Az átverés diszkrét bája – 1,6 millió dollár értékű csalássorozat egy neves amerikai fotógalériában
23 • 03 • 16Kéri Gáspár
Ansel Adams, Diane Arbus, Richard Avedon, Arnold Newman és mások vintage, nem egy esetben szignált nagyításai is érintettek az évtized egyik legjelentősebb amerikai műkereskedelmi csalásában, amelyet kizárólag fotókkal követtek el. Az FBI becslése szerint a kár jelenleg 1,6 millió dollár.
Amikor 2022 novemberében a Szövetségi Nyomozó Iroda különleges ügynökei letartóztatták az apja nyomdokain patinás fotógalériát működtető Wendy Halsted Beard-et, a huszonnégy oldalas bűntetőfeljelentés szerint 1,6 millió dollárnál, jelenlegi árfolyamon közel 577 millió forintnyi összegnél járt a tragikomikus elemeket sem nélkülöző műkereskedelmi csalás mérlege.
Míg a 2018-ban elhunyt Thomas Halsted Amerika egyik jelentős fotógalériáját működtette Detroit Birmingham nevű csöndes városrészében, addig a galéria irányítását apja halála után átvevő lánya – az ötvenes évei végén járó Wendy – néhány év leforgása alatt úgy nullázta le az évtizedek szívós munkájával felépített kulturális jelentőségű üzleti tevékenységet és annak hírnevét, hogy a csalássorozat negatív szenzációként tarolta le az amerikai sajtót. A vád szerint Wendy Halsted Beard fotótörténeti jelentőségű amerikai fotográfusok vintage, sok esetben szignált fotóit vette át eladási célból ügyfeleitől, ám többnyire nem csak az 5-10 százalék körüli jutalékokat tartotta meg, hanem a vételárak teljes összegét is, és az eladatlan alkotásokat is előszeretettel vette birtokba. A népmesei elemeket sem nélkülöző szélhámosság mindannyiunk számára komoly tanulságul szolgál; a letartóztatáshoz vezető út ugyanis emberi jóhiszeműséggel és hajmeresztő hazugságokkal van kikövezve.
Beard legismertebb áldozata az a J. Ross Baughman, aki fotóriporterként rodéziai polgárháborús anyagáért 1978-ban Pulitzer-díjat kapott. Baughman húsz ritka nagyítást, köztük egy Diane Arbus fotót adott át Beard-nek, az ellenértéküket soha, a fotók egy részét pedig csak az FBI bűnügyi bizonyítékai között láthatta újra. Egy nyolcvankét éves áldozat 900 ezer dollár értékű műtárgyegyüttest, köztük Ansel Adams emblematikus fotóját, a The Tetons and the Snake River nagyméretű vintage nagyítását bízta rá a műkereskedőre. Csak az Adams-fotót 440 ezer dollárra becsülték, mely végül egy magángyűjtő házának falán landolt több mint 600 ezer dollárért, a pénz pedig kizárólag a szélhámos műkereskedőt boldogította. Az FBI öt nevesített esete között találjuk azt az Alzheimer-kórban szenvedő nyolcvankilenc éves gyűjtőt is, aki sok más becses műtárgya mellett átadott egy ugyancsak Ansel Adamstől származó, a fotográfus által szignált fotót, az 1948-as Tenaya Creeket. Hogy Beard elaltassa a család gyanúját, meghiúsult üzletre hivatkozva visszaküldte a fotó olcsó bolti reprodukcióját, ám a nyilvánvaló minőségbeli különbségen túl azonnal feltűnt, hogy arról Adams szignója is hiányzik. Az eleve bukásra ítélt ámokfutás sírva nevetős epizódjai között szerepel a gyanakvó ügyfelek lerázása mindenféle egészségügyi okokra hivatkozva. Beard hol kettős tüdőtranszplantációra, hol hosszú kómára, hol pedig koronavírus-fertőzésre hivatkozva próbált eltűnni az egyre dühösebb ügyfélkör szeme elől, ám az is megesett, hogy saját mobiltelefonján regisztrált email címekről írt a galéria fiktív munkatársai, egy bizonyos Julie és Katy nevében exkuzáló sorokat az érintetteknek.
Wendy Halsted Beard jelenleg óvadék ellenében szabadlábon védekezik. A csalássorozat jelenlegi állása szerint mintegy száz fotótörténeti jelentőségű fotográfia érintett az ügyben, ám az FBI detroiti irodájának honlapján folyamatosan várják az újabb károsultak jelentkezését.