„Mintha William Eggleston összefogott volna Alfred Hitchcockkal” – Válogatás Alex Prager Part One: The Mountain című sorozatából
22 • 03 • 03Cserna Endre
Az amerikai származású Alex Prager legfrissebb ‘Part One: The Mountain’ című munkájával a tőle megszokott hiperesztétikán keresztül vizsgálja a modern világ archetípusait.
Alex Prager 1979-es születésű, Los Angeles-ben alkotó fotográfus és filmkészítő. Az amerikai kulturális identitást vizsgáló munkái könnyen felismerhetőek, az idillikus Egyesült Államokról elképzelt kisváros-életérzés, az Old Hollywood-stílus és a fogyasztó tömeg arcai köszönnek általában vissza a fashion eszközöktől sem visszariadó munkáin. Technicolor alkotásain azt érezhetjük, mintha William Eggleston összefogott volna Alfred Hitchcockkal, Prager a kortárs fotó és médiaművészet eszköztárával a klasszikus típusokat keresi.
A Part One: The Mountain címében megnevezett hegy mondhatni ősi szimbólumként az archetipikus értelmezések felé tereli a befogadót: egy olyan helyszínre vannak adaptálva Alex Prager szereplői, amely elemeli őket a hétköznapoktól egy szakrális – vagy kevésbé fennkölten – egy nem evilági térbe, ahol mégis esszenciálisabban jelennek meg attribútumaik és válnak önmagukban értelmezésre alkalmas jelenségekké. E környezet feltárulhat az istenek/archetípusok szokásos lakhelyeként, a transzformatív életesemények és a képeken is megjelenő mozgalmas, kiszámíthatatlan és megfejtendő jelenetek színpadaként, vagy akár a tömegek előtt ismeretlen titkok és misztikumok közegeként is.
Egymástól elkülönített, egyenként bemutatott szereplői, az americana stílus, a ponyvafikció számunkra csak jobbára mozifilmekből és képregényekből ismert alakjai szatírként ugranak fel, esnek, zuhannak Prager kamerája előtt. Közöttük megjelennek cowboyok, stewardessek, porszívóügynöknek tűnő alakok és a kaszinóból éppen kilépő hölgyek is. Akárcsak a kábelcsatornák között kapcsolgatnánk, mégsem születik olyan benyomásunk, hogy csupán a műfaji filmek karakterei lennének felvonultatva. Miközben egyértelműen André Kertész faunja jut eszünkbe, azon kapjuk magunkat, hogy akaratlanul is e személyek egyéni és közös tulajdonságain, jellemvonásain, sorsuk mibenlétén kezdünk gondolkozni. Ebből viszont már automatikusan saját személyiségünk konstruáltságára, „előregyártottságára” és „főszereplősége”, a média által legyártott szelfek, ismétlődő minták hatásaira – egyszóval a tömegemberre asszociálunk. Mennyiben határoznak meg minket és vágyainkat a médiából megismert tipikus szereplők? Mit jelent átmedializált világunkban a személyiség? A munkák szereplőivel a sorozatot kiegészítendő videóinterjú is készült, amelyben ezen szereplők a fényképek koncentrált kifejezésmódjánál árnyaltabb módon kerülnek bemutatásra, de jellemeik tipikusságán ez nem változtat.
“A sorozat az érzelmi kavarodásról szól, amelyen mindannyian átmentünk, arról, hogy megtapasztaltunk valamit, amely annyira megrázkódtató, ellentétes, hogy már-már görcsösen vált ki belőlünk egy érzelmi és spirituális reakciót.”
– vallja a Part One-ról az alkotó. A kékségben fel- és elszabadult, izolált individuumok a social distancing időszaka után egészen különleges módon rezonálnak. Az elmúlt (talán történelmi) időszak formatív élményeinek hatása némiképp átrendezte a „társadalom és egyén” szembenállását, viszonyát. Eltolódott a hangsúly a „kívül és belül” ellentétére: a hegy befelé figyelő zarándokútja akár a karantén elszigeteltségét, a kizártság élményét is magában hordozhatja, de a színpadias események az elmélyüléssel szemben a kitettség, elveszettség minőségeit is felvonultatják. A napszakokra osztott munka képein minden egyes szereplő a számára kijelölt vagy kiérdemelt időpontban éri el a hegyet: a Dawn (Hajnal) című kép is – mely a sorozat egyik kulcsmunkája – egy köztes vagy inkább fluid állapotot vázol, ahol az esés és az emelkedés egyszerre vannak jelen, így a szelfnek lehetősége nyílik magában valami unikálisat felismerni. Akkor is, ha csak egy B-movie karakter.
Alex Prager: Part One: The Mountain
Lehmann Maupin, London
2022. január 21. – március 5.