Válogatás a LensCulture Street Photography Award 2022 fotópályázat díjazottjainak képeiből
22 • 10 • 14Gyöngyösi Eszter
A 2022-es LensCulture Street Photography Award fotópályázaton összesen 39 fotográfust díjaztak. A nemzetközi alkotók olyan utcaképekkel pályáztak és nyerték el a nyolctagú zsűri elismerését, amelyek különleges látásmóddal rögzítenek hétköznapi, a megrendezettséget mellőző pillanatokat és jeleneteket. A világ minden tájáról érkező fotók sokrétű képet mutatnak a világról és a világ különböző utcáiról, azok eltérő hangulatáról, szokásairól, működésmódjáról és törvényeiről. Párhuzamosan más zajlik egy nyüzsgő metropolisz utcáin, mint egy, a világ másik felén lévő összekötő gazdasági földúton, vagy éppen ugyanannak a városnak sikátorain, „nemhelyein”, ugyanúgy, ahogy másképp tekinthet ezekre az eseményekre egy kívülálló és egy, az utca életében részt vevő személy.
Az egyik fő kategóriában, a legjobb fotósorozatnak járó elismerésben Jake Ricker: Strange Paradise című műve nyerte el az első helyet. Ricker San Francisco talán legjellegzetesebb helyszínét, a Golden Gate hidat és átkelőit, történéseit fényképezte közel négy éven keresztül. A helyszín adott és változatlan volt a sorozat alatt, amivel ellentétben egy híd dinamikája szerint az ott megfordulók folyamatosan változtak. A munka alatt Ricker közel 60 ember öngyilkossági kísérletének megakadályozásában segített jelenlétével.
A második helyezett Argus Paul Estabrook: Fare Adjustment sorozata lett. A koreai-amerikai származású fotográfus képei tokiói útján készültek, ahova korábbi személyes érzelmi veszteségeinek és csalódásainak feldolgozása érdekébe menekült. A menekülésből azonban felfedezőút lett, a képeken és a japán valóságon keresztül megélhetővé váltak a nehéz élettapasztalatok, bár a fekete-fehér, kontrasztos fotók visszatükröznek egyfajta elveszettséget is.
A harmadik dobogós, Aleksandra Zdtiech: Color Stories sorozatában Estabrook munkájával ellentétben a színek kapják a fő szerepet. A Srí Lankán készült képeknél a fotográfus tekintetét nem a téma vonzotta, hanem a szeme elé táruló színek, árnyékok, fények játéka, és ezeken keresztül rögzültek más elemek is. Munkáiban a rikító falak és szürke betonok, a színes textilek és belső terek kaptak hangsúlyt.
Simona Bonanno: Horse and Canadair képe a 2017-es nyár tűzvészeinek időszakában készült Szicíliában, ami elnyerte a második helyet. A pusztító tüzek hatalmas területeken égettek fel mindent. A képen egy oltóakció látható egy repülővel, alatta egy futballpályára menekített lóval az előtérben.
A kontrasztok és belső feszültségek egyidőben történő megjelenítése több munkára is jellemző, ami abszolút érvényes a harmadik helyezést elnyerő képre is, Nayeem Siddiquee: Under the Red Sky című fotójára. A nézővel szemben egy autó halad, benne egy nyugodt tekintetű sofőrrel, az autó platóján két nyugtalan tekintetű szarvasmarhával, akik utolsó útjukon vesznek részt a mészárszék irányába. Mindezt a vérvörös égbolt veszi körül, különleges és egyszerre rémisztő mégis valami rituális atmoszférát teremtve.
A két fő kategória mellett a hagyományokhoz híven a zsűri minden tagja kiemelt egy számára valamiért fontos és meghatározó fotográfust a beérkező pályaművén keresztül, ahol sorozat és önálló kép egyaránt szerepel. A nyolc kiválasztott alkotó munkáihoz minden zsűritag megosztotta legfőbb gondolatait, hogy miért fogta meg őket az adott munka, hogyan viszonyulnak hozzá vagy hogy miért tartják fontosnak.
A LensCulture Street Photography Award 2022 fotópályázat díjazottjainak képei ezen a linken tekinthetők meg.