Címke: Magnum Photos

Danny Lyon ikonikus fotósorozata inspirálta a Motorosok című filmet

A hazai mozikban a múlt héten bemutatásra került Motorosok (The Bikeriders) című film Danny Lyon híres fotósorozata alapján készült. Lyon, aki a 1960-as években dokumentálta az amerikai motoros közösségeket, egyedülálló bepillantást nyújtott ezeknek az embereknek az életébe és kultúrájába. A filmet Jeff Nichols rendezte, és olyan neves színészek szerepelnek benne, mint Tom Hardy, Austin Butler és Jodie Comer.

Tovább

Az Értelem, a Tehetség és az Igazság szeretete – a ratio, a tekhné és a praxisz elgondolását kiegészítve

Az 1944-ben New Yorkban, egész pontosan Brooklynban született fotográfus egy humán attitűdöt felvéve, – s e humán aspektusnál is maradva fotografálta környezetét. Beállítottságát kiterjesztette egy antropomorfizáló megközelítéssel. Önmagát anti-fotózsurnalisztának tartja. Richard Kalvar Selected Writings című könyvében a tárgyak éppúgy megelevenednek, mint az életerővel áthatott személyek.

Az örök nyár illúziója – Alessandra Sanguinetti huszonöt éve formálódó sorozatából nyílt kiállítás Párizsban

Új fejezetéhez ért a Magnum-fotográfus, Alessandra Sanguinetti huszonöt éve indult és azóta is formálódó sorozata, mely két Buenos Aires környéki lány különleges kapcsolatát dolgozza fel a dokumentarizmus és a fikció határterületén. Az azóta családanyává lett unokatestvérek, Guille és Belinda mágikus realizmusba hajló történetét ötvenkét fényképből és három mozgóképes anyagból álló, május 19-éig látogatható kiállítás reprezentálja. A The Adventures of Guille and Belinda című tárlatnak a párizsi Henri Cartier-Bresson Fondation ad otthont.

Elhunyt Elliott Erwitt (1928–2023)

Elliott Erwitt amerikai fotográfus, aki életét a dokumentarista fotózásnak szentelte, november 30-án álmában, békésen elhunyt otthonában. – közölte a Magnum Photos. A fényképészet Woody Allenjeként is gyakran emlegetett Elliott Erwitt képein legtöbbször hétköznapi jelenetek vagy meglepő szituációk jelentek meg. Munkái egyik legfontosabb közös vonása a bennük rejlő humor és irónia volt. Erwitt szarkazmusának köszönhetően a képein olykor a legkomolyabb pillanatok is komolytalanná válhatnak, ahogyan ő maga is fogalmazott: „amit igazán komolyan veszek, az a komolytalanság”.

Az igazság és a pillanat valósága az első német Magnum-fotográfus, Thomas Hoepker korai munkásságában

A Galerie Buchkunst Berlin január 13-ig látogatható tárlata az első teljes jogú német Magnum-fotográfus, Thomas Hoepker munkássága előtt tiszteleg. A Thomas Hoepker: All Around The World – Unseen Color & Early Black and White című kiállítás a nyolcvanhét éves fotóriporter korai, részben most először látható munkáit mutatja be. A kiállítással egy időben jelent meg Hoepker ötvenes évekbeli emblematikus olaszországi képeit bemutató Italia című fotóalbum is.

Fotótörténet – Elliott Erwitt: Bulldogok, New York, 2000

2023-ban a Leica Picture of the Year elnevezésű díjat a New York-i Magnum fotográfus, Elliott Erwitt kapta Bulldogs című New York-ban készült felvételéért. Az a közhely, hogy a kutyák és gazdáik gyakran vizuálisan is hasonlítanak egymásra, ezen a 2000-ben készült fényképen is erőteljesen megmutatkozik. A kutya tematika egyébként nem véletlen, hiszen egyik kedvelt témáját a kutyák jelentik, és mindig ezek voltak a legnépszerűbb alkotásai.

Fél évszázad a Magnum fotográfusaként – Burt Glinn életműve visszarepít a 20. század ikonikus hétköznapjaiba

A heidelbergi székhelyű Kehrer Verlag az egyik legsokoldalúbb Magnum-fotográfus, az amerikai Burt Glinn (1925–2008) életművének meghatározó darabjait rendezte kötetbe Half a Century as a Magnum Photographer címen. Az angol nyelvű, száznegyvennégy oldalas keménytáblás monográfiát már önmagában élmény kézbe venni, ám az igazán őszinte rácsodálkozás a kiemelkedően izgalmas képanyagot látva fog bennünket érni.

„A képek felé fordulás egyszerre volt megkönnyebbülés és egy belső kényszer” – 100 éve született Inge Morath

A számos nyelvtudása mellett Morath termékeny napló- és levélíró is volt; a szavak és képek iránti kettős tehetsége különlegessé tette őt kollégái között. Morath sokat és gyakran szórakoztatóan írt fotográfiai témáiról. Bár életében ritkán publikálta ezeket a szövegeket, a posztumusz kiadványok munkásságának főleg erre az aspektusára összpontosítottak.

Kiállítják Werner Bischof sosem látott színes fotográfiáit

A tragikusan fiatalon elhunyt svájci fotográfus, Werner Bischof (1916–1954) eddig sosem látott, nagyrészt különleges technikával készült színes felvételeiből látható kiállítás Unseen Colour címen július 16-ig a luganói Museo d’arte della Svizzera italiana (MASI) kiállítótermeiben. A kiállítással párhuzamosan a fotókból könyv is megjelent az Edizioni Casagrande kiadó gondozásában.

Tovább

„Mindannyiunknak megvan a maga véleménye” – Capa ikonikus fotójáról is mesélt Cristina de Middel, a Magnum Photos új elnöke

A brazíliai Salvador de Bahiában élő Cristina de Middelt 2022 elején nevezték ki a Magnum Photos elnökének. De Middel 2017-ben már jelölt volt, majd 2019-ben munkatárs, idén pedig tag, és elsőként a Magnumnál, teljes jogú tagságának első évében egyből elnökké is választották. Ez az első eset a Magnum történetében, hogy egy új tag szinte azonnal lett az elnök.

Elég közel: Új nézőpontok a Magnum 12 női fotográfusától

Szeptember végén nyílt meg az ICP legújabb kiállítása Elég közel: Új nézőpontok a Magnum 12 női fotográfusától címmel. A több mint 150 képet felvonultató kiállítás egyedi módon mutatja be, hogy a fotográfusok hogyan reflektálnak a különböző globális helyzetekre, közösségekre és egyénekre.

Fotótörténet – David Chim Seymour: Tereska (1948)

A fotót 1955-ben Edward Steichen beválogatta a legendás Az ember családja című kiállításra. Az évek, évtizedek alatt a fénykép, amelyen Tereska lerajzolja otthonát, sok mindenkit lenyűgözött, és a második világháború egyik jelképe lett. Hogy ki volt Tereska, mégis majdnem hetven évig rejtély maradt.

Az objektív újrafókuszálása: középponttól a peremig – a Magnum Photos első filmfesztiváljáról

A filmek és a hozzájuk kapcsolódó diskurzusok etikai kérdéseket, az alulreprezentáltság és az objektív mögötti pozícióval járó felelősség kérdéseit járták körül. A fesztiválon négy Magnum-fotográfus négy különböző helyszínen készült filmje volt látható: Khalik Allah az Egyesült Államokban, Chris Steele-Perkins a Szaharától délre fekvő Afrikában, Susan Meiselas Latin-Amerikában, Patrick Zachmann a Földközi-tenger térségében forgatott.