Watkins történetében ott visszhangzik Vivian Maier élettörténete – Interjú Anne Morinnal, a diChroma photography igazgatójával
21 • 12 • 20Cserna Endre
Anne Morin, a diChroma photography igazgatója, a Margaret Watkins: Fekete Fény című kiállítás francia társkurátora az általa alapított ügynökség terveiről, intuitív munkamódszeréről, valamint Vivian Maier és Margaret Watkins élettörténetének párhuzamairól beszélt a nekünk adott interjúban.
Hogyan kezdte a karrierjét? Milyen volt a viszonya a fotográfiával a pályája elején?
A nagyapám fotográfus volt, művész, aki rajongott a művészetért, és azt hiszem, hogy tőle örököltem a művészetek iránti szenvedélyem. A francia Szépművészeti Iskolában végeztem a tanulmányaimat, majd az 1990-es végén kezdett el érdekelni a fotográfia, így beiratkoztam az Arles-i Állami Fotóiskolába, ahol három évig tanultam. Hamar rájöttem, hogy a helyem nem a fényképezőgép mögött lesz, és nem is előtte, mert sokkal szívesebben nézegetem a mások által készített képeket, és tanulmányozom a fotográfusok életművét. Így végül művészettörténész és független kurátor lettem, ahogy a sors rendelte.
Miképp jött létre és milyen célkitűzésekkel a diChroma photography?
Néhány évig az Arles-i Fotófesztiválon dolgoztam, majd a madridi PhotoEspaña fesztiválon, azután 2004-ben elhatároztam, hogy saját céget alapítok, és létrehoztam a diChroma photography nevű ügynökséget, amely egy kulturális programszervezéssel foglalkozó vállalkozás. Itt szabadon valósíthatok meg kiállítási projekteket, olyanokat, amelyek a saját érzékenységemet és meggyőződésemet tükrözik. A kezdetektől együttműködtünk intézményekkel és azokkal, akik kész kiállításokat adtak kölcsön, majd végül elértük, hogy az utolsó darabig mi hozzuk létre a kiállításainkat, ahogy például a Vivian Maier, a Margaret Watkins, a Pentti Sammallahti, a Berenice Abbott, vagy a Sandro Miller műveit bemutató kiállításokat is. Szándékaink szerint azokat a női fotográfusok munkásságát szeretnénk reflektorfénybe állítani, akiket mintha elfeledett volna az utókor, és akik maguk is hamar hanyatlani kezdtek, mert elveszítették a lelki egyensúlyukat.
Milyen attitűddel fog hozzá egy kiállítás kurátori koncepciójának elkészítéséhez? Van egy specifikus munkamódszere vagy inkább intuitív módon dolgozik?
Az intuíció alapvető fontosságú. Azt hiszem, hogy azért, hogy meglássuk egy mű auráját, ki kell emelni a történelemből, és az intuíciónkra kell hallgatni. Nézni kell, hosszan vizsgálni a képet, míg valami megadja magát és beszélni kezd belőle. Ez a megfelelő módszer. Türelmesnek kell lenni, tudni kell várakozni, hogy az érési folyamat elinduljon. Azután, amint valami megjelenik, át kell adnunk magunkat neki, és figyelni kell rá, hiszen így minden mindennel kapcsolatba lép, és épp ez a lenyűgöző, mert ez indítja be az elemzést. Én mindig így járok el, ez a módszer bevált. Olyan, mintha egy vadállatot szelídítenék meg.
Sok különböző intézménnyel, gyűjtővel és művésszel dolgozik. A tapasztalatai alapján mit gondol, mik a legalapvetőbb aspektusai egy jól működő és fontos fotóarchívumnak vagy gyűjteménynek? Milyen kulturális szerepet tudnak betölteni?
Szerintem még sok dolgunk van. Sok intézmény archívumában és gyűjteményében találunk alvó kincseket és még hosszú időbe telik mire feltárjuk ezeket az anyagokat, hogy a még sötétben rejtőző gyűjtemények és archívumok felszínre kerüljenek és láthatóvá váljanak. Ez egy nagyon érzékeny folyamat, amelyet nagy odafigyeléssel kell irányítani. De nem sietünk, ez a történelem mágiája, mert a történelemnek megvan a maga ideje, épp csak hagyni kell, hogy működjön. Meggyőződésem, hogy mindenre időt kell hagyni, és Margaret Watkins talán azért várt majdnem 100 évig, hogy színre lépjen, mert egyszerűen most volt erre a legjobb pillanat. Ugyanezt történt Vivan Maierrel. Talán életében több figyelmet érdemelt volna, de most jött el a megfelelő pillanat, hogy megismerjük, hiszen a jelen korunkra jellemző problémákra éppen megfelelő válaszokat kaphatunk az életművének köszönhetően, például az önábrázolással és az önarcképpel kapcsolatban, ahogy az a szelfik kultuszából is jól látható.
Érzékelte valaha úgy, hogy a Kelet- és Nyugat-Európai intézmények és közönségek másképpen közelítik meg a fotográfia médiumát?
Ha megvizsgáljuk a nagy fotográfusok archívumáról szóló szövegeket, a történészek, főleg az amerikaiak, az életművet rendszerint a médium történetének kontextusában próbálják meg rendszerezni. Az európai művészettörténészeknek mintha szélesebb lenne a látókörük. Az ő elemzéseik távlatba helyezik a műveket, és olyan területekkel keresik a kapcsolódást, mint az irodalom, a film, a filozófia stb. A megközelítések sokfélesége gazdagabbá teszi a műveket is, és azt hiszem, ez nagyon eredeti és helyes szemléletmód, hiszen minden mindennel kapcsolatban van. Főleg Watkins életművét elemezve érthetjük meg ezt, képein ugyanis gazdag és komplex kapcsolatok hálózatát fedezhetjük fel a holland és északi festőkkel, Rilke költészetével, Weber elméletével, a többi médiummal, ami végső soron az egész világra nyitottá teszi az életművet.
A Mai Manó Ház Margaret Watkins: Fekete fény című kiállításának megnyitóján egy igen megérintő, személyes történetet mesélt el a Watkins-életművel kapcsolatban.
Virginia Woolf A saját szoba című könyvében egészen hasonló dolgokat ír: azt mondja, hogy a nők egymásnak adják át a stafétabotot. Az egyik halad előre a maga korában, majd meg is haladja, átugorja az elé emelt akadályokat. Majd átadja a stafétabotot egy következő nőnek, aki még messzebbre jut, hogy ismét átadja a stafétabotot egy következőnek, így kapcsolódnak egymáshoz, haladnak előre a történelemben, és minden alkalommal egyre több területet hódítanak meg.
2018 júniusában eljutottam Watkins szülővárosába, a kanadai Hamiltonba, az itt található Művészeti Galériába. Itt nyitottuk meg Vivan Maier kiállítását. Egy hölgy, Mary O’Connor odalépett hozzám a megnyitó estéjén és megemlítette Margaret Watkins nevét, és elmondta, hogy Watkins története nagyon hasonlít Maier sorsára, és azt is, hogy Watkins életműve valahol Glasgow-ban kallódik, pedig megérdemelné, hogy megismerje a világ. Azon az estén Vivian Maier átadta a stafétabotot Margaret Watkinsnak. A Mai Manó Házban a Watkins kiállítás megnyitóján egy hölgy megint odajött hozzám és Máté Olgáról mesélt. Lehet, hogy Watkins így adta át a stafétabotot Máté Olgának?
Más diChroma-sorozatnak van hasonló története?
Watkins történetében ott visszhangzik Vivian Maier élettörténete, és még sok fotográfusnő osztozik szomorú sorsukban. Éppen ezért szerettem volna kiállítást rendezni többek között Mary Ellen Mark számára, mert 2015-ben bekövetkezett halála után úgy gondoltam, hogy itt az ideje, hogy a nevét felelevenítsük, mielőtt még teljesen a feledésbe merülne. Jelenleg egy másik kiállításprojekten is dolgozunk, Ruth Orkin amerikai fotográfusnőnek és filmesnek szeretnénk kiállítást rendezni, hiszen ő is kiérdemelte helyét a művészettörténetben. A nevének forogni kell, a műveit pedig látni kell. Kötelességünk az emlékezés, ezt a feladatot szeretnénk elvégezni.
Ön szerint mi a fotó médiumának jövője? Milyen társadalmi hatása lehet a későbbiekben, kifejezetten a jelenlegi, folyamatos technológiai fejlődés közepette?
A világ még soha nem hozott létre ennyi képet, és ezzel együtt még soha nem semmisített meg ilyen sokat. Ezzel egy emlékezet nélküli civilizációt építünk. Azt hiszem, hogy a fotográfia a túltermelés és a telítődés után végül újra megtanítja nekünk a saját nyelvezetét, visszavezet minket az önmérséklethez, a centrifugális és nem a ma tapasztalható centripetális útvonalhoz. Ennek az egyik sine qua non feltétele, hogy a kortárs alkotások, fesztiválok, galériák, kortársművészeti múzeumok láthatóbbak legyenek. Hogy a fiatal fotográfusok bátran folytassák a munkát, mert a kortárs fotóművészek csak így tudnak kiválni a képkészítők tömegéből.