Válogatás a LensCulture Black & White Photography Awards 2021 díjazottjainak képeiből
21 • 12 • 29Gyöngyösi Eszter
A LensCulture 2021-ben is díjazta a legjobb fekete-fehér fotókat, és hasonlóan a Street Photography pályázathoz, itt is sorozat és önálló kép kategóriában hirdettek győztest a zsűritagok. A döntéshozók nemzetközileg elismert szakemberek közül kerültek ki, találunk köztük fesztiváligazgatót, kurátort, galériatulajdonost, elismert fotográfust, művészeti vezetőt vagy éppen a LensCulture főszerkesztőjét.
A kiválasztott projekteknek számos lehetősége nyílik arra, hogy széles körben megismerjék őket: többek közt elérhetővé válnak a LensCulture több mint hárommilliós globális közönsége számára, illetve világszerte szerepelnek nemzetközi fotófesztiválokon is. Továbbá minden nyertes pályamű megtekinthető lesz a Paris Photo New York alatt is, mely remek alkalom arra, hogy a díjazottakra a galériák vagy a gyűjtők is felfigyeljenek.
Sorozat kategóriában idén Peter Franck lost, found and seen című sorozata végzett harmadik helyen. A projektleírásból kiderül, hogy a képek a „mi marad meg az itt és mostból?” kérdéskört vizsgálják. Franck a múlt és jövő, az analóg és digitális kapcsolatát boncolgatja és szürreális képeinek világán keresztül keresi a választ arra is, vajon mi lesz érdekes a városokból a jövő embere számára?
A második helyezett Michał Dyjuk Cows can smell the scent of death című sorozata lett. Ez egy 1945-ben végrehajtott különleges műveletet dolgoz fel, amiben a szovjetek egyes becslések szerint közel 2000 civilt gyilkoltak meg (köztük feltehetőleg a fotográfus dédnagyapját is) a lengyelországi Podlasie régióban. Akikről azt feltételezték, hogy esetleg közük lehet a földalatti ellenálláshoz, ismeretlen helyre vitték és valószínűleg kivégezték, mivel soha többé nem látták őket családtagjaik. Ez az esemény Lengyelországban, a szocializmus alatt, 40 évig tabutéma volt, és csak szájhagyomány útján maradt fenn. A sorozat a kollektív emlékezet feltárására törekszik.
A nyertes Maggie Shannon Extreme Pain, but Also Extreme Joy sorozata lett, amely egy, az utóbbi időben egyre nagyobb figyelmet kapó témával foglalkozik. Miután 2020 márciusában Los Angelest is lezárták a Covid-19 járvány miatt, Shannon a bábák munkáját kezdte nyomon követni. Ahogy a leírásban is olvashatjuk, rengeteg nőt rémisztett meg az, hogy maszkban, a partnerük nélkül kell világra hozni a gyermeküket, ezért sokan az otthonszülést választották. A projekt rávilágít, hogy a szüléssel járó nehézségek tabusítása mennyire problematikus, illetve arra is, hogy a világjárvány milyen extra terheket ró a nőkre.
Önálló kép kategóriában harmadik helyezést ért el Luiz Maximiano Transgender Violence című munkája. Brazília élen jár a transzneműek ellen elkövetett erőszakos cselekmények terén, erre látunk egy szomorú példát: a fotón Bruna, egy transznemű nő látható, akit az utcán támadtak meg. Arcán jól kivehetőek a brutalitás nyomai: a késszúrások után maradt hegek és a megcsonkított füle is.
A második helyet az iráni Amirhossein Naminak ítélte a zsűri, Forlorn című képéért. A fotóhoz tartozó szövegből kiderül, hogy az alkotót egy két évvel ezelőtti téli séta inspirálta, amikor szemtanúja volt egy pásztor sikertelen küzdelmének, aki az időjárás viszontagságai ellenére próbálta meg elérni a nyáját. Ez a hiábavaló erőfeszítés az országban élő fiatalok helyzetét juttatta a fotográfus eszébe: a kilátástalanságot, és azt, hogy küzdelmeik ellenére egyre csak távolabb sodródnak az álmaiktól.
José Ibarra Rizo Bre and James Forever, 2021 című nyertes képén egy fiatal szerelmespár meghitt pillanatába nyerünk betekintést. A fotó egy esős nyári napon, a folyóparton készült.
A LensCulture Black & White Photography Awards 2021 zsűritagjai Ihiro Hayami, Rose Shoshana, Jacob Aue Sobol, Sandra Stevenson, Bruno Ceschel, Grace Deveney és Jim Casper voltak.
A zsűri minden tagja választott egy-egy fotográfust, aki különdíjban részesült. Ezek, a zsűritagok által írt rövid indoklásokkal, továbbá a 25 finalista pályamű ezen a linken érhető el.