„Empátiával kell lennünk azok iránt, akik létének pillanatait meg kívánjuk örökíteni” – Nadja Massün kiállítása Párizsban
22 • 12 • 28Baki László
A 2022-es Paris Photo alatt nem csak az év legfontosabb kereskedelmi fotóvásárán lehetett kiváló kiállítási anyagokkal és fényképészeti kiadványokkal találkozni, de a francia főváros egyéb kulturális intézményei is otthont adtak tárlatoknak. Ilyen volt a magyar származású Nadja Massün képeit bemutató kiállítás is.
Nadja Massün (1963–2022) magyar-francia származású mexikói fotóművész gyermekkorát és életének nagy részét Dél-Amerikában (Peruban és Kolumbiában), valamint Mexikóban töltötte. Gazdaságpolitikai tanulmányai befejeztével az ENSZ Menekültügyi Főbiztosság (UNHCR) mexikói képviseletében dolgozott Mexikóvárosban, majd Oaxacában őslakos parasztközösségekkel tanácsadóként működött együtt különböző fejlesztési programokban.
A vizuális művészetek, a fotográfia és a film mindig foglalkoztatták, de hivatásos szinten csak 1999-től kezdett el fotográfusként dolgozni, miután részt vett az oaxaca-i Manuel Álvarez Bravo Fotóművészeti Központ mesterkurzusain Mary Ellen Mark és Allen Frame tanítványaként. Később az International Film and Video Workshops of Rockport (Maine) műhelyeiben végzett tanulmányai után 2006-tól a fotók mellett dokumentumfilmeket is készített. Munkáit hazánkban elsőként a Mai Manó Házban állították ki 2012-ben, az ekkor készült interjúban így nyilatkozott munkásságáról:
Portré és pillanatfelvételek készítése foglalkoztat. Az arcok, a különböző arckifejezések, a gesztusok és a test mozgásai ragadnak meg igazán, hiszen ezek egy-egy lelkiállapot vagy hangulat megidézése mellett egy-egy történetet is elmesélnek.
Mindehhez a táj pusztán háttérként szolgál, kiemeli mindazt, amit próbálok megörökíteni: egy tekintetet, egy anekdotát, egy pillanat komolyságát, annak súlyát; vagy azt, ahogy valakinek a legbensőbb lénye beszél hozzám.
Hiszem, hogy empátiával kell lennünk azok iránt, akik létének pillanatait meg kívánjuk örökíteni. Talán így érhető az is, kezdetben miért a lányaim kerültek a fényképezőgépem elé, miért pont ők inspiráltak. Ugyanakkor, persze, nem ez a legfontosabb, hiszen fotóimon megjelenhet egy hozzám közel álló személy, vagy akár egy, az utcán mellettem elsétáló idegen is.
A fekete-fehér fotó illik a leginkább az elképzeléseimhez. A feketéből fehérbe váltó végtelen tónusok finoman átható palettája nem vonja el figyelmemet a képkészítés során a megörökítendő személytől. A fekete-fehér kihozza, kiemeli az egy-egy arcból, tánclépésből vagy jelenetből áradó megfoghatatlan fényt. Számomra csak a fekete-fehér kép rendelkezik a megfoghatatlan megragadásának és ábrázolásának képességével. Pierre Soulages mondta egyszer az egyik teljes egészében fekete festményéről: „A fekete csak azért van, hogy visszatükrözze a fényt.”
Massün képeiből Oaxaca-Erdély címmel most Párizsban nyílt kiállítás a Mexikói Kulturális Intézetben, ahol a bemutatott képei mexikói otthona meghittségétől Közép-Európa vidékeire – elsősorban Romániába és Magyarországra – kalauzolnak el bennünket. Utolsó munkái az Oaxaca és Erdély lakóinak mindennapjait, örömüket és bánatukat örökítik meg.
Oaxaca-Transylvanie. Photographie de Nadja Massün
Institut culturel du Mexique
119 rue Vieille du Temple, 75003 Paris
2022. november 12. – 2023. január 19.