Le lehet festeni egy fotót? – A Miller kontra Ladson per története
23 • 04 • 07Jeneses Ádám
Egy fotográfus szerzői jog megsértése miatt keresetet nyújtott be egy festőművész ellen, aki állítólag festményként lemásolta a fényképét. A hír önmagában nem meglepő, a huszadik, huszonegyedik század számtalan esetét lehetne felsorolni, az elcsenésnek, másolásnak, kisajátításnak. A szerzői jog és művészi szabadság határait az újabb és újabb bírósági eljárások értelmezik újra, szabják át, olykor érintetlenül hagyva bizonyos műveket – gondoljunk itt Sherrie Levine művészetére[1] –, máskor komoly kártérítést szabva ki akár a kortárs művészet legnagyobbjaira is.[2]
Cheryl Miller fotográfus 1980-ban készített fekete-fehér felvételén a Sunglass Corner című ikonikus képen négy férfi szerepel Manhattanben, és a képen szereplő társaság a címet adó üzlet előtt várakozik. De ugyanez a jelenet ismétlődik egy visszafogott fekete-fehér-szürke árnyalatokkal dolgozó, évtizedekkel később festett vásznon is. A kísérteties hasonlóságra, és az abból kibontakozó ügyre a New York Daily News hívta fel a figyelmet, értesülésük szerint Miller döbbenten tapasztalta, hogy életművének meghatározó darabját másolták. Az eset másik szereplője Nate Ladson festőművész az őt ért vádat tagadja, állítása szerint az előkép, egy az 1969-ben kiadott Harlem on My Mind: Cultural Capital of Black America, 1900–1968 című kötet lapjain szereplő reprodukció volt. Az ihletül szolgáló felvétel azonban egyáltalán nem szerepel a közel 300 oldalas könyvben.
Miller válaszul szerzői jogi jogsértési keresetet nyújtott be a Copyright Claims Board (CCB) nevű bírósághoz, amelyet 2020-ban hoztak létre a szövetségi bíróság alternatívájaként. A szervezetet 2020. évi Copyright Alternative in Small-Claims Enforcement Act (A szerzői jog alternatívája a kis értékű követelések érvényesítésében) törvénye hozta létre, hogy az alkotóknak egy kis értékű követelésekkel foglalkozó bírósághoz hasonló rendszert biztosítson a szerzői jogaik védelmére. A Cheryl Miller a maximálisan kiszabható 30.000 dolláros kártérítést követeli.
A United Press International által hozzáfért dokumentumok alapján a fotográfus figyelmét egy barátja hívta fel 2021 decemberében, amikor Ladson festményét egy készülő kiállításon mutatták volna be. A sértett a következőket írta:
„Több mint negyven éves fotográfusi pályám egyik meghatározó darabja a Sunglass Corner. Ez az a kép, ami ismertté és felismerhetővé tette munkásságomat.”
Az alkotó szerint a fénykép nélkül nem indulhatott volna el karrierje, a szakmai megbecsülés, és a művészi érték mellett a limitált példányszámú nagyítások jelentős bevételhez – példányonként akár 1500 dollárhoz is – is juttatták.
„Ez a jogsértés a szakmai hírnevemet is veszélyezteti. Nem hagyhatom, hogy a munkám hitelességét megkérdőjelezzék a karrieremnek ebben a szakaszában."
– mondta Miller.
A háromtagú törvényszék 2022 nyarán kezdte meg a nemrég nagy médiafigyelmet kapott ügy tárgyalását, és a tét egyáltalán nem csekély: amennyiben a másolatot készítő Ladson nyer, a jog által nagyobb szabadságot kapnak az alkotók, hogy más műveket, mint kiindulópontot használhassanak saját gyakorlatukban.
[1] Levine az 1976-os US Copyright Act adta lehetőségeket kihasználva fényképezett újra ikonikus Edward Weston és Walker Evans képeket. A helyzet bonyolultságát és ellentmondásosságát mutatja, hogy a korábban említett alkotók műveivel ellentétben Levine ezen alkotásait már a szerzői jog védi.
[2] Egy fotográfia szoborrá alakításáról ismert az Art Rogers kontra Jeff Koons per. A világsztár Rogers egy felvételét használta fel egy szobor létrehozásához azonban a bíróság nem tartotta elégséges mértékűnek a kompozíció és téma átalakítását így a Koons paródiára hivatkozó védelmét elutasították