Menü

Szubtrópusi ábránd Anastasia Samoylova Floridas című kiállításán

23 • 04 • 24Jeneses Ádám

Az elmúlt években a Steidl kiadó gondozásában megjelent Floodzone (2019) valamint Walker Evans fotográfus felvételeivel párbeszédet folytató Floridas (2022) monográfiáját követően idén nyílt Anastasia Samoylova első önálló intézményi kiállítása Németországban a C/O Berlinben.

Pálmafák között lézengő flamingó, medencében henyélő aligátorporonty. Meghitt turistaparadicsom, fényűző ingatlanok, fogyasztásra sarkalló városi terek és a színes ürességet tükröző, bombasztikus díszletek lakosai a kiállításon látható képek szereplői és helyszínei. Anastasia Samoylova (sz. 1984, Szovjetunió) amerikai művész, építészeti és festészeti tanulmányai után fordult a technikai képalkotás felé, munkásságban a megfigyelő fotográfia és a műtermi gyakorlat között egyensúlyozva a környezetvédelem és a fogyasztás jelenségeit vizsgálja.

A 2022-ben megjelent monográfiával azonos címet viselő Floridas kiállítás anyagával Samoylova ezt a paradicsomi képet dekonstruálja, miközben feltárja a Sunshine State valódi arcát: a mélyben meghúzódó politikai megosztottságot, az egymás mellett élő és mozgó – és olykor egymásnak feszülő – kulturális, társadalmi áramlatokat, a folyamatosan jelenlévő, fenyegető természeti erőket.

„Érdeklődésem Florida iránt az államban tett útjaim során alakult ki bennem. Rájöttem, hogy számomra az állam Amerika egy koncentrált változatát képviseli. Mindig is lenyűgözőnek tartottam, ahogy a helyek fejlődnek az idő múlásával; néhány dolog változatlan marad, míg mások gyorsan eltűnnek, változnak.”

0103

Fotó: Flamingo Reflection, 2018 © Anastasia Samoylova

0103

Fotó: Blue Velvet Chair, 2020 © Anastasia Samoylova

Fotóművészként a valóságot kollázsszerűen újraillesztő felvételeivel egyszerre folytatója két sajátosan amerikai áramlatnak: az 1970-es években útnak indult amatőr pillanatképek, fekete-fehér fényképészeti tradíció és a szórakoztatóipar túlszaturált színeit alkalmazó New Color Photography-nek, valamint a road tripnek, ezzel bontva meg a hangsúlyosan férfi szemléletű Amerikáról alkotott képet. A mindennapok apró részleteinek bemutatása olyan ismert amerikai fotográfusokhoz kötik munkásságát, mint Berenice Abbott, Robert Frank és Walker Evans, akik a maguk idejében szintén országjáró útjaik során fedezték fel az országot.

0103

Fotó: Empty Lots, Mexico Beach, 2021 © Anastasia Samoylova

Anastasia Samoylova 2022-ben bekerült Deutsche Börse Photography Foundation Prize jelöltjei közé. Munkái többek között a Perez Art Museum, Miami; a High Museum of Art, Atlanta és a Museum of Contemporary Photography, Chicago gyűjteményeiben találhatók. Megjelent monográfiái: Floridas (Steidl, 2022) és FloodZone (Steidl, 2019). A május 4-ig látogatható kiállítás kiindulópontjául az utazások mellett a Floodzone szigorúbb, környezet és környezetvédelmi tematikájú sorozatába nem illeszkedő fényképek, valamint Lauren Groff amerikai regény-és novella író történetei szolgáltak.

0103

Fotó: Tourist Attraction, Orlando, 2020 © Anastasia Samoylova

Jegyzetek

Anastasia Samoylova: Floridas
C/O Berlin
2023. január 28. – május 4.