Az atlasz továbbélése – Gerhes Gábor: ATLAS
22 • 03 • 27Rátkai Zsófia
2022. január 21-én nyílt meg Gerhes Gábor ATLAS című, azonos elnevezésű könyvét is bemutató kiállítása a Kiscelli Múzeum Templomterében.[1] Bár az emberi tudást összegyűjtő és rendszerbe foglaló atlaszoknak több évszázadra visszanyúló hagyománya van, a formátum a huszadik században sem volt ismeretlen. A több, mint 360 oldalas, többszáz képet tartalmazó, tizenkét (és egy nulladik) számozott fejezetből álló keményfedeles kiadvány Gerhes által is hivatkozott előképei közé tartozik többek között Aby Warburg Mnemosyné-képatlasza (1924-1929), illetve Gerhard Richter Atlas című, az 1960-as években megkezdett, azóta folyamatosan bővülő képgyűjteménye is. [2]
Warburg kutatásainak középpontjában elsősorban az antikvitás kifejezési formáinak képi utóélete, illetve továbbélése (Nachleben) állt, amikor vizuális asszociációit összekapcsoló gyűjteményében különböző korokból származó képeket helyezett egymás mellé. Ezek a német művészettörténész által kutatott, reneszánszban is továbbélő pátoszformulák (Pathosformeln) Gerhes könyvének hetedik, Az emberi testről című fejezetében reflektáltan, hívószóként jelennek meg. A kiadványban azonban Gerhes nemcsak Warburg művészettörténeti munkáját és kifejezéseit idézi, hanem többek között Julien Fau Anatomie artistique élémentaire du corps humain (1865) című – címoldalán szintén atlaszként megnevezett – munkájának[3] Pierre Bouillon metszete után készült Laokoón-illusztrációját is újraközli. Az ezekről a művekről kölcsönzött alakzatokat Gerhes képi idézetként saját munkáiba is integrálja, de művészettörténeti utalásainak sora nem merül ki ennyiben, számos további példa (pl. Hogarth, Duchamp) jelenik meg a kötetbeli hivatkozások összetett rendszerében.
Az ATLAS azonban nemcsak más művészek munkáiból táplálkozik, hanem egyfajta személyes archívumnak is tekinthető – és ebben inkább Richter Atlasára hajaz –, mivel Gerhes korábbi művein is megjelenő motívumok is újra és újra feltűnnek benne. Így például az egyik képen az a „FATUM” feliratú agancs, amely már 2013-ban a Trafóban bemutatott Neue Ordnung sorozat – melynek egyes darabjai éppen a kiállításnak helyet adó Kiscelli Múzeum gyűjteményébe kerültek – egyik felvételén is látható volt.[4] Ez a tárgy többedmagával bemutatásra került a Gerhes életművének több évtizedét átfogó Der Plan. című kiállításon is a Mai Manó Házban 2021-ben,[5] így a művész korábbi munkásságát is követő és ismerő nézők számára számtalan ráismerést tartogathat a könyv. Annál is inkább, mivel az eredetileg az 58. Velencei Képzőművészeti Biennáléra pályázatként beadott,[6] de akkor nem megvalósult ATLAS-projekt egyes részeit 2018 óta többször is láthatta már a közönség, így például a Fészek Művészklubban bemutatott Abstract (2018-2019) című sorozatot,[7] a Punkton is megjelent Herbarium (2018-2019) sorozat képeit,[8] vagy az acb Galéria blackmirror című kiállításán[9] kiállított Celestial Teardrops (2020) című cianotípiákat.
A cianotípiák mellett más fotográfiai eljárások is megjelennek a könyvben, így a kiadvány egyfajta kép- és technikatörténet megidézésének is tekinthető gyűjteményes formában. A képek egy része a tudományos, műszaki fényképek képtípusát idézi, ahol a felvételek a képszéleken belógó eszközök és felületek révén felfedik a kompozíciók készítésének körülményeit. A laborok és a fotografikus technikák „képiesítő” adottságaik révén mára felváltották a képzeletet az olyan természeti jelenségek esetében, amelyek empirikus tapasztalás útján fel nem foghatók, szabad szemmel nem láthatóak, csak az ember által alkotott technológiák és eszközök segítségével leképezhetők. A képtérbe behatoló, oda nem illő elemek révén derülhet ki azonban azokról a képekről, amelyek első ránézésre akár teleszkóppal vagy mikroszkóppal is készülhettek volna, hogy a művész valójában konyhaasztalán konstruálta meg a látványokat, ezáltal felvetve a „hiteles kép” kérdését.
A Kiscelli Múzeum szekularizált Templomterében is valami hasonló történik, amikor Gerhes a felépített installáció belsejében csukott könyvekből összeálló könyvespolcot helyez el, amelyről a látogatók nem vehetik le könyvét. Az ismeretátadás effajta megtagadásával a felépítmény – melyet eredetileg saját és a Paradigma Ariadné építészeti stúdió közös szándéka szerint Aldo Rossi San Cataldo-temetőbe tervezett osszáriumának inspirációja nyomán alkottak meg – nem az emberi megértés és tudásátadás helyszínévé, hanem inkább metaforikusan a felsőbb hatalom által korlátozott bábeli toronnyá válik. Tekinthetnénk erre egyfajta intézménykritikaként is (akár az archívumok és múzeumok működésére nézve is), de a potenciálisan kiéleződő feszültséget egyfajta kompromisszumos megoldásként némileg feloldja az épületen kívül elhelyezett pultra kirakott néhány lapozgatható példány. Belting szerint a mai szakmai képviták középpontjában álló fogalmak még mindig a keresztény hit továbbélő nyomait hordozzák, mivel azok a nyugati gondolkodásban a nyomtatás elterjedésével megkezdődött szekularizációs folyamat ellenére is jelen vannak. Ezalól Gerhes sem tudja kivonni magát a poszt-Gutenberg korszakban, már csak azért sem, mert könyvét is egyfajta teremtéstörténettel kezdi, melynek során a sötétségben megjelenik a fény, majd a második fejezetet kozmográfiával folytatja, haladva az általa teremtett növény-és állatvilág képein keresztül az ember felé.
„Mit kezdjünk a tudományos megismerés klasszikus eszközeivel egy olyan korszakban, amikor a tények egyre kevésbé hatnak a közgondolkodásra, miközben az érzelmeket megmozgató, személyes hitre épülő érvek egyre inkább teret nyernek?” – kezdi Mucsi Emese kurátori szövegét a kiállítást kísérő leporellón. A kérdés ma igencsak aktuális, és a tárlatban működő összetett keretrendszer felvetései és bemutatási módszerei révén egyre érdekfeszítőbb probléma. A kiállítás ilyen módon mutat rá a továbbélő jelenségek gyökereire és utóéletük bonyolult viszonyaira, miközben a lehetséges válaszokat nyitva hagyja. A múlt szerteágazó és befejezetlen kutatásokat, a jövő kérdéseket és még fel nem tárt titkokat rejt. És éppen ebbe a kontextusba helyezve, és ezáltal élővé téve válik izgalmassá az ATLAS-projekt és az elkészült könyv.
Lábjegyzetek
[1] Gerhes Gábor: ATLAS. BTM – Kiscelli Múzeum, Budapest, 2022.01.21. – 2022.04.17. URL: http://www.kiscellimuzeum.hu/gerhesgabor_atlas, utolsó letöltés: 2022. 02. 15.
[2] ld. https://www.gerhard-richter.com/en/art/atlas, utolsó letöltés: 2022. 02. 15.
[3] Julien Fau: Anatomie artistique élémentaire du corps humain. Germer Baillière, Párizs, 1865.
[4] NEUE ORDNUNG - Gerhes Gábor kiállítása. Trafó Galéria, Budapest, 2013.10.31. – 12.08. URL: https://trafo.hu/trafo_galeria/neue_ordnung, utolsó letöltés: 2022. 02. 15.
[5] Gerhes Gábor: Der Plan. Mai Manó Ház, Budapest, 2021.06.15. – 2021.08.22. URL: https://www.maimano.hu/programok/kiallitas-gerhes-gabor-der-plan, utolsó letöltés: 2022. 02. 15.
[6] A pályázat szakmai koncepciója, eredeti installációs- és könyvterve megtalálható a Ludwig Múzeum honlapján. URL: https://www.ludwigmuseum.hu/velencei-biennale/2019/palyazat-eredmenye?fbclid=IwAR0PB6UL6jzNphvpdS6Ro1SAtxuInNeakWrH8dijFdvneaIgz6Y-ezl6HP0, utolsó letöltés: 2022. 02. 15.
[7] Abstract – Gerhes Gábor kiállítása. Fészek Művészklub, Budapest, 2019.04.16. – 2019.05.10.
[8] Gerhes Gábor: Herbarium. Punkt, 2019.05.20. URL: https://punkt.hu/2019/05/20/herbarium-atlas/, utolsó letöltés: 2022. 02. 15.
[9] Gerhes Gábor: blackmirror. acb Galéria, Budapest, 2021. 2021.02.18. – 2021.03. 26. URL: https://acbgaleria.hu/exhibitions/gerhes_gabor_blackmirror, utolsó letöltés: 2022. 02. 15.
[10] Hans Belting A hiteles kép – Képviták mint hitviták (ford. Hidas Zoltán). Atlantisz Könyviadó, Budapest, 2009, 9.
A fotóalbum beszerezhető a Mai Manó Könyvesboltban.