Menü

Szürreális önportrék – Válogatás Teun Hocks életművéből

22 • 07 • 06Baki László

Az 1947-ben Hollandiában született Teun Hocks interdiszciplináris művész és fotográfus életművét az elbeszélés erős érzéke és a rejtett komédia jellemzi. Hocks a kézzel festett nagyméretű fényképein ábrázolt tragikomikus világoknak egyszerre szereplője és alkotója is, ahol a saját maga által létrehozott beállításokban a szinte szürreális feladatokkal és környezetekkel szembekerülő középkorú férfi szerepét tölti be. Nem a hős őstípusa, aki a valószínűtlen feladattal bátran szembenézne, hanem egy hétköznapi ember, aki keserű mosollyal az arcán kész elfogadni a beletörődést.

Teun Hocks a művészet iránti sokszínű szenvedélyét vegyíti többrétegű alkotásaiban, amelyek valahol a fényképek és a festmények között helyezkednek el. Hocks az ArtInfo számára adott interjújában így magyarázta a körülményes munkafolyamatot:

0103

Fotó: © Teun Hocks

„Adott egy nagy háttér, amelyet festek vagy építek vagy ami éppen szükséges, majd a közepére állok. Ezután lefényképezem magam fekete-fehérben és a képet kinagyítom. Ezt a sötétkamrában magam készítem el egy kis segítséggel. Ezután a képeket régies hangulatú, barnás-sárgás árnyalatúra színezem, majd olajfestéket viszek fel rá. Mindent kiszínezek, de átlátszó festékkel, így az alatta lévő kép látható marad."

0103

Fotó: © Teun Hocks

0103

Fotó: © Teun Hocks

0103

Fotó: © Teun Hocks

Ez a hosszadalmas technika minden felvételnél több médiumot is alkalmaz, de a végén egy idősebb úriember különösen szürreális ábrázolásait kapjuk, aki az élet mozzanatain jókora adag alázattal megy keresztül. Hocks egyszerre fotográfus és modell, így képeinek alanyaként különböző reakciókat kínál az egyesek által a középkorúak lelki válságaként emlegetett identitászavarra. A holland fényképész fotográfiai alkotásainak sorozata Gilbert Garcin műveire emlékeztet, amelyek szintén egy férfi élethelyzetére reflektálnak. Esztétikailag különböznek, de egymáshoz hasonlóan sok furcsaságot tartalmaznak. Hocks és Garcin is a fényképezőgép elé áll, mint az életének egy bizonyos pontjához érkezett átlagember, aki viszontagságokon megy keresztül és felteszi magának a kérdést, hogy merre tovább.

Az eredmény egyszerre teátrális és vizuálisan is egyértelmű. A fénykép gyakran csak egy pillanatot ábrázol, de Hocks munkái egyedülálló alkotási folyamatuk révén elvesztik az azonnaliság érzését. Hocks szándékosan választ időtlen alakokat saját világaiba, amelyek értékét egyértelműnek és egyetemesnek tekinti. Ez az időtlenség is tükröződik abban, ahogy ezek az alkotások létrejöttek.

Teun Hocks 2022. február 27-én hunyt el.

0103

Fotó: © Teun Hocks

0103

Fotó: © Teun Hocks

0103

Fotó: © Teun Hocks

0103

Fotó: © Teun Hocks

0103

Fotó: © Teun Hocks

Jegyzetek

Teun Hocks további képei ezen a linken érhetők el.