Menü

Elstartolt az idei Rencontres d’Arles fotófesztivál

22 • 07 • 13Gyöngyösi Eszter

A fesztivált 1970-ben Lucien Clergue fotográfus, Michel Tournier író és Jean-Maurice Rouquette történész alapították, mára pedig Európa egyik legrangosabb fotó-eseményévé nőtte ki magát. A rendezvény nagy mértékben hozzájárult a fotográfia egyenrangú művészeti ágként való elismertetéséhez.

0103

Fotó: Lucien Clergue: Language of the Sands, Camargue, 1971. Courtesy of the Atelier Lucien Clergue.

0103

Fotó: Lucien Clergue: Draga in a Polka Dot Dress, Saintes-Maries-de-la-Mer, 1957. Courtesy of the Atelier Lucien Clergue.

Bár a fotográfia eredetileg a férfiak által dominált terület volt, a fesztivál az utóbbi években igyekezett a női és kisebbségből származó művészeket is reflektorfénybe állítani. Ez a törekvés idén is folytatódik, és számos női fotográfus, illetve feltörekvő tehetség munkája látható. Ehhez kapcsolódik A Feminist Avant-Garde. Photographs and Performances of the 1970s from the Verbund Collection, Vienna című kiállítás is, melyen 71 női alkotó több, mint 200 alkotását láthatja a közönség. A tárlat öt témakörre tagolódik: a nők feleséggé, anyává és háziasszonnyá való redukálása; az ebből fakadó bezártság érzése; a szépség diktátumainak és a női test ábrázolásának megkérdőjelezése; a női szexualitás feltárása; valamint a női szerepek és identitások körüli viták. A képek között megtaláljuk többek között Cindy Sherman, ORLAN, Helena Almeida és Martha Wilson munkáit is.

0103

Fotó: Francesca Woodman: Face, Providence, Rhode Island, 1975-1976. Courtesy of The Woodman Family Foundation / Artists Rights Society (ARS) / Bildrecht / VERBUND COLLECTION, Vienna.

0103

Fotó: Ana Mendieta: Untitled (Glass on Body Imprints), 1972. Courtesy of The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC / Galerie Lelong / VERBUND COLLECTION, Vienna.

Szintén a fent említett törekvéshez kapcsolódik Frida Orupabo norvég-nigériai művész kiállítása, a How fast shall we sing, aki kollázsaiban fekete női testeket szed szét, majd rak újra össze. Ahogy a fesztivál honlapján is olvashatjuk: vizuális anyagát az internetről gyűjti, művészetében a gyarmati erőszakkal, a rasszizmussal, az identitással és a szexualitással foglalkozik.

0103

Fotó: Frida Orupabo: Big split, collage with paper pins, 2022. Courtesy of the artist / Galerie Nordenhake.

0103

Fotó: Frida Orupabo: Two heads, collage with paper pins, 2022. Courtesy of the artist / Galerie Nordenhake. Galerie Nordenhake Stockholm AB Hudiksvallsgatan 8, SE-113 30 Stockholm www.nordenhake.com

A Lee Miller pályafutásával foglalkozó kiállítás, a Professional Photographer (1932–1945) új megközelítést kínál egy olyan fotográfusnő műveihez, akire gyakran csupán múzsaként tekintenek. A tárlat bemutatja Miller pályafutását, és kiteljesíti annak a nőnek a portréját, akiről gyakran csak Man Ray amerikai művésszel való együttműködése, illetve az 1920-as években a szürrealistákkal való szoros kapcsolata miatt emlékeznek meg. Miller életének egyik legintenzívebb és legtermékenyebb időszakából láthatóak a képek: 1932 és 1945 között portréfestőként, saját New York-i stúdiójának vezetőjeként (1932–1934), parfüm- és kozmetikai márkák divat- és reklámfotográfusaként (1932–1945), valamint háborús fotográfusként (1942–1945) is tevékenykedett.

0103

Fotó: Lee Miller: Women accused of being Nazi collaborators, Rennes, France, 1944. © Lee Miller Archives, England, 2022 [www.leemiller.co.uk].

0103

Fotó: Lee Miller: Hats, Pidoux, with original markings Vogue Studio, London, England, 1939. © Lee Miller Archives, England, 2022 [www.leemiller.co.uk].

0103

Fotó: Babette Mangolte: Trisha Brown rehearsing “Line Up” in her loft on Broadway, with, from left to right, Wendy Perron, Judith Ragir, Trisha Brown, Mona Sulzman and Elizabeth Garren, 1977. Courtesy of Babette Mangolte.

0103

Fotó: Noémie Goudal: Film still from Below the Deep South, 2021. Courtesy of Les Filles du Calvaire gallery and the artist.

0103

Fotó: Julien Lombardi: Kauyumari, the blue deer, The land where the sun was born series, Mexico, 2017-2021. Courtesy of the artist.

0103

Fotó: Bettina Grossman: From the series Phenomenological New York / Urban Energy Strategies, Traffic Patterns, New York, 1976-1986, photograph. Courtesy Bettina Grossman.

0103

Fotó: Gal Cipreste Marinelli and Rodrigo Masina Pinheiro: Sculpture of fabric and rubble, from the series GH, Gal and Hiroshima, 2019. Courtesy of the artists.

0103

Fotó: Klavdij Sluban: Latvia, 2002, East to East series. Courtesy of the artist.

0103

Fotó: Joan Fontcuberta & Pilar Rosado: Déjà-Vu series, 2021. Courtesy of the artists.

0103

Fotó: Rineke Dijkstra: Hilton Head Island, S.C., USA, June 24, 1992. Courtesy the artist.

0103

Fotó: Vanessa Winship: From the series She dances on Jackson, 2013, part of But Still, it Turns. Courtesy of the artist and MACK.

0103

Fotó: James Barnor: Peter Dodoo, Yoga student of “Mr. Strong”, Ever Young Studio, Jamestown, Accra, circa 1955. Courtesy of the artist.

0103

Fotó: Tom Wood: Mad Max, 1993. Courtesy the artist.

0103

Fotó: François-Marius Granet: Veduta di Fabbriche vicino alla madonna del ponte a Tivoli. Photo by Claude Almodovar. Courtesy of the Granet Museum, Aix-en-Provence.

0103

Fotó: Manon Boyer: Under Your Skin, 2018-2020. Courtesy of the artist.

0103

Fotó: Mitch Epstein: Shravanabelagola, Karnataka, India, 1981. Courtesy Black River Productions, Ltd. / Galerie Thomas Zander / Mitch Epstein.

0103

Fotó: Apichatpong Weerasethakul. Image extracted from the video installation Fireworks (Archives), 2014. Collection Frac Provence-Alpes-Côte d’Azur.

A fesztiválon két magyar projekt is esélyes volt a díjazásra: A Fortepan Masters Kollektív fotográfia a 20. századból című album a könyvszekció történeti kategóriájának 15 jelöltes szűkített listájába került be, de a díjat végül Robert Slifkin Quitting your day job: Chauncey Hare's photographic work című könyve nyerte el, míg Szalai Dániel Novogen sorozatát a szerzői kategória 43 jelöltes szűkített listájára válogatták be. Ebben a szekcióban Rafaƚ Milach & collectif: Strike, Strajk című albumát díjazta a zsűri.

Jegyzetek

Rencontres d’Arles
2022. július 4. – szeptember 25.