Menü

Kiállítják Werner Bischof sosem látott színes fotográfiáit

23 • 05 • 02Kéri Gáspár

A tragikusan fiatalon elhunyt svájci fotográfus, Werner Bischof (1916–1954) eddig sosem látott, nagyrészt különleges technikával készült színes felvételeiből látható kiállítás Unseen Colour címen július 16-ig a luganói Museo d'arte della Svizzera italiana (MASI) kiállítótermeiben. A kiállítással párhuzamosan a fotókból könyv is megjelent az Edizioni Casagrande kiadó gondozásában.

Werner Bischof előtt beláthatatlanul ígéretes jövő, mögötte pedig számottevő múlt állt, amikor harmincnyolc évesen autóbalesetben meghalt a perui Andokban. A Zürichben született Bischof eleinte festőművésznek készült, végül a fotográfia mellett kötött ki. Európa második világháborús infernójának éveiben a békét jelentő Svájcban alkalmazott fotográfusként jellemzően műtermi reklám- és divatfotóval foglalkozott, miközben autonóm munkásságára ekkoriban leginkább az Új tárgyiasság hatott. A svájci Du magazin állandó fotográfusaként 1945 után már riporterként járta be a háború sújtotta Európát, majd 1949-ben hatodikként csatlakozott teljes jogú tagként a Magnumhoz. Még ebben az évben a Life megbízásából körbeutazta Ázsiát, később az Egyesült Államokban, végül Közép- és Dél-Amerikában készítette el emblematikus riportanyagait.

Werner Bischof munkásságát mély humanizmussal átitatott, letisztult, fekete-fehér fotográfiáin keresztül ismeri mindenki. Ehhez képest szenzációval felérő felfedezés volt, amikor néhány évvel ezelőtt a fotográfus fia, a mintegy hatvanezer negatívot tartalmazó hagyaték kezelője, Marco Bischof rátalált azokra az üvegnegatívokra, amiket egy speciális, egyszerre három – vörösre, zöldre és kékre szűrőzött – negatívot exponáló amerikai Devin Tri-Color kamerával készített. A legkevésbé sem utcai képkészítésre fejlesztett fényképezőgépet Bischof a stúdióból is mindenhova magával vitte, így örökítve meg többek közt Varsó, Berlin és Köln romos utcáit, a háború utáni élet hétköznapjait, valamint a Távol-Kelet és Amerika egzotikumait.

0103

Fotó: Werner Bischof: Modell with Rose, Zurich, Switzerland, 1939 © Werner Bischof Estate / Magnum Photos

Bischof fotói nem csak azért szembetűnőek, mert szinte szentségtöréssel ért fel akkoriban a reklámiparban használatos színes technika alkalmazása a dokumentarista műfajokban; hanem azért is, mert egy valamikor festőnek készült fotográfus színekről vallott alkotói gondolkodásmódját is felfedezhetjük bennük.

A MASI Lugano kiállításán először látható mintegy száz színes felvétel 1939 és 1954 között készült kisebb részt műteremben, jellemzően pedig Bischof útjai során, de látható néhány olyan színes fotó is, amiket Rolleiflex és Leica kameráival készített. A kiállítással párhuzamosan jelent meg a svájci Edizione Casalgrande kiadó Arte e Fotografia sorozata részeként a tárlattal azonos című könyv, amely 102 reprodukció és több tanulmány segítségével először foglalkozik átfogóan Werner Bischof eddig ismeretlen színes fotográfiáival.

0103

Fotó: Werner Bischof: Study, Zurich, Switzerland, 1943 © Werner Bischof Estate / Magnum Photos

0103

Fotó: Werner Bischof: Orchids (Study), Zurich, Switzerland, 1943 © Werner Bischof Estate / Magnum Photos

0103

Fotó: Werner Bischof: Drying grain, Castel di Sangro, Italy, 1946 © Werner Bischof Estate / Magnum Photos

0103

Fotó: Werner Bischof: Trümmelfraue (Rubble Women), Berlin, Germany, 1946 © Werner Bischof Estate / Magnum Photos

0103

Fotó: Werner Bischof: The Reichstag, Berlin, Germany, 1946 © Werner Bischof Estate / Magnum Photos

Jegyzetek

Werner Bischof: Unseen Colour
Museo d'arte della Svizzera italiana (MASI)
2023. február 12. – július 16.