„Két különálló naprendszer találkozása” – Henri Cartier-Bresson és Martin Parr
22 • 11 • 24Udvari Orsolya
A fotográfia két nagy hatású, ám művészeti munkásságukban sok szinten radikálisan eltérő és olykor egymásnak ellentmondó megközelítésmóddal rendelkező alkotójának nyílik közös kiállítása Párizsban. Henri Cartier-Bresson és Martin Parr megkerülhetetlen alakjai a fotográfiának, akiknek egymást sem sikerült ki- és megkerülnie.
A két művész „kibékítésére” és munkásságuk összeegyeztetésére vállalkozó kiállítás a párizsi Henri-Cartier Bresson Alapítvány (Fondation HCB) legújabb kiállítóterében november 8-tól látható. A két művész munkájának egymás melletti bemutatása a látogatók számára megmutatja, hogy a két fotográfus között húzódó ellentétek talán mégsem annyira radikálisak, és sokkal finomabb hangolásúak a különbségek, csakúgy mint a fellelhető hasonlóságok is.
Henri Cartier-Bresson (1908–2004) és Martin Parr (1952) külön-külön is erős figurái a fényképezésnek, egymás melletti szereplésük pedig kifejezetten figyelemfelhívó jellegű. A Reconciliation, Henri Cartier-Bresson és Martin Parr című kiállítás esetében ez nem véletlen. Egyrészről a kiállítás a Fondation HCB bővülésének része, az intézmény legújabb, most nyíló kiállítóterének akar méltó nyitóeseménye lenni. Másrészről a kortárs fotót emeli be a nagy klasszikus mellé, új kapcsolódási lehetőségeket kialakítva. A két művészt a kiállítás az észak-angliai társadalomról három különböző korszakban készített fotóikon és sorozataikon keresztül, vagyis elsősorban tematikusan állítja párbeszédbe. Azonban a témákon láthatóvá válnak a formai azonosságok és eltérések is.
A kiállítás két fő figurájának „kibékítésének” előzményéhez tartozik az esztétikai és alkotói vállalt különbségek mellett Parr Magnum Photos-hoz történő csatlakozása is. Parr egyik legmeghatározóbb és ellentmondásos fogadtatású sorozata a brit középosztályról a tengerparti, strandi közegében hatással lehetett erre a történetre is, ugyanis 1989-es jelentkezésekor Parrt Cartier-Bresson nem fogadta tárt karokkal. A látásmódbeli ellentétet úgy határozta meg Cartier-Bresson közte és Parr között, mintha „két különálló naprendszer” egymás mellé állítására tennénk kísérletet. Azonban mégsem beszélhetünk áthidalhatatlan konfliktusról, hiszen 1994-ben csatlakozott a Magnum Photos-hoz Parr.
Fontos azonban, hogy a kiállítás nyilvánvaló módon nem csak a kiállítókról, hanem képeikről is szól, ezen keresztül a fotóról és az ábrázoltakról is. Ezért érdemes nem csak a feszültségre és eltérésre figyelni, hanem arra is, hogy két másfajta látásmód – nem feltétlenül azonos időben és perspektívából – mit lát ugyanazon a terepen. Arra, hogyan közelítenek témájukhoz, mit látnak meg a brit munkásosztály és társadalom hétköznapjaiból, munka és szórakozás során egyaránt. A hétköznapi élet bemutatásán túl mindkettőjüknél fellelhető a humor gesztusa is, a monotonitást megtörik azok a pillanatok és rezdülések, amelyeket a fotográfusok kívülről vesznek észre.
A „két naprendszer” összehangolását a kiállítás szervezői egy 2021-ben újra előkerült, eredetileg 1962-es Douglas Hickox film alapján tették meg, amelyben Cartier-Bresson képei is szerepelnek. A filmben felbukkanó képeket dialógusba állították Parr később készült munkájával, a The Last Resort-val (1986), amellyel felettébb érdekes hasonlóságokat mutatnak Cartier-Bresson fotói. Ezzel a „felfedezéssel” kerül bemutatásra, hogy mégis van közös a két művész munkássága között. E két említett munka mellett a kiállításon Parr Black Country Stories sorozata is látható.
A kiállítást konferenciák, beszélgetések, vetítések és dedikálások is, valamint a Les Anglais/The English kétnyelvű, francia-angol kiadású kötete is kíséri.
Reconciliation, Henri Cartier-Bresson with Martin Parr
Párizs, Fondation HCB
2022. november 8. – 2023. február 12.