Menü

Évtizedekig egy bank széfjében lapultak ezek a fotók – Ernest Cole: A rabság háza

23 • 02 • 21Szentirmay Réka

Ernest Cole évtizedekig elveszettnek hitt hagyatékát egy svéd bank széfjében fedezték fel 2017-ben. Az Ernest Cole Alapítvány vezetője, a fényképész unokaöccse, egy többek között 60.000 negatívot, diákat és személyes leveleket rejtő bőröndért repülhetett Stockholmba a felfedezésnek hála. Ennek köszönhető az első olyan nagy volumenű Cole-kiállítás, ahol a látogatók eddig ismeretlen képekkel is találkozhatnak. A 2023. január 26-án megnyílt tárlatnak az amszterdami Foam ad otthont.

0103

Fotó: Ernest Cole: New York City, USA, 1971 © Ernest Cole / Magnum Photos

0103

Fotó: Ernest Cole: Harlem, New York City, USA, 1971 © Ernest Cole / Magnum Photos

Ernest Levi Tsoloane Kole 1940-ben született a Pretoria közeli Eersterustben. Az eredetileg orvosnak készülő fiú tiniként, már az apartheid idején (1948–1991) szeretett bele a fotózás ötletébe, ami gépre költhető pénz híján majdhogynem csupán álom maradt. Egy ismerős azonban hamarosan rábízta 120-as Voigtlanderét, s innentől kezdve az anyai ellenállás sem tarthatta vissza. Rövidesen fotográfusi munkát kapott egy magazinnál, de mivel itt a teafőzésen túl legfeljebb kifutófiúi feladatokat bíztak rá, hetekig tartó kilincselést követően, a johannesburgi székhelyű DRUM Magazinra váltott. Itt legtöbb idejét a sötétkamrában töltötte. Ekkor keresett fizetéséből engedhette meg magának, hogy 1958-ban levelező képzésbe kezdjen a New York Institute of Photography-nál. Az ingázással töltött órákát elméleti leckékkel ütötte el a vonaton, a gyakorlatot pedig a magazin biztosította.

1960-ban egy hetilap vezető fotográfusává vált, emellett szabadúszóként dolgozott országos és nemzetközi megrendelőknek egyaránt. Nevét az angolos hangzású Cole-ra változtatta, majd magát sajátos állami teszteknek alávetve feketéről színesbőrűre változtattatta a papírjain szereplő rassz kategóriát. Ennek révén valamivel szabadabban mozoghatott az országban, olyan területekre is bejutva, ahová feketeként nem lehetett volna bejárása. A megrendelt fotóriportok mellett, saját projektként, évekig fényképezte a bányákban dolgozók sorsát, a szegregáció nehézségeit, az oktatás helyzetét: az apartheid ismeretlen szegleteit. Tudván, hogy hazájában nem kerülhetnek nyomtatásra képei, 1966-ban New Yorkba repült negatívjaival.

1967-ben a Random House adta ki House of Bondage (Rabság háza) című könyvét. A kiadvány nem maradt észrevétlen, Cole neve és az apartheidet kendőzetlenül bemutató munkája nagy visszhangot váltott ki a nemzetközi sajtóban. A kötet Dél-Afrikában a betiltott könyvek listájára, ő maga pedig a nemkívánatos személyek közé került. Soha többé nem térhetett vissza hazájába. 1990-ig – hontalanként – Svédország és az Egyesült Államok között osztotta meg idejét. Fő témája ekkora az emberi jogi mozgalom vált.

Ernest Cole – az ígéret földjének ideáljából kiábrándulva – 1990-ben hunyt el New Yorkban.

0103

Fotó: Ernest Cole: South Africa, 1960s © Ernest Cole / Magnum Photos

0103

Fotó: Ernest Cole: South Africa, 1960s © Ernest Cole / Magnum Photos

A House of Bondage második kiadása 2022 decemberében került a boltokba az Aperture kiadó gondozásában. A Dél-Afrikai Köztársaság kolonialista múltjának következményeit kíméletlenül bemutató képek 2023. június 14-ig tekinthetők meg Amszterdamban.

0103

Fotó: Ernest Cole: South Africa, 1960s © Ernest Cole / Magnum Photos

Jegyzetek

Ernest Cole: House of Bondage
Foam, Amsterdam
2023. január 26. – június 14.