Az objektív újrafókuszálása: középponttól a peremig – a Magnum Photos első filmfesztiváljáról
22 • 08 • 31Gyöngyösi Eszter
A Magnum Photos 2022. július 30. és augusztus 3. között rendezte meg első filmfesztiválját az Egyesült Királyságban, a Rio mozival együttműködésben, melynek a Refocusing the Lens: from the Centre to the Margins címet választották. A Brit Filmintézet (BFI) által szervezett – az egész Egyesült Királyságra kiterjedő Film Feels Curious mozis évad részeként vetített – program kritikus pillantást vet a fotóriporterek szerepére és a globális problémák dokumentálására.
Az állókép megörökíti a múló pillanatot, olykor misztifikálja is azt. A mozgókép ezt feloldja, és ahelyett, hogy azon töprengenénk, hogy mi van a képen kívül, mi történt közvetlenül előtte és utána, a film a jelenet középpontjába helyezi a nézőt, új dimenziót ad az emberek, helyek és események dokumentálásához.
Ahogy az esemény oldalán is olvashatjuk: az 1950-es és ’60-as években bevezetett új videotechnikával, valamint a nyomtatott sajtóról és az állóképekről a televíziós híradás felé történő elmozdulással, sokan a Magnum fotográfusai közül is mozgóképek készítésébe kezdtek megbízásaik során. Így, a negatívok mellett folyamatosan bővülő filmarchívumot is hátrahagytak.
A fesztivál ideje alatt filmvetítéseken és kísérőbeszélgetéseken keresztül vizsgálták meg ezt a legendás, hetvenötödik születésnapját ünneplő archívumot. A filmek és a hozzájuk kapcsolódó diskurzusok etikai kérdéseket, az alulreprezentáltság és az objektív mögötti pozícióval járó felelősség kérdéseit járták körül.
Négy Magnum-fotográfus négy különböző helyszínen készült filmje volt látható: Khalik Allah az Egyesült Államokban, Chris Steele-Perkins a Szaharától délre fekvő Afrikában, Susan Meiselas Latin-Amerikában, Patrick Zachmann a Földközi-tenger térségében forgatott.
Bruce Davidson és Khalik Allah Harlem utcáit járva a városi hanyatlásról és a faji alapú jogfosztottságról, valamint a környezet dokumentálásának morális következményeiről szóló vitákról elmélkedik (Urban Rashomon, 2013).
Chris Steele-Perkins Fekete-Afrika országainak európai ábrázolásai kapcsán a gyarmatosítással, hatalmi dinamikával foglalkozik (Dying for Publicity, 1993).
Susan Meiselas társrendezőivel, Alfred Guzzettivel és Richard P. Rogersszel megalkotott dokumentumfilmjében a nicaraguai sandinista mozgalom személyes, állami és fotóriporteri archívumokon keresztül kerül feltárásra (In Pictures from a Revolution, 1991).
Patrick Zachmann a film és a fotográfia közötti kölcsönhatásokat vizsgálja a mediterrán térségben játszódó történeteken keresztül. Központi témaként jelenik meg a gyarmatosítás és utóhatásai, a kultúrák közti találkozások és a geopolitika kérdései. (Mare-Mater, 2014)
Fontos kiemelni, hogy a fentebb felsorolt Magnum fotográfusok alkotásai mellett, az adott témához kapcsolódó – olykor eltérő nézőpontú – helyi filmesek munkái is láthatóak voltak. Ezáltal lehetővé vált a reprezentáció összetettségének és kihívásainak bemutatása, a kamera hatalmáról való elmélkedés, valamint a történelmet író, alakító és megosztó ill/legitim szereplők vizsgálata. A vetítéseket minden esetben a téma szakértőivel való beszélgetések követték.
A záróeseményen bemutatott két film (Ariella Aisha Azoulay: The Angel of History, 2000; Rio Tape/Slide Newsgroup: One Day Off in Hackney, 1984) kritikai reflexióval tekint a fotóriporterek és a kamera szerepére a történelem megörökítésében, vizsgálja az ikonikus képek fogalmát, valamint az archívum és a valóság közötti kapcsolatot.