„Szeretném szem előtt tartani azt a látásmódot, amit Török László képviselt” – interjú Kovács Melindával
21 • 12 • 13A Fehér Vera
Az idén 30 éves salföldi Pajta Galéria anyagából újrarendezett, sok újdonságot tartalmazó tárlat az alapító, Török László halálának első évfordulóján nyílt meg Kovács Melinda fotográfus, a galéria művészeti vezetője rendezésében, akivel a megújulás mikéntjéről és jövőbeli terveiről is beszélgettünk.
Török László tavaly hunyt el. Hogyan kerültél a galériához?
Már 1995 óta kötődöm a környékhez, 1996-ban Salföldön tanítottam is a Pajta Galéria szervezésében megvalósuló fotótáborban. Úgy alakult, hogy 2012-ben vettünk Kékkúton egy telket, majd az utóbbi években egyre többet jártunk le és tavaly az építkezést is befejeztük. Így állandó lakhelyem Esztergom után Kékkút lett. Gyakran járunk át Salföldre, a település tőlünk csupán két kilométer, ilyenkor elmentünk a Pajtába is. A kapcsolatunk akkor lett igazán szoros Török Lászlóval, amikor már többet voltunk lent, mint Esztergomban. Török László tavaly júniusban hunyt el, akkor ajánlottam fel Török Évának, szóljon, ha tudok bármiben segíteni. Mi sokszor találkoztunk kutyasétáltatás közben, egy ilyen alkalommal beszélgettünk arról, hogy mi a terve a közeljövőben a Galériával. Nagyon jelentős munkák vannak Török László gyűjteményében, aminek a gondozását talán a szakma is reméli és igényli.
Éva számára elég nagy teher volt a férje elvesztése önmagában is. Végül megkérdezte tőlem, vajon elvállalnám-e a Galéria művészeti vezetését, újrarendezését, felfrissítését. Igent mondtam, majd pályáztunk a galéria gyűjteményének restaurálására, a Pajta 30 tárlatra, és meg is kaptuk a továbblépéshez szükséges összeget.
Hogyan fogtál hozzá a feladathoz?
A Galéria újrarendezése előtt többször átnéztem a falon lévő képeket, kerestem a fő vonalat, ami megadja az erős pontokat. Elkezdtem szortírozni a fotókat, így kialakultak bizonyos csoportok, hogy mi mivel együtt lesz majd harmonikus. Volt egy elképzelésem, hogy készítek egy teljes falfelületet azokból a Török László képekből, amik eddig nem voltak ily módon kitéve a galériában. A korábbi alkotásai helyett több olyan kisebb képet raktunk ki, amelyek jobban reprezentálják munkásságát. A korábbi gegközpontúbb képei, mint a Család vagy a Nem érünk rá várni után azt gondolom, hogy a későbbi lírai vonal volt László igazi énje, a költők idézetei a fotográfiába szerkesztve: Zalán Tibor, Balaskó Jenő, Kukorelly Endre, Bari Károly.
Ezután átnéztem azokat a mappákat, amik még a padláson voltak, Laci gyűjteményében. Jelentős alkotások találhatóak benne, például Szerencsés János, Kerekes Gábor, Gábos Kálmán, korai Szilágyi Lenke képek, olyan anyagok, amelyekből bőven lehet válogatni. Jó néhány képet Herendi Péter újrakeretezett, majd szintén az ő segítségével építettük meg az új kiállítást három nap alatt.
Milyen most a kiállítótér? A Török László-fal mellett hogyan kapott helyet a gyűjtemény?
Teljesen felfrissült a Galéria. László kék korszaka adja az egyik fal alapmotívumát, alatta az „Idézetei”, azok a fotográfiák melyeket költők ihlettek. Ezek mellett sűrűn, csoportosítva helyeztük el a többi műalkotást. A Galéria felső részén László kialakított egy kis teret, melyet elhunyt fotóművész barátjáról, Gábos Kálmánról nevezett el. Ez akár kamara-kiállítóhelyként is funkcionálhatna majd a nyári időszakokban, havonta frissülő kiállításokkal, a fotóművészek különböző korosztályaiból.
A Pajta Galéria egy jubileumi, Pajta 30 című albumot is kiadott idén, melynek a szeptemberi Salföldi Akadémiai Napokon volt a bemutatója.
Ez volt a másik feladat, amire Éva megkért: olyan jubileumi albumot szeretett volna, ami most kissé más, személyesebb, csendesebb, mint a korábbi Pajta 25, hiszen másról is szól.
Nagy feladat volt, ismerem a szakmát, látom a gyűjteményben lévő munkák erejét, a sok kiváló fotóművészeti alkotást. Végül a válogatás egyértelmű vonala a személyesség lett: hogy kik voltak közel Lászlóhoz, kik voltak a kezdetektől a Pajta körében. Így lettek kiválasztva az alkotók, Török László, Gábos Kálmán, Balla András, Benkő Imre, Haris László, Szamódy Zsolt Olaf, Körtvélyesi László, Herendi Péter, Harnóczy Örs, Kovács Melinda, és egy-egy fotográfiájuk, mely az album mellett szerepel.
Kovács István és ifj. Török László írt egy-egy visszaemlékezést Török Lászlóról, nagyon szép és személyes írások. A magyar–angol nyelvű albumba a képek fekete-fehér változatai kerültek és minden alkotó írt magáról pár sort, illetve az alkotásaikról más-más írók fogalmazták meg gondolataikat. Az album mellett szerepel a 10 fotográfus A/4-es méretű képe színes nyomatként külön-külön. Ennek az albumnak volt a bemutatója az őszi akadémiai napokon.
Vajon mi volt a Török László-koncepció, és Te hogyan követed őt?
Szeretném szem előtt tartani azt a látásmódot, amit Török László képviselt, és a Galériát a jövőben is valahogy Pajtásan vezetni. Török a kilencvenes évek óta gyűjtött fotográfiákat a kísérletező kortárs alkotók legjobbjaitól, volt, hogy vásárolt, volt akivel cserélt, de kapott alkotásokat ajándékba is. 1991-ben zárt be a hat éven át működő Váci utcai Fotóművészeti Galéria Budapesten, ami galériaként és kereskedelmi galériaként is működött. Fontos központ volt ez a fotóművészek számára, a bezárása Török Lászlóban ezt a salföldi magángaléria-nyitást eredményezte 1991-ben.
Amikor Éva rám bízta a művészeti vezetést, szerencsére volt már tapasztalatom az Esztergomi Fotográfiai Biennálé művészeti vezetése, koncepcióinak kidolgozása és a tárlatok rendezése által. Korábban 10 évig az esztergomi Duna Múzeum Galériájának művészeti vezetése volt a munkaköröm, itt havonta váltották egymást új kiállítások. Megvolt a rutinom és a gyakorlatom is a Pajtához.
A Pajta Galéria udvarán az idei 30 éves Pajta Galéria című tárlathoz felépítettünk egy tíz képes kültéri kiállítást, tehát ha valaki belép a galéria udvarára, először ezekkel találkozik, az ide látogató vendégek rögtön meg is nézik. Az első táblára Kincses Károly szövege került fel magyarul és angol fordításban. Úgy vélem látványos lett.
Mik a hosszabb távú tervek a Galériát illetően?
Szerintem most a leginkább az hiányzik, hogy a Pajta Galériának nincs weboldala. Tehát ez lenne az első lépés. Számos kép vár rendszerezésre, nagyon sok a beazonosítandó, feldolgozásra váró alkotás. Sok különleges fotó van még mappában. A tervezett weboldalra Török László teljes életművét szeretném feltenni. A hagyaték egyik érdekessége, hogy a képei között találtam olyan változatokat, melyek korábbi verziója teljesen más, mint a későbbiek. Ezek szerint több variációban is elkészültek – tehát ez is egy változatos, szintén feldolgozásra váró anyag.
Emellett szeretném, ha a gyűjteménnyel foglalkozó oldalakon a fotókhoz tartozó adatok is megjelennének, és ezzel életrajzi, lexikális, kutatható irányba tudna fejlődni az adatbázis. Ez egy hatalmas munka, de úgy gondolom mindenképpen el kell végezni. Egyébként az Esztergomi Biennálé anyagát is hónapokon keresztül tártam fel, akkor is hasonló volt a helyzet.
Szintén nagyon fontos tervem a kamarakiállítások beindítása, mert ezzel úgy gondolom, új életre kel majd a Galéria.
Török László gyűjteménye zárt, vagy kerülhet bele új kép?
Kerülhet, vásárlás vagy ajándékozás útján, de cserével semmi esetre sem. Ami most így megvan, az maga a Gyűjtemény. Sok fotó van még mappákban, ezért nehéz pontosan megbecsülni, de nagyjából 200-300 kép, 30 alkotótól. Sok minden van még a gyűjteményben, ami meglepetéseket tartogat. Az én feladatom most elsősorban szem előtt tartani azt a látásmódot, gyűjtési kultúrát, amit Laci képviselt.