Menü

„Szerelmet mérni kitalált mértékegységekkel” – beszélgetés Krász Kíra Dorottyával

22 • 11 • 04A Fehér Vera

Krász Kíra Dorottya munkáit legutóbb idén ősszel a Foton Galéria mutatta be Az egyensúly labilis szerkezete című kiállításon. A pécsi származású művész 2021-ben Brightonban szerzett diplomát fotográfia szakon. Idei, a fák életét bemutató sorozatáért Leica-díjat vehetett át, tavaly óta pedig MMA ösztöndíjban részesül.

A.F.V.

Itthon hogyan kezdődtek a fotográfiai tanulmányaid és külföldön ez hogyan folytatódott?

K.K.D.

Már tizenéves koromban nagyon szerettem online képeket böngészni, amikor még csak 15-20 óra internetkeretünk volt egy hónapra. Legszívesebben a DeviantArt nevű oldalon nézegettem a képeket, és ami tetszett, azt lementettem magamnak, kategorizáltam, mappákba rendeztem. Imádtam a képeskönyveket is, és ezek kombinációja adta a vizuális ízlésem alapját. Azt gondoltam, én sosem leszek képes olyan fotókat készíteni, amit előtte elképzeltem, talán ennek a kihívásnak az elfogadása hozta mindig az előrelépést.

Pécsen, egy kis fotótanfolyamon kezdtem, ahol megtanítottak az alapokra. Az órákat Kalmár Lajos tartotta és az iskolában megismertem olyan embereket, akik utána még Brightonba is velem tartottak. Angliában szerencsére felvettek mindenhova, ahová felvételiztem, úgyhogy kimentem személyesen megnézni ezeket az egyetemeket, városokat, majd végül a University of Brighton-t választottam. Úgy láttam, hogy ott az analóg vonalat is lelkesen támogatják és majd azzal foglalkozhatok, amivel csak szeretnék. Azért is mentem oda, mert a város rengeteg oldalában és a természetben is láttam lehetőségeket. Az emberek nyitottak, mindennaposak a kiállítások, ott valahogy mindennek szerves része a kultúra, hétköznapi dolog, hogy körülvesz a művészet.

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Circollar

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Growing in Patterns

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Length of the Spine ≠ Scale of experience

A.F.V

Milyen munkamódszerrel tanítottak az iskolában?

K.K.D.

Teljesen szabad volt az oktatás, előre megmondták, hogy ők a tudásunk 10%-át fogják megadni, a maradék 90-et önerőből kell kutatnom vagy elkészítenem. A hely nagyon jól fel volt szerelve eszközökkel, és a heti 2-3 előadás mellett a maradék időmet én osztottam be. A fotólaborban mindig volt segítség. Volt nyomtatási lehetőség kifejezetten diákoknak, ahol szerencsére nem féltek attól, hogy én különleges dolgokra szeretek nyomtatni, például régi könyvek oldalaira, vagy épp a „Famegmunkálás Alapjai I.” tankönyvre. Ott kezdtem a különös felületekkel való kísérletezést, együtt néztük és tanultuk meg, hogy milyen anyag hogyan viselkedik.

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Friendship's Curve

A.F.V.

Az órákon szerzett ismereteidet azonnal be tudtad így építeni a gyakorlatba?

K.K.D.

Volt, hogy később érkeztek meg belül a dolgok. A hároméves képzés végére kicsit elegem lett a fotó sík mivoltából és megpróbáltam a gyakorlatom határait tágítani, vagy olyan elemekre is kiterjeszteni, amik a múltat, vagy az idő múlását már önmagukban hordozzák. A ma készített fotóimat keverni régi anyagokkal, akár montázsok formájában, installációval vegyítve. Ez szolgált a mostani munkáim alapjául. A fotó még mindig az elsődleges eszköz, amit használok, de többnyire társul hozzá valami. Rajzolok rá, belevágok, felbontom és megnézem, milyen hatást produkál, reflektál-e egy-egy kezdeti gondolatra. Kicsit a ’70-es ’80-as évek fotográfiájához hasonlóan, kommunikálni is szeretnék a fotón keresztül, nem pedig csak elkészíteni a képet. Rettentően érdekel az a nyelv, amit a fotó segítségével teremthetünk.

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Butterknife

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Pillars of Earth

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Repepepepepetitív mozgás II.

A.F.V.

Azért mégis eltérsz a hetvenes-nyolcvanas évek felfogásától, mi a különbség?

K.K.D.

Talán sokszor a formanyelv azonos, de eltér abban, hogy én a folyamatnak nem mutatom meg minden egyes fázisát. Mert ezek általában absztrakt, gondolati dolgok, így nem adom ki a nézőnek azt, hogy mit kell belelátnia a munkámba. A kezdő gondolat általában valami mássá növi ki magát. Nagy kedvenceim a Pécsi Műhely munkái közt találhatók, ahol látni, hogy az Akciók keretein belül a művészek dokumentáltak egy-egy folyamatot, ezért a néző szerencsés pozícióban van, mert amíg végignézi a sorozatot, „beleszáll az értelem” és megérti a koncepciót. Így nem csak szellemes, de mindenki számára érthető, s emészthető lesz, ami engem teljesen lenyűgöz.  Engem a digitális technika használata is arra inspirál inkább, hogy egy csomó lehetséges lépcsőt kivágjak a folyamatból. De dolgozom rajta, hogy minél több technikát találjak, ahol ezek a fázisok formát ölthetnek, mint az akkori konceptuális munkákban.

A diplomamunkám, a Thought after Taught volt a kísérleti nyomtatásaim kezdete. Itt az volt az elsődleges felvetés, hogy az érzékelt dolgokat mérni szerettem volna. Mint mondjuk a szerelmet, kitalált mértékegységekkel. Sok fejtörést okozott, hogyan lehetne ehhez olyan matematikai algebrát írni, ami ezt játékos módon meg tudja mutatni, meg tudja fejteni. Sajnos az idő hiányában a matek rész elmaradt, így olyan, kontextusában valahol egyező, absztrakt könyvlapokat kerestem a munkám kinyomtatására, ahol a kép és a szöveg vagy grafika együtt alkothat egységet.

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Composite 16., Tetris

A.F.V.

Mesélj a munkáidról, amik a diploma után következtek!

K.K.D.

A Négyzetekbe illesztjük egymást, mivel a hely szűkös lesz, a napok pedig hosszúak, keresztnevén Tetrisz sorozat Angliában készült, amikor George Roasttal, a barátommal Covid-karanténba kellett vonulnunk ici-pici albérletembe. A következő hónapokban itt történt minden, a barátom még a diplomamunkáját is itt fotózta; hálószoba, nappali, stúdió és ebédlő is volt egyszerre. Szerencsére George elhozta a Game Boy-át, így naponta tetriszeztünk. Ennek eredménye az lett, hogy bárhová néztem, a formák a szemem előtt estek be a helyükre, s végül a szűkös lakás-szituációba is beleláttam, ahogy magunkat is csak tetriszezzük a szobában. Így amikor szabadabb lett az élet, elmentünk és egy parkban lefotóztuk egymást lehetséges tetrisz-pozíciókban, én kaptam egy nyomtatót, amit megjavítottam, és ezzel nyomtattuk ki a Tetrisz sorozat képeit. A kézzel rajzolt tetriszformákat beszkenneltem, digitálisan összeraktam és a karantén alatt összegyűjtött müzlis dobozokra és más újrahasznosított papírokra nyomtattam ki.

A.F.V.

Ebből hogyan következett a Vállad a vállam nyomja című sorozat?

K.K.D.

Az első járványhullám után (2020), a másodikra készülve augusztusban hazaköltöztünk Magyarországra, a Dombay-tóhoz, ahol úgy gondoltuk, hogy legalább alkotni lesz terünk. Azóta is itt lakunk. A barátomnak külföldiként itt elég nehéz dolga van. Kezdetben semmit sem tudott megoldani egyedül, mindenhez az én segítségemre volt szüksége, úgy érezte mindig fogni kell a kezét. Elkezdtük azt vizsgálni fotókkal, hogy mik azok az adottságok, melyeket magaddal hozol a világban: például az állampolgárság, a végtagjaid hossza, a magasságod, súlyod. Ezeket hogyan lehet úgy egymásra illeszteni egy kompozícióban, hogy a másikra helyezett terhet, a nyomást is szemléltesse, és az egyensúlyt is megteremtse. Ahogy e problémákat megoldottuk, idővel javult a helyzet is: ő sokat megtanult magyarul, és beilleszkedtünk az új környezetünkbe.

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Vállad a vállam nyomja, mégis felemelsz, 2021

A.F.V.

A legújabb sorozatod Az élő otthon, ezért kaptál Leica-díjat.

K.K.D.

Most, hogy két éve egy mező mellett a természetben lakunk és a Zengőről a szél rögtön befúj az ablakon, elkezdtem a közvetlen környezetre is figyelni. Vannak a gyermekkoromból olyan fontos jelenléttel/jelentéssel bíró fák, melyeknek egész életemben figyelhettem a növekedését, és ezt sokszor dokumentáltam is. A Hangar Art Center (Brüsszel) nyílt felhívása egy jó alkalom volt, hogy ezeket összeszedjem az archívumomból. Belegondoltam abba, hogy mi az a perspektíva, ami nem tárul minden nap az ember szeme elé. Idővel azt vettem észre, hogy már nem kívülről szemlélem őket, hanem belülről, a kéreg, az odú, az állatok rejtekhelye, otthona tárul elém. Elképzeltem, hogy mi az, amit a körülötte lévőknek ad egy fa és ezért helyeztem beléjük szobákat, hogy emberi szemmel, kifordítva megmutassam, milyen lehet ez a belső összhang, párhuzamot vonva a saját otthonunk azonos funkciójával. A szobák kiválasztásához pedig olyan enteriőröket használtam, ahol a bútorok évszázadokra lettek tervezve, ezzel a faanyagot és az asztalos mesterek munkáját is megbecsültem.

Idén a Hangar a Leica-díjra ezt a sorozatot választotta, mert úgy gondolták, hogy „a kézművesség, amely a munkában megjelenik, hasonló részletekbe nyúlik, mint ahogyan egy Leica fényképezőgép össze van rakva”. Ennek persze nagyon örültem, de a díjátadón leginkább csak franciául nyilvánultak meg, így, hogy ténylegesen mit mondtak, azt nem tudhatom.

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Prom of 1000 Leaves

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Élet (Szoborpark)

A.F.V.

Az MMA ösztöndíjat mivel nyerted el?

K.K.D.

Tavaly júniusban derült ki, hogy kiválasztottak az MMA hároméves ösztöndíjára. A Márványból Kő, A Nagyharsányi Szoborpark-ról készült sorozatom ötletét egy gyerekkori élmény inspirálta. Lovaskocsiról leugorva zúdultunk be alsós osztályommal a parkba, majd évekig nem tudtam beazonosítani, hol is volt az az álombeli tisztás, tele absztrakt szobrokkal. Emlékeimben olyan volt, mint egy játszótér felnőtteknek. Mivel én nagyon ragaszkodom bizonyos dolgokhoz és a benyomásaim sokszor igényelnek igazi törődést, az olyan helyek, mint ez, idővel nagyon fontossá válhatnak számomra. Tudom, hogy ha fotók formájában ezeket a tereket megörökíthetem, különböző technikákkal felújíthatom, átalakíthatom, lelkiismeretem sokkal kíméletesebb lesz hozzám. Amikor kiköltöztem Angliába, volt bennem egy apokaliptikus érzés két dologgal szemben. Mire hazaértem, az egyik eltűnt. Ezek a pécsi kertvárosi vasmászókák voltak, amiket imádtam és sajnos mire kiterveltem, hogy mit kezdek velük, eltűntek egytől egyig. A Szoborparkkal az utolsó friss élményem az ösztöndíjra való jelentkezés előtt az volt, hogy felhúztak az addig szabadon látogatható tér köré egy magas drótkerítést. Ez egészen érzékenyen érintett, megfosztva éreztem magam annak a lehetőségétől, hogy én oda bármikor ellátogathassak a projektem kivitelezése érdekében. Ekkor kezdtem kutatni a park történetét, és rájöttem, hogy rengeteg izgalmas lehetőség van benne. A célom, hogy segítsek a szobroknak megújulni, lendületet kapni, amire egyéb módon nem igazán van időkeret; sajnos az eső erodálja a márvány felületüket, de ez a szabadtéri alkotás része.

0103

Fotó: © Krász Kíra Dorottya: Spirál (Szoborpark)

A.F.V.

A munkáidat szívesen helyezed el installációban?

K.K.D.

A Foton Galériában idén ősszel Az egyensúly labilis szerkezete című kiállításunkon készítettünk a barátommal egy játékos installációt. Az egész kiállítás témája az egyensúly felépítéséről szólt. A kis hátsó teremben felállítottunk egy már hiányos Jenga-tornyot, amibe cérnát fűztünk, így egy cérnaháló vette körül a termet és a nézőt, ha betért. Ha véletlen belegubancolódott, a torony ledőlt.

A diplomamunkámban, a Thought after Taught-ban az installálásra ennél nagyobb hangsúlyt fektettem. Egy mindmap-hez hasonló módon terítettem szét fotókat a falon, szöggel és cérnával csináltam utat a képek között. A projekt a tapasztalás és a tanulás közötti kapcsolatról szólt, az installáció azt szimbolizálta, hogyan húzom össze az egymástól tartalomban eltérő elemeket egyetlen projektbe, hogyan lehet része minden egység az egésznek. Számomra egyik dolog jött a másikból: megyek, látok, jönnek hozzám a képek, majd azok tovább formálódnak még, attól függően, hogy milyen papírra nyomtatom.

0103

Fotó: Foton Galéria installáció, 2022

A.F.V.

Milyen tervekkel állsz a jövő elé?

K.K.D.

Mostanában sokat kísérleteztem kövekre, táblákra való nyomtatással, összegyűjtöttem rengeteg régi paszpartut vásárokból, különböző országokból, hogy ezekbe olyan tartalmakat helyezhessek, ahol a fotó formavilága és a keret vonala közötti kapcsolat elengedhetetlen részévé váljon az értelmezésnek. Már régóta szeretnék a diplomamunkámból könyvet készíteni, ezért főként ezen dolgozom.

Jegyzetek

Krász Kíra Leica-díjas sorozata ezen a linken tekinthető meg.