Menü

„Elfogult vagyok a fotográfiával” – Georgia O’Keeffe, a fotográfus

22 • 01 • 16Gyöngyösi Eszter

Az egyik legismertebb amerikai festőnő, Georgia O’Keeffe fotográfiáiból nyílt kiállítás a houstoni Szépművészeti Múzeumban, Georgia OKeeffe, a fotográfus címmel, így művészetének eddig kevésbé ismert oldalával találkozhatnak az érdeklődők. A tárlat 2022. január 17-ig tekinthető meg.

O’Keeffe 1887. november 15-én született Sun Prairieben, Wisconsinban, hét testvér közül a második legidősebbként. Szülei farmerként dolgoztak, anyai nagyapja pedig magyar bevándorló volt. A később világhírűvé vált O’Keeffe már kislány korától kezdve tudatosan készült a művészi pályára. Tízéves kora körül döntötte el, hogy festő lesz belőle, és már ekkor megmutatkozott határozott, öntudatos személyisége.

„Életem minden pillanatában rettegtem, de ez soha nem tartott vissza attól, hogy megtegyem, amit akarok.”

0103

Fotó: Georgia O'Keeffe: Road out Bedroom Window, likely 1957, gelatin silver print, Metropolitan Museum of Art, New York. Anonymous Gift, 1977. © 2022 Georgia O’Keeffe Museum / Artists Rights Society (ARS), New York

Bár vannak, akik O’Keeffe fotográfiáit amatőrnek nevezik, ez inkább utalás arra, hogy a fényképezés szempontjából kevésbé kifinomult munkákat nézünk. O'Keeffe a fényképezőgépet legtöbbször csak az általa készített festmények megtervezéséhez használta, amelyek gyakran a már festett vásznak alternatív változatai voltak. Legjobb fotói voltaképpen más médiumban készült festmények. Ennek ellenére a kamera nem csak egy mechanikus ecset volt O'Keeffe számára; legalábbis néhány esetben az eszközzel szembeni ügyetlensége új betekintést nyújtott a megszokott dolgokba, így akár még az ablakából látható út is átalakult. Erről így írt 1976-os önéletrajzában:

„Két vagy három felvételt készítettem róla fényképezőgéppel. Egyiküknél éles szögbe fordítottam a kamerát, hogy bejárjam vele az utat. Véletlen volt, hogy a képen úgy tűnt, mintha az út felállna a levegőben, de ezt szórakoztatónak találtam, majd később ezt elkezdtem megrajzolni és megfesteni, mint egy új formát.”

Bár igazán nagy sikereket festőként ért el, a fotográfiához is erősen kötődött. Mire az 1950-es években a fényképezéssel is elkezdett foglalkozni, művészete már kiforrott volt, így egyedi látásmódja fotóin is tükröződik. O’Keeffe objektívén keresztül gondolta újra az eléje táruló látványt, és környezetét a lehetséges formák és alakzatok sokaságának tekintette. Festményein sokszor előkerülő témái – a virágok, és a szívéhez oly közel álló Új-mexikói táj – fotóin is gyakran visszaköszönnek.

“A fényképezés része volt a utamnak, és ennek révén talán elfogult vagyok a fotográfiával”.

O’Keeffe Alfred Stieglitz-cel való házassága révén került közelebb a fotográfiához. Bár Stieglitz segítette felesége karrierjét, azért az bizonyos, hogy a 20. században sok női alkotó maradt férfiak (akár férjeik) árnyékában, így talán nem véletlen, hogy O’Keeffe fotográfiáit is csak mostanában kezdték el felfedezni.

Ahogy az a Guardian cikkéből kiderül, a művésznő pályafutása alatt végig küzdött az avantgárd művészeti világban is fennálló, nemek közötti egyenlőtlenségekkel. Akkoriban a férfiakat jobb művészeknek, vagy legalábbis jövedelmezőbbeknek tartották, és bár ma már O’Keeffet az egyik legjelentősebb modernistaként tartják számon, abban az időben nem volt könnyű érvényesülnie.

Azt is kategorikusan elutasította, hogy művészetét nemi alapon értékeljék, ezért is fordulhatott elő, hogy 1976-ban visszautasította a részvételt egy Los Angeles-i kiállításon, amely a nőket ünnepelte a művészetben. A nehézségek ellenére O’Keeffe sikeres tudott lenni egy főként férfi művészek, férfi kritikusok és férfi galériatulajdonosok által uralt világban.

Az alábbi idézet jól illusztrálja ezzel kapcsolatos álláspontját:

0103

Fotó: Todd Webb: Georgia O’Keeffe with Camera, 1959, printed later, inkjet print, Todd Webb Archive. © Todd Webb Archive, Portland, Maine, USA

„A férfiak a legjobb női festőnek tartanak. Én viszont úgy gondolom: én vagyok az egyik legjobb festő.”

A mostani, Georgia O’Keeffe Múzeummal (Santa Fe) együttműködésben szervezett tárlat az első, amit fotográfiai munkájának szentelnek. A kiállítás egy újonnan átvizsgált archívumból származó, közel 100 fotót mutat be, festményekkel és rajzokkal kiegészítve.

„1976-os könyvében O'Keeffe megemlíti a fényképek használatát. A festészetben való mesteri jártassága azonban évtizedekig megakasztotta az ezzel kapcsolatos kutatásokat. Ez művészi gyakorlatának egy olyan része volt, amely arra várt, hogy megvizsgálják.”

– mondta Lisa Volpe, a kutatás vezetője és a kiállítás kurátora.

0103

Fotó: Georgia O'Keeffe: Chrysler Building from the Window of the Waldorf Astoria, New York, c. 1960, gelatin silver print, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

0103

Fotó: Georgia O'Keeffe: Skull, Ghost Ranch, 1961–72, chromogenic print, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

0103

Fotó: Georgia O'Keeffe: Sugar Cane Fields and Clouds, March 1939, gelatin silver print, Georgia O’Keeffe Museum, Santa Fe. © Georgia O’Keeffe Museum

Jegyzetek

A Georgia O’Keeffe, Photographer című kiállítás február 26-tól az Addison Gallery of American Art (Massachusetts) tereiben lesz látható 2022. június 12-ig.