Menü

Válogatás az egyik legsokszínűbb modern fotográfus madridi életmű-kiállításának képeiből

23 • 01 • 08Cserna Endre

Ilse Bing 1929 és az 1950-es évek vége között készült fotográfiai életművét a különböző városok határozták meg, amelyekben élt és dolgozott: Frankfurt az 1930-as évek előtt, Párizs a ’30-as években, majd a háború utáni New York, ahol mindenekelőtt a kényszerű emigráció helyzetét élte meg és dokumentálta.

0103

Fotó: Ilse Bing: Autorretrato con Leica [Self-portrait with Leica], 1931
26,5 × 30,7 cm
Colección de Michael Mattis y Judith Hochberg, Nueva York © Estate of Ilse Bing
Photograph: Jeffrey Sturges

Munkásságát azonban nem lehet könnyen elhelyezni azokon a fotográfiai és kulturális irányzatokon belül, amelyekkel találkozott, bár minden bizonnyal mindegyik gazdagította látásmódját. Bing munkásságára egyszerre volt hatással a Moholy-Nagyhoz köthető „Das Neue Sehen“, a weimari Bauhaus, valamint André Kertész és Man Ray szürrealizmusa, amellyel 1930-ban Párizsba költözve találkozott. Érkezése idején a francia főváros a művészeti és szellemi irányzatok olvasztótégelye volt, és számos olyan mozgalom kialakulásának színhelye, amelyek döntő szerepet játszottak az avantgárd fejlődésében. A szürrealista felhangok nyilvánvalóak Bing tárgyakról készített fotóin, valamint a székekről, utcákról és közterekről készített felvételeinek keretezésében, amelyek az idegenség és az elidegenedés érzetét keltik.

A Bauhaus rendkívül fontos hatással volt Bing munkásságára, mind El Lissitzky elméletei, mind Moholy-Nagy új látásmódja révén, amely az építészet és a fotográfia összeolvadását, valamint a fotográfia – mint médium – festészethez viszonyított autonómiáját hirdette. A „Neue Sehen” végtelen lehetőségeket kínált, és Bing teljes mértékben ki is használta ezeket, néhányat közülük alkalmazva munkáiban, mint például az absztrakció, a közelképek, a meredek nézőpontok, a fotómontázsok. Ezek mindegyike felfedezhető a nemrégiben Madridban megnyílt kiállítás képein. Ilse Bing a női fotográfusok azon generációjához tartozott, amely példátlan láthatóságot ért el. Nem volt mindennapos, hogy nők művészek legyenek egy olyan területen, amelyet általában férfiak foglaltak el, akik néha megvetéssel, akár ellenségesen tekintettek a társadalmi és kulturális élet aktív szereplőjeként való jelenlétükre. Sok kortársához, mint Germaine Krull, Florence Henri, Laure Albin-Guillot, Madame d'Ora, Berenice Abbott, Nora Dumas és Gisèle Freund, hasonlóan Bing fényképezőgépe az önmeghatározás alapvető eszközévé és saját identitása megerősítésének eszközévé vált.

0103

Fotó: Ilse Bing: Autorretrato [Self-portrait], 1934
27,9 × 21,6 cm
Galerie Karsten Greve, Saint Moritz / París / Colonia © Estate of Ilse Bing

Ilse Bing 1899. március 23-án született Frankfurtban, középosztálybeli zsidó családba. Első fényképeit tizennégy éves korában készítette. Autodidakta módon tanult, és akkor jött rá, hogy ez lesz a fő tevékenysége, amikor doktori disszertációjának illusztrálására fényképezni kezdett. Matematikát és fizikát tanult művészeti pályája előtt. 1929-ben abbahagyta egyetemi tanulmányait, és a tőle elválaszthatatlan Leicájával felfegyverkezve a következő harminc évben a fotózásnak szentelte magát. 1930-ban Párizsba költözött, ahol továbbra is aktívan dolgozott fotóriporterként, miközben saját, kreatívabb munkáit is készítette, és fokozatosan a modern francia fotográfia egyik vezető képviselőjévé vált. 1941-ben a nemzetiszocializmus előretörésével Bing New Yorkba költözött férjével, Konrad Wolff zongoraművésszel. Két évtizeddel később, 60 éves korában felhagyott a fényképezéssel, és figyelmét kollázsok, absztrakt művek és rajzok készítésére, valamint versírásra összpontosította. Ilse Bing 1998-ban halt meg New Yorkban.

0103

Fotó: Ilse Bing: Campo de Marte desde la Torre Eiffel [Champ de Mars from the Eiffel Tower], 1931
19,3 x 28,2 cm
Colección de Michael Mattis y Judith Hochberg, Nueva York © Estate of Ilse Bing Photograph: Jeffrey Sturges

0103

Fotó: Ilse Bing: Hoja muerta y billete de tranvía en la acera, Fráncfort [Dead Leaf and Tramway Ticket On Sidewalk, Frankfurt], 1929
17,1 x 22,9 cm
Galerie Karsten Greve, Saint Moritz / París / Colonia © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Escuela de danza Laban, Fráncfort [Laban Dance School, Frankfurt], 1929
9,7 x 16,6 cm
Edwynn Houk Gallery, Nueva York © Estate of Ilse Bing © Estate of Ilse Bing, courtesy Edwynn Houk Gallery, New York Photograph: Jeffrey Sturges

0103

Fotó: Ilse Bing: «Hacía tanto viento en la Torre Eiffel», París [“It was so Windy on the Eiffel Tower”, Paris], 1931
22,2 x 28,2 cm
The Art Institute of Chicago, Julien Levy Collection, donación de Jean y Julien Levy, 1977.195 © Estate of Ilse Bing © 2022. The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY/ Scala, Florence

0103

Fotó: Ilse Bing: Valla [Picket Fence], 1953
50,5 × 40,6 cm
International Center of Photography, Nueva York, donación de Steven Schwartz, 2013 (2013.108.18) © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Gerard Willem van Loon, bailarín [Dancer Gerard Willem van Loon], 1932
49,2 x 34,6 cm
Galerie Karsten Greve, Saint Moritz / París / Colonia © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Nueva York [New York], 1936
19,8 x 22,2 cm
Galerie Berinson, Berlín © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Tres hombres sentados en las escaleras junto al Sena [Three Men Sitting on the Steps by the Seine], 1931
27,9 × 35,6 cm
International Center of Photography, Nueva York, donación de Ilse Bing, 1991 (16.1991) © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Zapatos de noche de lamé dorado [Gold Lamé Evening Shoes], 1935
22,2 × 27,9 cm
Galerie Karsten Greve, Saint Moritz / París / Colonia © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Entre Francia y EE. UU. (Marinas) [Between France and the USA (Seascapes)], 1936
21 × 28,3 cm
Whitney Museum of American Art, Nueva York. Legado de Ilse Bing Wolff (2001.383) © Estate of Ilse Bing © 2022. Digital image Whitney Museum of American Art / Licensed by Scala

0103

Fotó: Ilse Bing: Antigone con maestra [Antigone with Teacher], 1950
33,7 × 26,7 cm
International Center of Photography, donación de Ilse Bing, 1991 (32.1991) © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Feria callejera, París [Street Fair, Paris], 1933
28,2 × 22,3 cm
National Gallery of Art, Washington D. C., donación de Ilse Bing Wolff (2001.147.31) © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Cartel de Greta Garbo, París [Greta Garbo Poster, Paris], 1932
22,3 × 30,5 cm
The Art Institute of Chicago, donación de David C. y Sarajean Ruttenberg (1991.1283) © Estate of Ilse Bing © 2022. The Art Institute of Chicago / Art Resource, NY/ Scala, Florence

0103

Fotó: Ilse Bing: Pobreza en París [Poverty in Paris], 1931
27,8 x 35,3 cm
Galerie Berinson, Berlín © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: La distinguida Daisy Fellowes, guantes de Dent en Londres para Harper’s Bazaar [The Honorable Daisy Fellowes, Gloves by Dent in London for Harper's Bazaar], 1933
27,9 × 35,6 cm
International Center of Photography, Nueva York, donación de Ilse Bing, 1991 (17.1991) © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Todo París en una caja [All of Paris in a Box], 1952
40,1 x 48,4 cm
James Hyman Gallery, Londres © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Bailarina de cancán [French Can-Can Dancer], 1931
35,6 x 27,9 cm
Copia de 1941
Galerie Karsten Greve, Saint Moritz / París / Colonia © Estate of Ilse Bing

0103

Fotó: Ilse Bing: Botellas de champán Pommery [Pommery Champagne Bottles], 1933
27,9 × 19,7 cm
Galerie Karsten Greve, Saint Moritz / París / Colonia © Estate of Ilse Bing

Jegyzetek

Ilse Bing
Fundación MAPFRE, Madrid
2022. szeptember 23. – 2023. január 8.