Menü

0103

Fotó: Installation view of Richard Avedon: MURALS, on view January 19, 2023 – October 1, 2023 at The Metropolitan Museum of Art, New York.
Photo by Eileen Travell, Courtesy of The Met

Richard Avedon monumentális fotográfiáit mutatják be New Yorkban születésének 100. évfordulója alkalmából

23 • 03 • 05Princz Zsófia

A Richard Avedon: Murals című kiállítás a Met egyetlen galériáját tölti meg, de a „megtölti” kifejezés még így is bagatellizálja a tárlat nézőre tett hatását. Az amerikai divatfotográfus születésének százéves évfordulója előtt tisztelegve a Met gyűjteménye a – szó szerint – legnagyobb fotográfiáit mutatja be az érdeklődőknek: Avedon 1969 és 1971 között készült, padlótól a mennyezetig érő csoportképeit.

Bár Avedon először divatfotográfusként szerzett hírnevet az 1940-es évek végén – a leghíresebb modelleket fényképezte a Vouge vagy a Life magazin címlapjára – legnagyobb teljesítménye mégis a műfaj lenyűgöző újragondolása volt. Avedon 1968-ban művészi válságon ment keresztül, korábbi munkái már nem elégítették ki szakmailag a fotográfust. Új kezdetre volt szüksége, új fényképezőgépre; el kellett hagynia New Yorkot; nagyobb léptékben kellett gondolkodnia, a szó legszorosabb értelmében.

„Letette régi, kétaknás Rolleiflexét, egy könnyű és kézben tartható készüléket, amelynek tetejére szerelt keresője megkövetelte, hogy fényképezés közben elnézzen a modelljeitől. Egy nehéz, állványra szerelt 8x10 inches Deardorff fényképezőgépre váltott, hosszú záridővel és kis mélységélességgel, amelynek látszólagos kényelmetlenségei új szigort hoztak művészetébe. A fényképezőgép többé már nem helyettesítette a fotográfus saját tekintetét, amely ide-oda csapongott. Szemtanú volt, saját szabályokkal és korlátokkal, amelyeket Avedonnak el kellett fogadnia, és amelyekre építenie kellett.”

– olvashatjuk a What Becomes a Legend Most: A Biography of Richard Avedon című könyvben.

0103

Fotó: Richard Avedon: Outtake from Andy Warhol and members of The Factory October 9, 1969
Gelatin silver print 8×10in.(20.3×25.4cm), The Richard Avedon Foundation
© The Richard Avedon Foundation

Max Hollein, a Metropolitan Művészeti Múzeum igazgatója elmondta:

„Richard Avedon találta fel újra a csoportos portrét, de a Met galériáiban mindenütt nyomon követhető a hatása, a görög és római galériák szobraitól, frízeitől az amerikai szárnyban található John Singer Sargent-festményekig. Avedon a múzeumtól néhány háztömbnyire nőtt fel, és állandó inspirációs forrást jelentett számára. Most kivételes fotófreskói a gyűjtemény kincsei, és nagy örömünkre szolgál, hogy több mint 20 év után először mutathatjuk be őket együtt.”

0103

Fotó: Richard Avedon: Outtake from Andy Warhol and members of The Factory May 21, 1970
8 × 10 in. (20.3 × 25.4 cm) The Richard Avedon Foundation
© The Richard Avedon Foundation

0103

Fotó: Richard Avedon: Outtake from Andy Warhol and members of The Factory October 25, 1969
8×10in.(20.3×25.4cm) The Richard Avedon Foundation
© The Richard Avedon Foundation

A Factory Superstars csoportkép elkészítése – a nagyítással együtt – másfél évig tartott, és hét alkalommal álltak kamera elé Avedon stúdiójában. Warhol a jobb szélső képen látható, mikrofonját a bőrdzsekijéhez szorítva; Joe Dallesandro felöltözve áll mellette, de a freskó bal oldali részén meztelenül is látható. Az amerikai színésznő, Candy Darling középen szintén meztelenül látható, a Warhol-filmek három férfi sztárjával együtt. Ezért a csoportképért 2010-ben a Christie's egyik árverésén 301.000 eurót fizettek. A Factory rendszeres látogatói közé tartozott Bob Dylan, Truman Capote, Mick Jagger, Jim Morrison, Salvador Dalí, Marcel Duchamp, Allen Ginsberg, Iggy Pop, Liza Minelli, John Lennon, Diana Ross, Brigitte Bardot és Michael Jackson is.

0103

Fotó: Richard Avedon: Andy Warhol and members of The Factory, New York, October 30, 1969
Gelatin silver prints 10ft.2in.x31ft.23/8in.(309.9x 950.9 cm)
The Metropolitan Museum of Art, New York, gift of the artist, 2002 (2002.379.3a–c)
© The Richard Avedon Foundation

A vietnami háború katonai és politikai vezetőinek csoportos portréjának elkészítéséhez Avedon a saját költségén repült Saigonba, magával hozva 8x10 inches negatívjait és egy nagy fehér papírhátteret. Ellentétben a Warhol's Factoryval, itt tudta, hogy csak néhány perc áll rendelkezésére, hogy lefényképezze a tisztviselőket, bár hetekig várakozott a követség előcsarnokában. Amikor végre eljött a nap, középre állította Creighton W. Abrams tábornokot, az egyetlen katonai egyenruhát viselő alakot; színtelen nagykövetek és tanácsosok szegélyezik őt, elölről nézve, bő öltönyökben, lapos arckifejezéssel. A több mint 10 méter hosszú csoportkép (amelyet először 1975-ben állítottak ki) egy rendőrségi szembesítés ridegségét és kétdimenziós voltát sugározza, de közelebbről megtekintve a portrét lazább pózok és szabadabb testbeszéd jellemzi.

0103

Fotó: Richard Avedon: The Mission Council, Saigon, South Vietnam, April 28, 1971
Gelatin silver prints 10ft.x32ft.73/8in.(304.8x392cm)
The Metropolitan Museum of Art, New York, gift of the artist, 2002 (2002.379.2a–e)
© The Richard Avedon Foundation

Eltekintve esztétikai erejüktől, ezek az alkotások mérföldkőnek számítottak a fotónagyításban. Avedon 1969–71-es ezüstzselatinos frízképei még korunkban is zavarba ejtőek. A fekete-fehér csoportképek – amelyek szó szerint nagyobbak az ábrázolt személyeknél – kontrasztban állnak a kíméletlen fehér háttér előtt. A kiállításon egyetlen üveg sem választja el az embert a kolosszális nagyításoktól, és a galéria arányai miatt nem lehet messzire hátralépni. A falképek nem megrendelésre készültek, emiatt Avedon saját maga szabta meg a korlátokat: nem használt kellékeket, nem volt feltűnő világítás, csak egy semleges, fehér háttér. Avedon elkötelezte magát amellett, hogy úgy nagyítja ki a fotográfiákat, hogy a képszélek fekete határai mindig láthatóak. A fehér háttérrel szemben élesen látható negatív szélek Avedon védjegyévé váltak.

0103

Fotó: Richard Avedon: The Young Lords: Pablo "Yoruba" Guzmán, Minister of Information; Gloria González, Field Marshal; Juan González, Minister of Education; Denise Oliver, Minister of Economic Development, New York, February 26, 1971
20×16 in. (50.8×40.6 cm) The Richard Avedon Foundation
© The Richard Avedon Foundation

0103

Fotó: Richard Avedon: The Chicago Seven, Chicago, November 5, 1969
Gelatin silver prints 10ft.2in.x20ft.17/8in.(309.9x614.4cm)
The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of the artist, 2002 (2002.379.4a–c)
© The Richard Avedon Foundation

Jegyzetek

Richard Avedon: MURALS
The Met Fifth Avenue, Gallery 851
2023. január 19. – október 1.

Richard Avedon ikonikus képeiből ezen a linken tekinthető meg egy válogatás.