Majd lesz másik… Vasali Katalin kiállítása
23 • 05 • 09Bordács Andrea
„Állj ehhez az egész veszteséghez pozitívabban / Ez az élet / Egy veszteség nem veszteség / Fiatal
vagy még / Még nem is volt baba / Ne sírj, nem fog fájni neki / Szelektál a természet / Ideje lenne
elengedni stb.”
Az egyik mondat rémségesebb, mint a másik. Ugyanakkor hogyan is lehet normálisan reagálni a másik fájdalmára, tragédiájára? Úgy általában. Bármilyenre. Talán valami tabu folytán és hárítás miatt, ha valamit nem tanultunk meg, az a másik vigasztalása, a gyászmunkájában való osztozást. Még akkor sem, ha az illetőhöz a legjobb szándékkal, legempatikusabban közeledünk. Amúgy nagyon nehéz eltalálni a jó szavakat, mondatokat, akkor és ott, amikor kell, hogy a kimondott vígasz ne tűnjön közhelyesnek vagy hamisnak. És persze vannak olyanok is bőven, akik egyáltalán nem próbálnak empatikusak lenni.
De mi is az a trauma, amire az alkotó reflektál? Ez pedig a vetélés. A fenti mondatok csak néhány a leggyakoribb mondatok közül, amelyeket a nők megkapnak vetélést követően a közeli családtagoktól, ismerősöktől, pedig ez a veszteség igen sok nőt és családot érint, ennek ellenére a társadalom gyakran empátia nélkül reagál a történtekre. A Majd lesz másik című kiállításon ezek a gyakran elhangzó/elhangzott szavak-mondatok mintegy képként vagy épp cérnáról lelógatva olvashatók.
Az alkotó, Vasali Katalin is egy a sok nő közül, akinek ez egy feldolgozatlan drámája, aki egyszerre érintett és alkotói szemszögből jeleníti meg azokat az érzéseket és jelenségeket, amelyeket megélt, és amivel az azt követő időszakban találkozott a feldolgozás útján. Ráadásul a meg nem született gyerekeknek csak napjainkban lettek gyász- és emlékhelyei, ahol megemlékezhetnek az elveszett és soha meg nem született gyermekükről. Különben igen meglepő, eddig nem volt gyászhelyük, hisz a keresztény egyház szerint már a fogantatás pillanatától embernek tekinti a magzatot, ezért is ítéli el az abortuszt.
Jelen esetben ez az anya egy fotográfus is, ami gyakorlatilag egy 3. nézőpontot is behoz. Tehát nemcsak érzelmileg nehéz egy ilyen tragédiát feldolgozni, de egy művész számára az is kérdés, hogy lehet ezt a gyászmunkát művészetté transzformálni. Ugyanis az ilyen témák könnyen elcsúszhatnak egy naturalisztikus ábrázolásba vagy még inkább egy patetikus giccsparádéba.[1] Vasali Katalin esetében szó sincs ilyenekről, se hatásvadász naturalizmusról, se giccsről.
A fotói nem a vetélés fizikai tényét, hanem az érzelmi hatásokat vizualizálják, minden élmény metaforikusan van megjelenítve. Az egész kiállítás egy összefüggő installációnak tekinthető, melyből ugyan kiragadhatóak mondatok vagy képek, mégis az egész egy teljes mű. A képeket összekötő egyik főmotívum, Mária gyümölcse, a gránátalma. Hol füzér, hol nyaklánc, hol a kis magjait feltáró gyümölcs formájában, vagy épp a vérző lélek testre kivetülve látható. A gránátalma kultúrtörténeti „terheltségű”. Előfordul mind a Bibliában, a Koránban, a görög mitológiában. A gránátalmát évezredek óta sok országban a termékenység szimbólumaként ismerik. Cipruson úgy vélik, hogy az első gránátalmákat maga Aphrodité ültette. A gránátalma személyesen is fontossá vált azáltal, hogy a gyermek, amikor elvetélt, gránátalma méretű volt.
Vasali Katalin más képein a félbemaradt anyaságot jelzi a mell előtt keresztbe tett kezekben lévő tejesüvegekkel. Ez a kép is szép példája a képi metaforának, ahogy az anya szervezete beindítja az anyatejtermelést, s a test többi része még tovább is az anyaság élményét kínálná, nem véve tudomást annak megszakadásáról. Ugyanez a képi áttételesség figyelhető meg a flitteres könnyeken. Egy másik fotón az ölelő kezekkel körbezárt, de magába roskadó nőét, akinek a saját kezei vannak a terhes hasa helyén. Az a has a magzattal éppúgy része volt, ahogy a keze. Vagy a koszorú, mint a két világ közti átjárás helye, a kint és bent - fent és lent - mintegy idő- és térkapun való átlépés objektuma. Ahogy a tulipán, majd a lehulló szirmai is az elválást érzékeltetik, s így az öreg fa odva nemcsak a női testnyílást, de itt ebben a kontextusban sokkal inkább a hiányt. Az állapotos nő különös helyzetben van, az ő teste, melyben egy másik élet sarjad. Egyszerre egyek, de mégis két külön élet.
A kiállításon a terhes has gipszlenyomata utal konkrétan a terhességre, a képek önmagukban, a háttér ismerete nélkül is egy veszteséget, gyászfeldolgozást vetítenek elénk, amit felerősítenek a reakciók szöveges megjelenítései, a több virág is a női nemiszervet, méhet asszociáltatja. A fotók így együtt mesélnek egy érzelmi-lelki állapotról, hol egész enigmatikusan, hol konkrétabban.
A művészettörténetben az anyaság képeknek az emblematikus alakja Mária, a gyermekét a hasában hordó nőt évszázadokon át Mária képében vagy a Vizitáció jelenetében ábrázolhatták. Magát a vetélést először Frida Kahlo tematizálta több képén is. „Ő volt az első festő(nő), aki leplezetlenül ábrázolta a női testet, a szexualitást, és olyan élményeket, amelyeket csak a nők élhetnek át.”[2] A női alkotók igazán a 60-es évektől kezdik a saját testélményeiket művészetté transzformálni. Alice Neel is ekkortájt kezd terhes nőket festeni. Már a korábbi női aktjai is megbotránkozást váltottak ki, hisz nem a Kenneth Clark-i idealizált aktokat festett, hanem a nude-t, a meztelen testet minden hibájával együtt. A terhesség és az anyaság témája a kortárs művészetben is népszerű (például Fajgerné Dudás Andrea, Szabó Eszter Ágnes, Győri Éva Andrea, Gáldi Vinkó Andrea). De a várandósság alapból egy sajátos, egy változó és ideiglenes test élménye, ahogy Czene Márta nemrég bezárt kiállításának címe is mondja: Ez nem az én testem.
[1] A meg nem született gyermekek emlékhelyein általában rémesen patetikus, vizuális közhelyekkel operáló giccses szobrok és domborművek születtek, melyek művészeti szempontból értelmezhetetlenek
[2] Diego Rivera mondta róla
Vasali Katalin: Majd lesz másik
B32 – Trezor Galéria
2023. április 20. – május 12.