This is Britain – radikális változások képei az 1970-es, 1980-as évek brit fotográfiájában
23 • 04 • 17Kéri Gáspár
A washingtoni National Gallery of Art fotógyűjteménye negyvenöt új szerzeményét mutatja be a This is Britain: Photographs from the 1970s and 1980s című, június 11-éig látható kiállítás az amerikai fővárosban.
A brit identitás 1970-es, 1980-as évekbeli változásának máig legismertebb megnyilvánulásai a zenében mutatkoztak meg. A kiüresedett beatzenére és a szárazjéggel felturbózott glam rockra először a punk, majd a new vawe adott határozott választ, nem kevés társadalmi szerepvállalást is magára öltve. A brit dokumentarista fotográfiában – de más műfajokban is – hasonló forradalmi változások zajlottak le ebben az időben, egyenes következményeként azoknak a társadalmi, gazdasági és politikai átalakulásoknak, amelyek a szigetországot jellemezték ekkoriban. A brit ipar fokozatos leépítése és részben a fejlődő világba költöztetése, az észak-ír konfliktus, az egykori gyarmatokról bevándorlók tömegei – mely mára a multikulturalizmus felé billentette a brit társadalmat –, valamint a Thatcher-adminisztráció neoliberális intézkedései jellemezték a nyugtalanság éveit.
A dokumentarista fotográfiában szinte provokációval felérő módon jelent meg a színes nyersanyag használata, ami addig az alkalmazott műfajokban, legfőképp a reklámokban volt használatos. Az Henri Cartier-Bresson-i elvekkel szemben a rontás esztétikája, a dekompozíció, vagy az életlenség képi kifejezőereje mellett a fotókon az önreflektív szándékok, az irónia és a primer látvány mögötti tartalmak is egyre határozottabban jutottak érvényre, nem egy esetben a konceptualizmus felé terelve a dokumentarista fotográfiát.
0103
Fotó: Karen Knorr:
Newspapers are no longer ironed, Coins no longer boiled So far have Standards Fallen from the series Gentlemen, 1981-1983, printed 2015
gelatin silver print
image: 40.6 × 40.5 cm (16 × 15 15/16 in.)
sheet: 61.5 × 50.7 cm (24 3/16 × 19 15/16 in.)
mat: 71 × 55.8 cm (27 15/16 × 21 15/16 in.)
National Gallery of Art, Washington, Alfred H. Moses and Fern M. Schad Fund
0103
Fotó: Chris Killip: Crabs and People, Skinningrove, North Yorkshire, UK, 1981
gelatin silver print
image: 39.9 × 48.9 cm (15 11/16 × 19 1/4 in.)
sheet: 50.7 × 59.7 cm (19 15/16 × 23 1/2 in.)
mat: 56 × 71.2 cm (22 1/16 × 28 1/16 in.)
National Gallery of Art, Washington, Alfred H. Moses and Fern M. Schad Fund
© Chris Killip Photography Trust / Magnum Photos, Courtesy Augusta Edwards Fine Art
A washingtoni National Gallery of Art fotógyűjteményének negyvenöt új szerzeménye a korszakot karakteresen ábrázoló, egymástól jelentősen eltérő hátterű brit fotográfusok, többek közt Vanley Burke, Pogus Caesar, Anna Fox, Paul Graham, Sunil Gupta, Tony Ray-Jones, Chris Killip, Sirkka-Liisa Konttinen és Martin Parr fotóin keresztül mutatja be a radikális brit változások éveit. A tárlat utolsó termében vetítik a ghánai származású brit képzőművész és filmrendező John Akomfrah 1986-os dokumentumfilmjét, a Handsworth Songs-ot, mely az egy évvel korábbi londoni és birminghami zavargások nyomán készült; reggae-t, posztpunkot és ipari zajokat felhasználó emblematikus zenéje máig karakteresen idézi saját korát.
A This is Britain kiállítás a dokumentarista alkotói módszerek iskolateremtő sokszínűségén keresztül tárja fel egy korszak sajátos világát, melyben azóta eltűnt vagy gyökeresen átalakult életformák és társadalmi jelenségek ugyanúgy megjelennek, mint a modernizáció nyomán születőben lévő új tendenciák.
0103
Fotó: Pogus Caesar:
Handsworth Riots, Birmingham, United Kingdom, September 1985, printed 2022
gelatin silver print
image: 50.8 × 60.96 cm (20 × 24 in.)
sheet: 41.6 × 57.4 cm (16 3/8 × 22 5/8 in.)
National Gallery of Art, Washington, Alfred H. Moses and Fern M. Schad Fund © Pogus Caesar/OOM Gallery Archive, ARS, New York, DACS, London
0103
Fotó: Sirkka-Liisa Konttinen: Young Couple in a Backyard on a Summer’s Day, 1975, printed 2012
gelatin silver print
image: 36.1 × 39.3 cm (14 3/16 × 15 1/2 in.)
sheet: 40.4 × 50.5 cm (15 7/8 × 19 7/8 in.)
National Gallery of Art, Washington, Alfred H. Moses and Fern M. Schad Fund Courtesy L. Parker Stephenson Photographs
0103
Fotó: Martin Parr:
New Brighton, Merseyside from the series The Last Resort, 1984
chromogenic print,
image: 26.67 × 33.02 cm (10 1/2 × 13 in.)
sheet: 30.48 × 40.64 cm (12 × 16 in.)
National Gallery of Art, Washington, Alfred H. Moses and Fern M. Schad Fund © Martin Parr, Courtesy Rocket Gallery
0103
Fotó: Paul Graham:
Little Chef in Rain, St. Neots, Cambridgeshire, May 1982
chromogenic print
image: 24.2 x 30.6 cm (9 1/2 x 12 1/16 in.)
sheet: 27.9 x 35.7 cm (11 x 14 1/16 in.)
mat: 35.5 x 45.8 cm (14 x 18 1/16 in.)
National Gallery of Art, Washington, Alfred H. Moses and Fern M. Schad Fund 2020.41.1
© Paul Graham, courtesy Pace Gallery
0103
Fotó: Graham Smith:
The Queen’s Pub, Southbank, Middlesbrough, 1981
gelatin silver print
image: 17.8 × 22.8 cm (7 × 9 in.)
sheet: 21.8 × 26.8 cm (8 9/16 × 10 9/16 in.)
mat: 28 × 35.6 cm (11 × 14 in.)
National Gallery of Art, Washington, Alfred H. Moses and Fern M. Schad Fund © Graham Smith, Courtesy Augusta Edwards Fine Art
This Is Britain: Photographs from the 1970s and 1980s
National Gallery of Art, Washington
2023. január 29. – június 11.