Menü

Válogatás a LensCulture Critics’ Choice 2022 fotópályázat díjazottjainak képeiből

22 • 08 • 05Gyöngyösi Eszter

A LensCulture Critics’ Choice Díja eltér az általuk kiosztott többi díjtól. Hagyományos értelemben vett zsűri nincs, különböző szakértőket, kurátorokat, művészeti igazgatókat, képszerkesztőket, kiadók és galériák vezetőit kérik fel, hogy a beérkező több száz pályamű közül válasszák ki három személyes kedvencüket. Így születik meg a 40 nyertes, akik közül a 10 legjobb – ami jelen esetben azt jelenti, hogy egynél több kritikusnak esett rá a választása vagy a legmagasabb összesített értékelést kapta – 1000 dolláros jutalomban részesül.

Cikkünkben a Top 10-be került alkotások közül válogatunk.

Margaret Courtney-Clarke Caged című sorozata egy tőlünk ugyan távoli, de fontos problémát mutat be: a Namib-sivatagban hét éve sújtó szárazság lecsupaszította a tájat, minden megmaradt élőlény hatalmas érték, amit védeni kell. Így kerülnek ketrecbe a baromfik, akiket a ragadozóktól óvnak, a növények, amiket a kóborló lovaktól kell védeni, a ketrecbe zárt kő pedig a hiányzó fűre hívja fel a figyelmet, melyet anno a növényevő állatok elől zártak el.

0103

Fotó: Axab Pan ketrecbe zárt macskái. Napközben Enkia Seonduru macskái fenyegetést jelentenek a csirkékre, de éjszaka elengedik őket egérvadászatra. Omaheke Region, Namibia, 2019 © Margaret Courtney-Clarke

Marna Clarke Time As We Know It sorozata az öregedéssel és az azzal járó nehézségekkel foglalkozik. Saját, 81 és párja 92 éves testét, életét örökíti meg képein: az időskori szellemi és fizikai kihívásokat. A sorozat az évekig tartó tudatos megfigyelés által a méltóságteljes öregedés előtti tisztelgés.

0103

Fotó: Ölelés. Igor gyengéden tart engem, 2013 © Marna Clarke

Michael Young szintén bekerült a 10 legjobb közé: a Hidden Glances régi homoerotikus naptárakból összevágott montázsok sorozata. Ironikus módon ezekben a naptárakban szereplő férfiak heteroszexuális archetípusokat jelenítenek meg, a társadalmi elvárásoknak megfelelő „férfias férfiak”. Young számára a képek elkészítése egyfajta feldolgozási folyamat is volt, azt a hosszú időszakot jelképezi, amíg saját maga elfogadásával küzdött.

0103

Fotó: Out on the Range, January © Michael Young

Spandita Malik Nā́rī -ja egy még be nem fejezett sorozat, amelyben önsegítő csoportokban hímezni tanuló nőket örökít meg Indiában. Malik az elkészült portrékat szövetre nyomtatta, majd megkérte alanyait, hogy hímezzék ki azt a számukra legmegfelelőbbnek tűnő módon. Ezzel a közös munkával a nőknek lehetőségük nyílt részben átvenni a kontrollt saját ábrázolásuk felett. A projekt az Indiában (is) súlyos problémát jelentő nők elleni erőszakra is igyekszik felhívni a figyelmet.

0103

Fotó: Parween Devi. Series: Nā́rī (2019-Ongoing)
Medium: Photographic transfer Print on Khaddar fabric, Phulkari silk thread Embroidery, 2020

Hyunmin Ryu unokaöccse, Kim Sae-Hyun felnövését és a körülötte zajló változásokat dokumentálta. Ahogy a sorozat leírásában is olvashatjuk, Ryu a projekt előrehaladtával elkezdett megrendezett képeket is készíteni, melyeken saját gyerekkori emlékeit vetítette unokaöccsére. Ezáltal a Kim Sae-Hyun több rétegű munkává vált, amelyben a kisfiúval való családi kötődés, valamint a fotográfiáról alkotott konceptuális és érzelmi nézetei keverednek.

0103

Fotó: © Hyunmin Ryu

Jerry Takigawa Balancing Cultures című munkájában az emlékezet, a család, a ki nem mondott traumák állnak a középpontban. A projekt alapja Roosevelt elnök 1942-es „9066”-os végrehajtási rendelete, amely 120.000 japán felmenőkkel rendelkező amerikai állampolgár bebörtönzéséhez vezetett. Takigawa családjában is voltak, akik erre a sorsra jutottak, így az ezzel kapcsolatos feldolgozatlan és kimondatlan traumák köszönnek vissza a képeken. A családjáról talált fényképek, dokumentumok és az emlékek felhasználásával újra összerakta a kirakós egyes darabjait, a bevándorlástól a bebörtönzésig, majd az ismételt beilleszkedésig.

0103

Fotó: Possession of Navigational Charts of Monterey Bay © Jerry Takigawa

Gleeson Paulino Batismo című sorozatában saját szemszögéből mutatja be, hogy miként megy keresztül a hazájával, Brazíliával való újbóli kapcsolatteremtés folyamatán.

0103

Fotó: Frutos. Manaus, Amazonas, 2019 © Gleeson Paulino

A teljes Top 10 lista, illetve a további díjazottak ezen a linken tekinthetőek meg.

Jegyzetek

A 2022-es évben felkért zsűritagok Emma Lewis, Rhea Combs, Marta Weiss, Jasper Bode, Cortney Norman, Clare Grafik, Jim Casper, Gwen Lee, Rebecca Morse, Giuseppe Oliverio, Elizabeth Renstrom, Alexa Becker, Dilys Ng, Catherine Hug, Raquel Villar-Pérez, Dimitri Beck, Claartje Van Dijk, Catherine Edelman és Louise Fedotov-Clements voltak.