Menü

„Mintha William Eggleston összefogott volna Alfred Hitchcockkal” – Válogatás Alex Prager Part One: The Mountain című sorozatából

22 • 03 • 03Cserna Endre

Az amerikai származású Alex Prager legfrissebb ‘Part One: The Mountain’ című munkájával a tőle megszokott hiperesztétikán keresztül vizsgálja a modern világ archetípusait.

Alex Prager 1979-es születésű, Los Angeles-ben alkotó fotográfus és filmkészítő. Az amerikai kulturális identitást vizsgáló munkái könnyen felismerhetőek, az idillikus Egyesült Államokról elképzelt kisváros-életérzés, az Old Hollywood-stílus és a fogyasztó tömeg arcai köszönnek általában vissza a fashion eszközöktől sem visszariadó munkáin. Technicolor alkotásain azt érezhetjük, mintha William Eggleston összefogott volna Alfred Hitchcockkal, Prager a kortárs fotó és médiaművészet eszköztárával a klasszikus típusokat keresi.

A Part One: The Mountain címében megnevezett hegy mondhatni ősi szimbólumként az archetipikus értelmezések felé tereli a befogadót: egy olyan helyszínre vannak adaptálva Alex Prager szereplői, amely elemeli őket a hétköznapoktól egy szakrális – vagy kevésbé fennkölten – egy nem evilági térbe, ahol mégis esszenciálisabban jelennek meg attribútumaik és válnak önmagukban értelmezésre alkalmas jelenségekké. E környezet feltárulhat az istenek/archetípusok szokásos lakhelyeként, a transzformatív életesemények és a képeken is megjelenő mozgalmas, kiszámíthatatlan és megfejtendő jelenetek színpadaként, vagy akár a tömegek előtt ismeretlen titkok és misztikumok közegeként is.

Egymástól elkülönített, egyenként bemutatott szereplői, az americana stílus, a ponyvafikció számunkra csak jobbára mozifilmekből és képregényekből ismert alakjai szatírként ugranak fel, esnek, zuhannak Prager kamerája előtt. Közöttük megjelennek cowboyok, stewardessek, porszívóügynöknek tűnő alakok és a kaszinóból éppen kilépő hölgyek is. Akárcsak a kábelcsatornák között kapcsolgatnánk, mégsem születik olyan benyomásunk, hogy csupán a műfaji filmek karakterei lennének felvonultatva. Miközben egyértelműen André Kertész faunja jut eszünkbe, azon kapjuk magunkat, hogy akaratlanul is e személyek egyéni és közös tulajdonságain, jellemvonásain, sorsuk mibenlétén kezdünk gondolkozni. Ebből viszont már automatikusan saját személyiségünk konstruáltságára, „előregyártottságára” és „főszereplősége”, a média által legyártott szelfek, ismétlődő minták hatásaira – egyszóval a tömegemberre asszociálunk. Mennyiben határoznak meg minket és vágyainkat a médiából megismert tipikus szereplők? Mit jelent átmedializált világunkban a személyiség? A munkák szereplőivel a sorozatot kiegészítendő videóinterjú is készült, amelyben ezen szereplők a fényképek koncentrált kifejezésmódjánál árnyaltabb módon kerülnek bemutatásra, de jellemeik tipikusságán ez nem változtat.

0103

Fotó: Alex Prager: Mid-Morning, 2021 Archival pigment print 62.9 x 55.9 cm Courtesy Alex Prager Studio

0103

Fotó: Alex Prager: High Noon, 2021 Archival pigment print 149.9 x 125.7 cm Courtesy Alex Prager Studio

“A sorozat az érzelmi kavarodásról szól, amelyen mindannyian átmentünk, arról, hogy megtapasztaltunk valamit, amely annyira megrázkódtató, ellentétes, hogy már-már görcsösen vált ki belőlünk egy érzelmi és spirituális reakciót.”

 – vallja a Part One-ról az alkotó. A kékségben fel- és elszabadult, izolált individuumok a social distancing időszaka után egészen különleges módon rezonálnak. Az elmúlt (talán történelmi) időszak formatív élményeinek hatása némiképp átrendezte a „társadalom és egyén” szembenállását, viszonyát. Eltolódott a hangsúly a „kívül és belül” ellentétére: a hegy befelé figyelő zarándokútja akár a karantén elszigeteltségét, a kizártság élményét is magában hordozhatja, de a színpadias események az elmélyüléssel szemben a kitettség, elveszettség minőségeit is felvonultatják. A napszakokra osztott munka képein minden egyes szereplő a számára kijelölt vagy kiérdemelt időpontban éri el a hegyet: a Dawn (Hajnal) című kép is – mely a sorozat egyik kulcsmunkája – egy köztes vagy inkább fluid állapotot vázol, ahol az esés és az emelkedés egyszerre vannak jelen, így a szelfnek lehetősége nyílik magában valami unikálisat felismerni. Akkor is, ha csak egy B-movie karakter.

0103

Fotó: Alex Prager. Part One: The Mountain kiállítás, enteriőr, London, 2022

0103

Fotó: Alex Prager. Part One: The Mountain kiállítás, enteriőr, London, 2022

0103

Fotó: Alex Prager: Eclipse, 2021 Archival pigment print 121.92 x 102.36 cm Courtesy Alex Prager Studio

0103

Fotó: Alex Prager: Afternoon, Archival pigment print Courtesy Alex Prager Studio

0103

Fotó: Alex Prager: Twilight, Archival pigment print Courtesy Alex Prager Studio

0103

Fotó: Alex Prager: Dawn, 2021 Archival pigment print Courtesy Alex Prager Studio

Jegyzetek

Alex Prager: Part One: The Mountain
Lehmann Maupin, London
2022. január 21. – március 5.