5kérdés – Drozdik Orshi
22 • 09 • 17Punkt
5kérdés rovatunkban ugyanazt az öt kérdést tesszük fel a hazai fotográfiai élet meghatározó szereplőinek. Ezúttal Drozdik Orshi Munkácsy-díjjal kitüntetett képzőművészt kérdeztük.
1. Mely fotográfusok inspirálták, és hogyan befolyásolták az alkotói folyamatokat?
Engem elsősorban a ’70-es évek performanszfotói érdekeltek, mivel én is performanszfotókat és appropriált fényképeket készítettem az 1974/75-ös tanév folyamán a budapesti Magyar Képzőművészeti Főiskolán. De Moholy-Nagy kísérletező fotói vagy a 20. század eleji avantgárd fotómontázsok, a jelentés elemzés és a szimbolikus jelentések mindenre kiterjedő birodalma, és annak a fotóban való bemutatása érintett meg. Az egyén és a társadalom, az intézmény viszonyát és a hatalmi struktúrákat feltáró fotóhasználat fontos volt számomra. A futurizmus, konstruktivizmus és a szürrealizmus művészetét megújító mozgalma, fotóhasználata és azok pszichológiai referenciái nagyon érdekeltek: a huszadik század eleji szekvenciális mozdulatrajzok és Muybridge-nak az arra emlékeztető szekvenciális mozdulatfotói. Vagy a film hatása az álló fotóra. A misztikus, a spiritualizmussal összekötött, az úgymond a szellemidézés és „a szellemek létezéséről való meggyőzés dokumentumai”, azok a fényképek, amelyek a korábban élő „a rokonok szellemét” idézték elő, amint fotó-technikailag a különböző időben és helyzetekben készült fényképeket, illetve azok negatívjait tették egymásra és együtt hívták elő, miáltal megzavarták a valóság dokumentálását és annak nézőjét is. A nézőét, aki elhitte, hogy a kép, a fotó a valóságot ábrázolja. A korai fotóműtermek kommerciális módszerei, a kihajtható ötös tükörben készült fotók, például Umberto Boccioni: Io, noi (Én, mi), 1908-as milánói fotója, amelyeket Duchamp és Picabia 1917-ben megismételt egy New York-i fotóműteremben, mint „ábrázolt résztvevők”, és „autentikus művészetként” kerültek bele a művészettörténetbe, miközben ezek a fotók valójában egy műtermi fotós „eladási trükkjeként” jöttek létre. Elkábítani a naiv nézőt, illetve csodálatra és vásárlásra ösztönözni. A tükrök segítségével a fénykép-portré különböző nézőpontokból mutatta be a fotóportré alanyát. Vagy, ahogy a műteremben a portré alany beöltözik a legszebb ruhájába és „legelőnyösebb arcát” mutatja. De ide sorolhatnám a politikailag cenzúrázott valóság és igazság képeit, amelyek közül „a Jaltai konferencia Sztálin nélkül” vagy más manipulált fotóhasználat volt fontos számomra. Azaz a fotó-ábrázolás, a valóság ábrázolásának relatív viszonya a valósághoz és a nézőhöz. A fénykép mint dokumentum és dokumentáció hamisítása, a történelem cenzúrázása, a történelemhamisítás, az ábrázoló fiktív és valóságos viszonya a „valóságos és a fiktív” ábrázolt képhez. A filmipar és a reklámipar glamour fotóival kevésbé foglalkoztam a hetvenes évek Budapestjén, de a vásárló, illetve „a néző" fotón keresztüli pszichológiai manipulálásának tettenérése viszont akkor is nagyon is érdekelt.
2. Melyik fotóalbum vagy kiállítás volt a legmeghatározóbb az életében?
A ’70-es években az Art in America folyóiratban megjelentek cikkek a konceptuális művészetről, amelyeket Birkás Ákos fordított le 1976-ban. Fotókiállítást akkor nemigen láttam, inkább fotóalbumokat. A képzőművészek kísérletező és avantgarde fotói érdekeltek, amelyeket különböző modern és avantgárd művészeti könyvekben láttam.
3. Mikor és hol volt az első egyéni kiállítása?
Az első egyéni kiállításom a Fiatal Művészek Klubjának a galériájában volt 1977 januárjában, Budapesten, a Népköztársaság útján, ami ma az Andrássy út. Performansz, installáció és appropriált fotókiállítás volt, ami 5 napig tartott, 5 megnyitó performansszal. Itt a korábban készült appropriációs fotóimat is kiállítottam azon a gézen, amit az ajtóra helyeztem a performansz alatt, hogy elválassza a galérián belüli performanszomat, az azon kívüli performanszoktól. Hagyományos értelemben vett kiállításom 1978-ban a Miskolci Könyvtár galériájában volt, ahol fotóofszeteket, rajzokat állítottam ki. Mivel grafikai kiállítás volt, az ezüst zselatinos fotóim, ekkor nem voltak kiállítva. Az Individuális mitológia és a Közhelyszimbólumok ‒ a műcímek ‒ nem is szerepelhettek a meghívóban és a plakáton, csak az átvételi elismervényben és a művek aláírásában. De később csaknem minden kiállításomon szerepeltek fotók.
4. Analóg vagy digitális fényképezőgépet használ?
Mindkettőt használom, a digitálisat és az analóg fényképezőgépet is, de az utóbbi években, ahogy egész életemben is tettem, inkább festettem. Számomra a fénykép csak egy művészettechnikai eszköz a sok más közül. A rajzolás, a festészet hagyományos technikáit gyerekkorom óta szisztematikusan használtam. Fotózni csak főiskolai hallgatóként tanultam meg, illetve akkor kezdtem el a fotózás műfaját használni, és később is együtt használtam a performanszokkal, rajzaimmal, írásaimmal, szobraimmal, videóimmal, festményeimmel, installációimmal. Csaknem mindig más médiumokkal együtt állítottam ki konceptuálisan és szigorú szisztematikussággal felépített műsorozataimban. A fotó nem volt egy kizárólagos médiuma a művészetemnek.
5. Milyen fényképet készített legutóbb?
A posztindusztriális Amerikában az ipari épületek romjai érdekelnek, amelyek New Yorkban, Bronxban megmaradtak, és beépültek a mindennapi életbe. Ezekkel találkoztam a hetvenes évek végének és a nyolcvanas évek elejének Amerikájában is, és ezeket látom újra és újra szemet szúróan a 2020-as évek New Yorkjában is, ahogy a tőzsdézett tőke maga mögött hagyta az ipari termelés helyszíneit, és már csak vasszerkezetes emlékként emelkednek a végtelenített városi tájképekben a város ipari romjai. Az Eiffel-torony korában épült fémvázas, „föld-fölötti" földalatti vasutak ma is használt útvonalai a New York-i közlekedésnek. A kikötőkben ott felejtett emelődaruk, fémvázas épületek, a posztindusztriális 19. és 20. századi eltakaratlan városrészek, a digitális jelen-valóság világának háttérképei számomra árulkodó képek. Gyakran ijesztőek. Valahogy emlékeket akarok megörökíteni úgy, ahogy A párduc című regényében az arisztokrácia romjainak állított személyes emléket az olasz Giuseppe Tomasi di Lampedusa. Ezek az emberiség történetének emlékképei saját személyes életem tükrében vagy a retinámon, a bőrömön. Vagy talán a tükörreflexes fényképezőgépem lencséjén.