Menü

Fotótörténet: Marc Riboud – Az Eiffel torony festője (1953)

22 • 11 • 17Baki László

Az Ostlicht novemberi árverésén Marc Riboud egyik híres munkájára, Az Eiffel torony festője című képre is lehet licitálni, ebből az alkalomból a fotó történetét is bemutatjuk.

Marc Riboud – akinek képeit már a Mai Manó Házban is bemutatták – Lyonban, Franciaországban született 1923-ban. Az 1937-es párizsi világkiállításon készítette első fotóit egy miniatűr Vest-Pocket fényképezőgéppel, amelyet az édesapjától kapott. A II. világháborúban Vercors-nál harcolt, majd 1945 és ’48 között mérnöki tanulmányokat folytatott, miközben egy gyárban dolgozott. Miután egyszer egyhetes szabadsága alatt egy lyoni kulturális fesztiválról tudósított, felhagyott mérnöki munkájával és a fotográfia felé fordult. Így készítette első riportját azoknak a falvaknak a tragédiájáról, melyek helyén duzzasztógát épült a Tignén.

„A fényképezés nem tudja megváltoztatni a világot, de meg tudja mutatni, különösen akkor, amikor az épp változik.”

–  vallotta Riboud, akinek 1953-ban jelent meg híres Az Eiffel torony festője című képe a Life magazinban, ugyanebben az évben lett tagja a Magnum Photos fotóügynökségnek, de teljes jogú taggá csak 1955-ben választották.

0103

Fotó: Marc Riboud: Painter on the Eiffel Tower, Paris, 1953, 44,5x29,5 cm
Induló ár: 2600 Euró
Ostlicht. Gallery for photography

0103

Fotó: A LIFE magazinban megjelent Riboud-fotó, 1953

Marc Riboud így emlékezett vissza egyik leghíresebb fotójának készítésére:

„1953-ban Lyonból Párizsba utaztam. A fővárosban és a fényképezés terén tett első lépéseim ezek. Leicámban egyetlen filmmel sétálok az Eiffel-torony körül, amelyet éppen újrafestenek. Hirtelen észreveszem ezeket az ecsetes akrobatákat és szeretném közelebbről megnézni őket. Felmegyek a toronyra, talán egy óráig is eltart a séta, de a kis csigalépcsőről 50mm-es objektívvel nem tudok közeli vagy nagylátószögű felvételeket készíteni, ezért csak egyetlen lehetőségem marad: a megfelelő pillanatra várni.

A kényszer és a korlátozott lehetőségek valójában szerencsét hoztak nekem, ezért ezeknél a kontaktoknál könnyű volt a választás, pedig ez nem mindig van így. A legjobb fotó magára vonja a figyelmet, ahogyan a megfelelő húr pengetése is kellemes a fülnek. Néhányan azt kérdezik tőlem: Kértél engedélyt a festőtől? Mire azt válaszoltam: Te jó Isten, nem. Ha megszólítottam volna őket, azzal azt kockáztattam volna, hogy megcsúszom és lezuhanok."

2004-ben retrospektív kiállítása nyílt a párizsi a Maison Européenne de la Photographie (MEP) intézményben, amelyet 100.000 látogató tekintett meg. Európa-szerte számos múzeum állítja ki a munkáit, de rendszeresen vannak kiállításai az Egyesült Államokban, Kínában és Japánban is. Számtalan díjat kapott, köztük két Overseas Press Club Award-ot (Tengerentúli Sajtóklub), a Time-Life Achievement (Time életműdíj), a Lucie Award-ot, valamint az ICP Infinity Award díját. Marc Riboud 2016. augusztus 30-án hunyt el.