia.
Pita lánya, Diana Dolev hozott most napvilágra olyan családi képeket, melyeket Robert Capa készített róluk az ötvenes évek elején. Shulamit Branitzky, azaz Pita 1924-ben született Tel-Avivban és a sodró, háborús időszak ellenére is viszonylagos jómódban és nyugalmas körülmények között éltek családjával. 1944 és 1948 között házasságban élt egy zsidó származású, angol katonai tiszttel, aki válásuk után visszatért az Egyesült Királyságba. Pita és Capa valószínűleg Haifában találkoztak valamikor 1948 és 1950 között, ahol valószínűleg akkoriban a fotográfus élt. Capa legalább egyszer meglátogatta Pitáék Haifa és Tel-Aviv közötti vidéki birtokát, ahol a családról – Pitáról, két lányáról és édesanyjáról – fényképek is készültek.
„Az aláíratlan, soha nem publikált képek a birtokomban vannak, vagy inkább ami megmaradt belőlük, hiszen a számozásból kiderült, hogy sokkal több kép lehetett. A fotók hármunkat ábrázolnak a kertben, egy kis halastó mellett; más képeken pedig kertészkedünk. Néhány fotó a nagymamámról és a nővéremről bent készült a lakásban."
– nyilatkozta Diana Dolev, aki elmondta azt is, hogy bár a fotókat Capa saját örömére készítette, a felvételek részben „megrendezettek”, nem szerepel rajtuk például a korban igazán ritkaság számba menő ír dadus, akinek jelenléte egy egészen más életszínvonalat feltételezett, mint amelyeket Capa a háborúban és a bevándorlók között járva dokumentált.
A pár közös életéről keveset tudni. Miután Capa teljesítette kiküldetését, visszatért Párizsba – itt találkoztak Pitával utoljára, amikor a nő egy Londonba tartó útja közben meglátogatta a világhírű magyar fotográfust, aki a családi történet szerint a kor sztárjainak; Humphry Bogartnak, Lauren Bacallnak és Ingrid Bergmannak (aki szintén egy darabig Capa szeretője volt) mutatta be, miközben a francia főváros bárjait járták. Majd a viszony feszültségmentesen véget ért. Capa 1954-ben bekövetkezett halála után nem sokkal a családot meglátogatta Capa barátja, a nem kevésbé legendás David Seymour, aki szintén készített képeket Pitáról és két lányáról.
A most bemutatott Capa-kontaktmásolatokat a Magnum Photos oldalán lehet megtekinteni.
Idén André Kertész képek is előkerültek, melyeket itt a Punkton mutattunk be elsőként. Ezeket a képeket ezen a linken lehet megtekinteni.