Menü

Fotografia Europea 2022 – Tavaszi fotófesztivál-körkép III.

22 • 05 • 22Udvari Orsolya

„A legnagyobb télen tanultam meg, hogy legyőzhetetlen nyár lakozik bennem.”
Albert Camus

A bennünk lakozó belső, rejtett erő a központi témája a 2022-es Fotografia Europeának, amelyhez a fenti Albert Camus-től kölcsönzött idézettel közelítenek a szervezők. A legyőzhetetlen nyár – amiről a szerző ír – az a belső erő, amely képessé tesz minket az aktív és re-aktív tevékenységekre olyan helyzetekben is, amelyek sokszor kilátástalannak tűnnek. Ahogy az évszakok váltakozásában is ott van a folytonosság, az élet kihívásaiban, és az azokra adott megoldásokban is ott a folytonos visszatérés dinamikája. A hétköznapok forradalma, a személyes motivációk és a reményt adó legyőzhetetlen nyár a fotó médiumán keresztül bomlik ki és aktivizálódik a fesztiválon.

Idén, 2022. április 29. és június 12. között 17. alkalommal kerül megrendezésre a Fotografia Europea az olaszországi Reggio Emilia régióban. A nemzetközi kulturális és kortárs fotográfiai fesztivál 2006 óta működik. A koncepció része, hogy a kiállítások és programok különböző helyszíneken látogathatók, hogy minél több intézmény tudjon bekapcsolódni az eseménysorozatba, ami ugyanúgy érvényes a látogatókra is.

Az ismeretlen, váratlan helyzetekben – amelyeknek szélsőséges, kicsúcsosodó esetének tekinthetjük a kríziseket – sokszor nehéz a pozitív lehetőségeket látni, azonban már magukban a helyzetekben is ott rejtőzhet a változás és növekedés magja, amiknek a belső erő tud utat törni. Az új kihívások új valóságokat teremtenek, amiknek alakításában az emberiségnek és egyes tagjainak is aktív szerepe van. A változás és változtatás puszta beismeréséhez is szükség van bátorságra, annak megéléséhez és alakításához pedig különösen. A fesztivál kiállítói történetekkel, sok esetben rendkívül személyes hangvétellel készültek, reflexív hozzáállással a világ helyzetét tekintve.

A fesztivál központja a Chiostri di San Pietro, ahol tíz kiállítás látható. Ezen felül a tárlatok különféle témával foglalkoznak, amelyeken belül a művészek specifikus fókuszú projekteket állítottak össze változatos eszköztárral, archív anyagok használatától kezdve a dokumentarista műfajon át a digitális, mozgókép technológiákig. A tág témákon belül megjelenik a kolonializmus és kulturális identitás kapcsolata (Nicola Lo Calzo: Binidittu), az utazónapló szerepe a veszteség és a gyász feldolgozásában (Seiichi Furuya), az alsóbb rétegek, az angol munkásosztály helyzete és megküzdése a kihívásokkal (Ken Grant), különböző női témák és perspektívák, mint a nők jakuzában elfoglalt helye (Chloé Jafé), a fake news jelensége, a vizuális megvezetés kérdése és az azzal történő duplafenekű játék (Jonas Bendiksen), valamint a család és (családi) emlékezet alakulása a változó időkben (Simona Ghizzoni).

A fesztivál egyik kiemelendő kiállítása a 2015-ben elhunyt Mary Ellen Mark The Lives of Women című tárlata, amelyben a dokumentarista fotográfus közel 90 munkája tekinthető meg, amik különböző helyzetű, életkorú és származású nőket mutatnak be intim közelségből a hatvanas évek végétől egészen napjainkig.

0103

Fotó: Mary Ellen Mark: Girl Jumping over a Wall, Central Park, Manhattan, New York, USA, 1967 © 1963-2013 Mary Ellen Mark / Howard Greenberg Gallery, NY

0103

Fotó: Jonas Bendiksen: The Book of Veles, 2021 © Jonas Bendiksen | Magnum Photos

0103

Fotó: Guanyu Xu: Parents’ Bedroom, 2018 © the artist and Yancey Richardson Gallery

0103

Fotó: Guanyu Xu: The Dining Room, 2018 © the artist and Yancey Richardson Gallery

0103

Fotó: Seiichi Furuya: from the series "First Trip to Bologna 1978", Graz-Bologna, 1978 © Seiichi Furuya, courtesy by Chose Commune

0103

Fotó: Chloé Jafé: No title. the recruits greet of the bosses after a reunion. 2016, Iochigi © Chloé Jafé

0103

Fotó: Chloé Jafé: “I give you my life” © Chloé Jafé / courtesy Akio Nagasawa Gallery Tokyo

0103

Fotó: Nicola Lo Calzo: Ernest con le rose di santa Rosalia, artista togolese. Villa Giulia, Palermo 2018, serie Binidittu © Nicola Lo Calzo / Podbielski Contemporary

0103

Fotó: Carmen Winant: diapositive da "Fire on World", Carmen Winant

0103

Fotó: Ken Grant: Untitled (Shared Cigarette), Birkenhead, 1994 © Ken Grant

0103

Fotó: Arianna Arcara: Senza titolo dalla serie “Peeping Tom – La Visita”, Collezione Maramotti, Reggio Emilia, Italia 2021. Arianna Arcara © Cesura

0103

Fotó: Mary Ellen Mark: Tiny in her Halloween costume, Seattle, Washington, 1983 © 1963-2013 Mary Ellen Mark / Howard Greenberg Gallery, NY

0103

Fotó: Alessandra Calò: Herbarium. I fiori sono rimasti rosa, Reggio Emilia, 2022. © Alessandra Calò

0103

Fotó: Nicola Lo Calzo: Chamwill davanti a Daouda e Sefora durante una festa ai Cantieri della Zisa, un luogo publico per le attività cultural e sociali a Palermo. 2018, Palermo, Sicilia © Nicola Lo Calzo / Podbielski Contemporary

0103

Fotó: Seiichi Furuya: from the series "Last Trip to Venice 1985", Venice, 1985 © Seiichi Furuya, courtesy by Chose Commune

0103

Fotó: Ken Grant: Untitled (Confetti), Birkenhead, 1992 © Ken Grant

0103

Fotó: Vasco Ascolini: Les Ballets Jazz de Montréal, Reggio Emilia 1979. © Vasco Ascolini

0103

Fotó: Jonas Bendiksen: The Book of Veles, 2021 © Jonas Bendiksen | Magnum Photos

0103

Fotó: Hoda Afshar: Untitled, from the series Speak the Wind, Iran (2015-2020) © Hoda Afshar

0103

Fotó: Gloria Oyarzabal: USUS FRUCTUS ABUSUS VIII, Courtesy of the artist

0103

Fotó: Gloria Oyarzabal: USUS FRUCTUS ABUSUS II, Courtesy of the artist

0103

Fotó: Simona Ghizzoni: Natura morta con dinosauro. Lazio, 2021

0103

Fotó: Simona Ghizzoni: Natura morta con dinosauro. Lazio, 2021

0103

Fotó: Maxime Riché: from « Paradise ». The smoke column of the Dixie Fire rises over Paradise, California in July 2021.

0103

Fotó: Maxime Riché: from « Paradise ». Pearson Road, July 2021, California, USA

A kiállítások mellett a fesztivál előadásokkal, artist talkokkal, könyvbemutatókkal, workshopokkal, valamint egy zenei blokkal, a Fotofoniával is készül.

Jegyzetek

FOTOGRAFIA EUROPEA 2022
2022. április 29. – június 12.