Menü

Portfólió – 100 éve született Louis Stettner (1922–2016)

22 • 11 • 07Baki László

Louis Stettner – aki száz évvel ezelőtt, 1922. november 7-én született Brooklynban – a fényképezéssel már gyerekkorában megismerkedett, és az apjától kapott fényképezőgéppel gyakran készített utcaképeket a környékükről. Tizenéves korában rendszeresen látogatott el szombatonként a Metropolitan Művészeti Múzeumba, ahol kitartóan kutatta az amerikai fotográfia teljes történetét eredeti nagyítások és a Camera Work régi számainak tanulmányozásával, melynek során különösen Alfred Stieglitz, Clarence H. White és Paul Strand munkái ragadták meg. Stieglitz galériájában, az American Place-ben tett látogatásai szintén hatással voltak korai fejlődésére. Ekkor döntötte el, hogy fotográfus szeretne lenni. Nem sokkal ezután Paul Outerbridge Jr. cikke egy fotográfiai szaklapban segített a fiatal művésznek felmérni a fényképezésben rejlő hatalmas lehetőségeket a minket körülvevő világ értelmezésében.

„Soha nem érdekeltek a kizárólag esztétikai alapú, a valóságtól elrugaszkodott fényképek. Azt is erősen kétlem, hogy ez lehetséges.”

0103

louisstettner.com

1941-ben haditudósítóként besorozták, így a második világháború alatt rengeteget utazott, járt több helyen Európában, de ebben az időben készített képeket Japánban és a Fülöp-szigeteken is. A II. világháborúban való részvétel sokkoló élménye alakította ki Stettner egész életére kiható fotográfusi fejlődését, melyről így nyilatkozott:

„Ha a képeim mindig is a mindennapi élet pillanatait mutatták, és a hangsúlyt az úgynevezett átlagemberre helyezték, az azért van, mert korai, formálódó éveimet mélyen átpolitizálták a világ eseményei. A totalitarizmus felemelkedésekor nőttem fel, és azzal, ami része volt az átlagpolgár katonává való siettetett átalakulásának... Az, ahogyan a katonák sikeresen harcoltak a fasizmus ellen, olyan hitet adott nekem az emberiségben, amely soha nem hagyott el."

1945 után vett részt élete első és egyetlen fotókurzusán, melyet a Photo League fotográfiai mozgalom tagjai tartottak. A csapat tagjai között az egyetemes fotóművészet olyan ikonjait találjuk, mint például: Margaret Bourke-White, W. Eugene Smith, Helen Levitt, Richard Avedon, Weegee, Robert Frank, Harold Feinstein, Ansel Adams, Edward Weston és Minor White.

Stettner 1947-ben egy három hétre tervezett útra indult Párizsba, de azonnal beleszeretett a városba, így oda is költözött, és a fotográfiai tanulmányait is itt fejezte be. Stettner Párizsban megbízást kapott a Photo League-től, hogy a jelentős francia fotográfusoktól (Brassaï, Izis, Boubat, Doisneau, Ronis) kérjen nagyításokat, és szervezze meg a háború utáni francia fotográfia első kiállítását az Egyesült Államokban. A fényképek kiválasztása során számos fontos barátságot kötött, mindenekelőtt Brassaïval, akit Stettner mesterének tartott, és akivel évtizedekig szoros barátságot ápolt.

0103

louisstettner.com

„Brassaï megmutatta nekem, hogy a hétköznapi dolgokat végző személyek fényképezésében is lehet valami jelentőset találni, ha azokat a saját módszereinkkel és személyes látásmódunkkal értelmezzük.”

Stettner első önálló kiállítását 1949-ben szintén Párizsban rendezték meg. Az 50-es évektől a legnagyobb magazinok (Life, Vu) felkérésére fényképezett, a két kontinens között ingázva fekete-fehér képein a városi élet mindennapjait, és az utca emberét mutatta be. 1990-ben költözött végleg Franciaországba, ahol egészen haláláig dolgozott. Louis Stettner 2016. október 14-én Saint-Ouen-i otthonában hunyt el, egy hónappal a Pompidou Központban rendezett Ici Ailleurs című kiállításának bezárása után.

Jegyzetek

Louis Stettner további képei ezen a linken tekinthetők meg.