Menü

Válogatás Gáti György: Positive című kiállításának képeiből

22 • 11 • 15Szurop Szonja Hanna

A Faur Zsófi Galériában bemutatott, két évtized fotóiból merítő válogatás a kiállítótér több szintjét tölti meg 23 képpel és 4 videómunkával. Fő motívuma az alkotó objektívén át megelevenedő, szürke hétköznapokban talált valóság komplex narratívája, amely elbizonytalanítja a befogadót az ismerős és ismeretlen, reális és irreális különbségeit illetően. A tárlat címadása is ezért lényeges, hisz a pozitív művészi látásmód fontosságára utal, olyan időszakokban amikor a mikró- és makrókörnyezet negatív irányba mozdul el. Ezen túl Gátit a pozitív és negatív behatások összetartozása és taszító ereje foglalkoztatja, amelyek kölcsönösségben, elválaszthatatlanul léteznek mindennapjainkban. „Az, aki várta már az orvosi leletét aggódva, érteni fogja, milyen lehet az a bizonyos pozitív, ami valójában nagyon is negatív.” – mondja az alkotó.

Gáti munkametódusának mindig ismérve volt az intuitivitás és türelem, amely az ember és az őt körülvevő világ kapcsolatrendszerének feltárásához szükséges. A kiállításon szereplő, első látásra spontánnak tűnő képei tanúsítják hogyan kutatta és vizsgálta a várost, pontosabban városokat – Jyväskylä-től kezdve Párizson át Montego Bay-ig, – hogy tudatosan örökítsen meg emblematikus mindennapi történéseket és atmoszférákat. A képein megbúvó emberi figurák, az izgalmas formák és különös textúrák mélyebb filozófiai-szociológiai értelmű asszociációkat generálnak. Bár különböző helyeken és időkben készültek a képek, a kiállításrendezés szempontjainak köszönhetően kapcsolatba kerülnek egymással, és merőben új jelentésekkel ruházódnak föl. Így a mai világ abszurditásai és problematikái is elénk tárulnak az egyszerűnek látszó témaválasztás és a minimalista vizuális eszköztár színfalai mögött.

A tárlat meghatározó, antropomorf figurákat hanyagoló ciklusában az ember az általa módosított környezet jelölőin keresztül elevenedik meg. Ugyanakkor az építészeti és tájképi panorámák és csendéletek lehetőséget biztosítanak a művész absztrakcióba hajló technikai kísérletezésének, szemünknek szokatlan kivágások, mélységélesség és perspektíva formájában. Gáti egy dichotómiáktól hemzsegő világot tár elénk - ember és nyoma, akart és akaratlan, tudatos és ösztönös – melyet maga körül talál, de egyszerre teremt is. Vizuális látleletének összetartó ereje pont ez a teremtői-alkotói attitűd, amely témákat és hangulatokat áthidalva egy bizakodó szemléletet sugároz. Bár amíg Gáti átható pozitivitása a művészi folyamatra és annak produktumaira kihat, a befogadón áll, hogy ő mit reagál rá és visz haza belőle.

0103

Fotó: © Gáti György: Fekete macska – a Balti Flotta bázisán
30x45 cm, archív pigment print

Kronstadt, 2014

0103

Fotó: © Gáti György: Minimalista pillanatfelvétel
30x45cm, archív pigment print

Burano, 2018

0103

Fotó: © Gáti György: Madárárny és ablak
30x45 cm, archív pigment print

Trapani, 2019

0103

Fotó: © Gáti György: Piros cipők a Defense-nál

50x32 cm archív pigment print

Párizs, 2009

0103

Fotó: © Gáti György: Sárga csónaktakaró és futó
80x120 cm, archív pigment print – alumínium lemezen

Trapani, 2013

0103

Fotó: © Gáti György: Csillagkapu
35x52 cm archív pigment print

Aventura, Florida, 2013

0103

Fotó: © Gáti György: Utcaseprő a parton
35x52 cm archív pigment print

Montego Bay, Jamaica, 2013

0103

Fotó: © Gáti György: ONE

30x45 cm archív pigment print

Imst, 2012

0103

Fotó: © Gáti György: Szicíliai vörös
80x120 cm, archív pigment print – alumínium lemezen

Trapani, 2019

0103

Fotó: © Gáti György: Woman from Tokyo

100x150 cm, archív pigment print – alumínium lemezen

Dubrovnik, 2013

0103

Fotó: © Gáti György: A glóbusz
100x150 cm archív pigment print – alumínium lemezen

Trstené / Nádasd, 2011

0103

Fotó: © Gáti György: Három Királyok és a fehér bicikli 

52x35 cm archív pigment print 

Párizs, 2003

0103

Fotó: © Gáti György: Tengerparti edzés

30x45 cm, archív pigment print

Jacksonville Beaches, 2012

Jegyzetek

Gáti György: Positive
Faur Zsófi Galéria
2022. november 03 – 24.