„Soha nem gondolkodtam azon, hogy fotográfus legyek” – Liam Wong városképekről és vizuális történetmesélésről
22 • 07 • 04Punkt
A skóciai Edinburgh-ben született és nevelkedett Liam Wong komputerművészet szakon tanult az egyetemen. 25 éves korában már Kanadában élt és igazgatóként dolgozott a világ egyik vezető videójáték-társaságánál. A munkája vitte őt először Tokióba, ahol felfedezte a tokiói éjszakai élet jeleneteinek csábító vonzerejét.
A Thames and Hudson munkatársa Liam Wonggal ült le beszélgetni a TO:KY:OO című könyvéről, az éjszakai Tokiót felfedező, cyberpunk ihletésű bemutatkozó monográfiájáról.
Hat éve vetted a kezedbe az első digitális tükörreflexes fényképezőgépedet. Mi késztetett arra, hogy fotográfián keresztül fejezd ki önmagad?
A húszas éveim közepéig nem volt alkalmam utazni, ezért azzal párhuzamosan, hogy elkezdtem új helyeket felfedezni, egyre inkább lettem a fotográfia rabja is. Egy okostelefonnal kezdtem, és mindenről és bármiről képeket készítettem. Az első londoni és párizsi utazásaim keltették fel az érdeklődésemet az építészet és a geometria iránt, ami segített abban, hogy ráálljon a szemem a kompozícióra. 2014-ben – az egyik tokiói látogatásom alatt – szerettem bele az utcai fotózásba, egy év múlva visszatértem a DSLR-emmel.
Amit a legjobban élvezek a fényképezésben, az az, hogy azonnal tudok perspektívát váltani; közelebb vagy távolabb menni az alanytól, vagy valamit az ellentétes irányból lekapni. Ezt mindenkinek nagyon ajánlom, aki szeretne ismét kreatív lenni.
Hogyan járult hozzá a fotográfiai munkádhoz a videojáték-tervezésben szerzett tapasztalatod?
Videojátékok művészeti vezetőjeként nagyon sokat tanultam arról, hogyan lehet stílusokat létrehozni a vizuális identitáson keresztül. Ahogy elkezdtem a fotográfia iránt érdeklődni, egyre inkább támaszkodtam a művészeti előéletemben tapasztaltakra. Elkezdtem kísérletezni olyan dolgokkal, mint a színek, és azon dolgozni, hogy kialakítsam a szórakozásból készített fotóim saját stílusát.
Ez egy olyan folyamat volt, ami mindig szorosan kötődött és visszacsatolt a videójátékokhoz, sőt, ennek köszönhetően találkoztam Hideo Kojima videójáték-rendezővel, aki a fotóimon keresztül talált rám, és megtisztelt azzal, hogy bevezetőt írt a TO:KY:OO-hoz. Most már ott tartok, hogy a fényképezés ad új ötleteket olyan videójátékokhoz, amiket a jövőben szeretnék majd elkészíteni.
Mi volt az az éjszakai Tokióban, ami egy fotósorozat készítésére inspirált?
Amikor egy fényképezőgépre gyűjtöttem, a cél egy rövidfilm elkészítése volt – soha nem gondolkodtam azon, hogy fotográfus legyek. Tokió egyik régi könyvnegyedében, Jinbocho-ban találtam magam, és belebotlottam Syd Mead Kronolog című könyvének egy ritka példányába, amelyben sok más munkája között a Szárnyas fejvadászhoz készített koncepciói is megtalálhatóak voltak: éjjeli városképek, neonfeliratok és eső.
Korábban azt gondoltam, mindennek úgy kell lennie, ahogy van, érintetlenül hagyva. Az ő képei arra késztettek, hogy én is kreatívabb legyek a fotóimmal. Aztán minden éjszaka kimentem és a várost fotóztam. A Facebookon megosztva a képeimet, a barátaim bíztattak, hogy folytassam.
Vizuális történetmesélőként mi volt a folyamata a könyvedben szereplő képek szelektálásának?
Ez elég nagy kihívás volt. Mivel ez volt az első próbálkozásom a könyvkiadással, ott volt annak az érzete, hogy minden végleges. Ennek ellenére a kiadói csapattal sikerült úgy elrendeznünk az anyagot, hogy hűen tükrözze a koncepciómat. Ezen kívül az, hogy a munkák már jelen voltak a közösségi média platformokon, sokat segített az anyag ritmusának alakításában, és abban, hogy érezzük, mi tetszik a közönségnek.
Miért a TO:KY:OO lett a címe?
A sorozat az éjszaka szépségére koncentrál, és az éjfél után elkapott pillanatokra. Minden kép címe mellett szerepel a készítésének időbélyege is – 00:00:00 / TO:KY:OO.
Az interjú magyar fordítását a Thames and Hudson engedélyével mutatjuk be a Punkt oldalán.
Liam Wong: TO:KY:OO
Kiadó: Thames & Hudson
Kötés: puhatáblás
Oldalszám: 264 oldal
Nyelv: angol
ISBN: 9780500545461
Az album beszerezhető a Mai Manó Könyvesboltban.