Menü

Elég közel: Új nézőpontok a Magnum 12 női fotográfusától

22 • 11 • 22Princz Zsófia

Szeptember végén nyílt meg az ICP legújabb kiállítása Elég közel: Új nézőpontok a Magnum 12 női fotográfusától címmel. A több mint 150 képet felvonultató kiállítás egyedi módon mutatja be, hogy a fotográfusok hogyan reflektálnak a különböző globális helyzetekre, közösségekre és egyénekre.

A tárlat címe egyben egy kikacsintás Robert Capa méltán híres mondatára: „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel”. A kiállítás időzítése nem véletlen, hiszen az egybeesik a Magnum Photos alapításának 75. évfordulójával. A Magnum Photos 1947-es alapítása óta független fotográfusok szövetsége, akik közös elkötelezettséggel dokumentálják a világ eseményeit, embereit, helyeit, mindennapi életét és kultúráját.

„A kiállítás nem misztifikálja a [fotográfusok] munkamódszereit, és közvetlenül a hivatásukat gyakorlókhoz szól. Nem egy téma fetisizálásáról van szó, hanem arról, hogy milyen motivációkkal és szándékkal teszünk tanúságot arról, ami a világunkban történik. Minden egyes projekt hozzájárul a másokkal való interakció és a fotográfiai eszmecsere lehetőségeiről alkotott képhez. Ez időszerű, és remélem, hogy inspiráló is."

– mondta a kiállítás kurátora, Charlotte Cotton, aki kiemelte, hogy a tárlat magába foglalja az újonnan elkészült fotográfiai projekteket, a fotográfusok saját archívumából származó korábbi projektekről szóló reflexiókat, valamint a hosszú távú és folyamatban lévő személyes projektek munkafolyamatait bemutató installációkat is.

A kiállított művészek olyan feltörekvő és elismert kortárs női fotográfusok, akik megkérdőjelezik a fotográfia határait, és törekednek az emberi világ minél jobb megismerésére. Az alkotások mindegyike változatos, váratlan és személyes vizuális történeteket mesél el és a fotográfusok saját alkotói útjának egy-egy pontját mutatja be.

Olivia Arthur (1980, Anglia) az embereket, valamint személyes és kulturális identitásukat vizsgáló, mélyreható fotóiról ismert. Munkáinak nagy része Szaúd-Arábiában, Indiában és Európa különböző országaiban élő nők mindennapi életére világít rá.

0103

Fotó: Olivia Arthur: Thea’s Double Tooth, 2022. © Olivia Arthur / Magnum Photos

0103

Fotó: Olivia Arthur: from In Private, 2018. © Olivia Arthur / Magnum Photos

Myriam Boulos (1992, Libanon) 16 éves korától Bejrútot és az ott élő embereket fényképezi, és saját helyét vizsgálja ebben a kontextusban. 2021-ben csatlakozott a Magnum Photos ügynökséghez, és ugyanebben az évben nyerte el az ISEM nagydíját.

0103

Fotó: Myriam Boulos: “I love you to death” on a seat of the abandoned Versailles theater, Beirut, Lebanon, November 16, 2013. © Myriam Boulos / Magnum Photos

0103

Fotó: Myriam Boulos: Jasmine and Laura-Joy kissing in the grand theater, Beirut, Lebanon, October 20, 2019. © Myriam Boulos / Magnum Photos

Sabiha Cimen (1986, Törökország) autodidakta módon tanult meg fényképezni, munkásságának központi témái az iszlám kultúra, a portrék és a csendéletek. Alkotásaiban a fiatal törökországi iszlám nők életét járja körül.

0103

Fotó: Sabiha Çimen: A plane flies low over students riding a train at a funfair over the weekend, from Hafiz, 2018 © Sabiha Çimen / Magnum Photos

0103

Fotó: Sabiha Çimen: Students playing with a color smoke bomb during a picnic event, from Hafiz, 2017. © Sabiha Çimen / Magnum Photos

Cristina de Middel (1975, Spanyolország) munkássága a fotográfia igazsághoz való kétértelmű viszonyát vizsgálja. A dokumentarista és a konceptuális fotográfiai gyakorlatokat ötvözi, rekonstrukciókkal és archetípusokkal játszik, hogy témáit minél összetettebb módon közelítse meg. 13 könyve jelent meg, és de Middel számos nemzetközi kiállításon is szerepelt.

0103

Fotó: Cristina de Middel: Newton, 43 years, Rio de Janiero, 2015. © Cristina de Middel / Magnum Photos

0103

Fotó: Cristina de Middel: Adeshina, 25 years, Lagos, 2018. © Cristina de Middel / Magnum Photos

Bieke Depoorter (1986, Belgium) kapcsolata képeinek szereplőivel a művészi gyakorlaton alapszik. A véletlen találkozások jelentik a kiindulópontot, és az, hogy ezek a találkozások hogyan alakulnak, meghatározza munkáinak jellegét. Öt könyve jelent meg, és számos díjat és kitüntetést kapott.

0103

Fotó: Bieke Depoorter: Agata, from Agata, a collaboration with Agata Kay, Paris, France, November 2, 2017. © Bieke Depoorter / Magnum Photos

0103

Fotó: Bieke Depoorter: Agata, from Agata, a collaboration with Agata Kay, Beirut, Lebanon, August 4, 2018. © Bieke Depoorter / Magnum Photos

Carolyn Drake (1971, Amerikai Egyesült Államok) hosszú távú, fotóalapú projekteken dolgozik, amelyek a nagy jelentőséggel bíró történelmi narratívákat próbálják megkérdőjelezni és kreatívan újraértelmezni. Munkái során gyakran kollaborál egyéb médiumokkal, például a szobrászattal és a textilművészettel.

0103

Fotó: Carolyn Drake: Lucy with Azaleas, from Knit Club, 2018. © Carolyn Drake / Magnum Photos

0103

Fotó: Carolyn Drake: Jackie and Leah, from Knit Club, 2018. © Carolyn Drake / Magnum Photos

Nanna Heitmann (1994, Németország) dokumentarista fotográfus, jelenleg Moszkvában él. Aktuális eseményekről tudósít, munkáiban gyakran vizsgálja, hogyan reagálnak az emberek a környezetükre. Dokumentálta már az éghajlatváltozás hatásait és a szibériai erdőtüzeket, a Kongó-medence tőzegmocsarait és a Jenyiszej folyó mentén élő emberek életét.

0103

Fotó: Nanna Heitmann: The monastery was severly damaged during the war in Donbas in 2014, 2022. © Nanna Heitmann / Magnum Photos At the Iversky Monastery, next to the Donetsk airport. The monastery was severely damaged during the war in Donbas.

0103

Fotó: Nanna Heitmann: Police man at a pro-Novalny Protest, 2022. © Nanna Heitmann / Magnum Photos Police man at Pro Navalny Protest. (Cropped)

Susan Meiselas (1948, Amerikai Egyesült Államok) 1976 óta a Magnum Photos tagja, 2007-es alapítása óta pedig a Magnum Alapítvány elnöke. Több mint egy évtizede dokumentálja Latin-Amerikában az emberi jogi kérdéseket érintő élethelyzeteket, fotográfiái amerikai és nemzetközi gyűjteményekben szerepelnek.

0103

Fotó: Susan Meiselas: Tia in the garden, a refuge in the Black Country, from A Room of Their Own, 2015. © Susan Meiselas / Magnum Photos

0103

Fotó: Susan Meiselas: Dawn, Suite 7, a refuge in the Black Country, from A Room of Their Own, 2016. © Susan Meiselas / Magnum Photos

Hannah Price (1986, Amerikai Egyesült Államok) fotóművész és filmrendező, akit elsősorban a kapcsolatok, a faji politika, a társadalmi érzékelés és a téves érzékelés dokumentálása érdekel.

0103

Fotó: Hannah Price: Untitled (Pull Over), Brewerytown from City of Brotherly Love, 2011. © Hannah Price

0103

Fotó: Hannah Price: Everyday After Work, West Philly from City of Brotherly Love, 2010. © Hannah Price

Lua Ribeira (1986, Spanyolország) műveit a kollaboratív jelleg és a témákba való elmélyülés jellemzi. A fotográfiai médiumot eszközként használja a kapcsolatok létrehozására, valamint az emberek és közösségek közötti strukturális elválás megkérdőjelezésére.

0103

Fotó: Lua Ribeira: Almeria, Spain, from Agony in the Garden, 2021. © Lua Ribeira / Magnum Photos

0103

Fotó: Lua Ribeira: Almeria, Spain, from Agony in the Garden, 2021. © Lua Ribeira / Magnum Photos

Alessandra Sanguinetti (1968, Amerikai Egyesült Államok) fotográfiái az emlékezet, a hely és a fiatalság pszichológiai átmenetének témáit járják körül. Képei az Egyesült Államok több nagyvárosának köz- és magángyűjteményeiben is megtalálhatók.

0103

Fotó: Alessandra Sanguinetti: The Necklace, from The Adventures of Guille and Belinda, 1999. © Alessandra Sanguinetti / Magnum Photos

0103

Fotó: Alessandra Sanguinetti: Buenos Aires Province, from The Adventures of Guille and Belinda and The Illusion of an Everlasting Summer, 2001. © Alessandra Sanguinetti / Magnum Photos

Newsha Tavakolian (1981, Irán) 16 évesen kezdett el hivatásszerűen dolgozni az iráni sajtóban, a Zan című női napilapnál. 18 évesen ő volt a legfiatalabb fotográfus, aki az 1999-es diáklázadásról tudósított. 2002-ben kezdett el nemzetközi szinten dolgozni, ekkor az iraki háborút dokumentálta.

0103

Fotó: Newsha Tavakolian: Still from For the Sake of Calmness, 2020. © Newsha Tavakolian / Magnum Photos

0103

Fotó: Newsha Tavakolian: Still from For the Sake of Calmness, 2020. © Newsha Tavakolian / Magnum Photos

Jegyzetek

A Close Enough című kiállítás 2022. szeptember 30-tól 2023. január 9-ig látható a New York-i International Center of Photography-ban.