Válogatás Igali Virág Cosplay című sorozatából
23 • 06 • 10Punkt
2023. április 13 és 15. között rendezték meg a 36. OTDK versenyt, mely az ország egyik legnagyobb presztízsű művészeti seregszemléje, ahol a magyar (határon innen és túl) művészeti oktatásban résztvevő hallgatók mérhetik össze tudásukat és alkotói szemléletüket. A rendezvény célja, hogy a felsőoktatásban tanuló hallgatók önálló, magas színvonalú művészeti alkotásainak, előadó-művészeti tevékenységeinek és művészetelméleti kutatási eredményeinek bemutatásához és megmérettetésének biztosítson lehetőséget. A Művészeti és Művészettudományi Szekcióban díjazott alkotóknak a következő hetekben itt a Punkton is bemutatkozási lehetőséget biztosítunk.
IGALI VIRÁG: Cosplay
Különdíj – Fotográfia 1.
ELTE
Témavezető: Bordács Andrea
Jelenleg másodéves hallgató vagyok az ELTE Savaria Egyetemi Központ Képi ábrázolás szakon, s különböző képzőművészeti technikákkal kísérletezem, de leginkább a fotográfia érdekel. 2016-ban ismerkedtem meg a cosplay szubkultúrával. Maga a cosplay a „costume play” kifejezés rövidített formája, mely egy olyan előadó-művészet típus, ahol a résztvevők különböző jelmezeket és kiegészítőket viselve próbálnak egy-egy karaktert, ötletet, koncepciót megjeleníteni. A fotókon én játszom a különböző szerepeket. Míg korábban hobbiból öltöztem be, s fotóztam le ezeket a helyzeteket, 2020 óta komolyabban foglalkozom a témával, és azóta is ez a kutatási területem. – írta a Punktnak küldött levelében Igali Virág.
A fotósorozatot az ázsiai kultúra megismerése indította el, majd ezt tetézte a nőművészetben való elmélyedés, így olyan alkotók inspiráltak, mint Cindy Sherman és Rachel Maclean. Célom a különböző, elsősorban fiatal női karakterek, női léthelyzetek megjelenítése (hip-hop, bullying, modell, tündér, vegetarianizmus stb.), amelyek más-más hangulatot hoznak létre, játszva a fényekkel, színekkel, arckifejezésekkel és sminkkel. Különböző kiegészítőkkel teszem izgalmasabbá a karakterek külsejét, de a Photoshop egyszerűbb használatát is elkezdtem alkalmazni, amit Pierre és Gilles fotói inspiráltak.
Munkáimban különböző társadalmi kritikákat fogalmazok meg, különösen érdekel a nőkkel kapcsolatos társadalmi elvárások vizuális megjelenítése és a nők tárgyiasítása. De gyakori témáim még a közösségi média negatív hatása, az állatbántalmazások és az előítélet. Célom, hogy a valóság és a fikció határait összemossam és hogy a nézőben kételyeket keltsek.
A fiatalkori bántalmazások és megaláztatások a testemmel kapcsolatban megteremtett bennem egy ideálképet. Ezzel az Istennővel azokra az időkre reflektálok.
Ezzel a karakterrel a mimika által próbáltam tükrözni a személy belső kedves személyiségét, viszont a mostani társadalom is olyan, hogy ha akár genetikai furcsaság vagy számára nem megfelelő normák jellemzik a személy külsejét, esélyt sem adnak annak, hogy megismerjék őt, mindegy milyen a személyiség.
A projektjeim egyik lényeges momentuma az ázsiai tematika, hangulat és a harmónia közötti hangsúly megteremtése, amit a környezettel és a karakter személyiségének átélésével hozok létre, ami egyben a belső harmóniám kivetülése is.
"Az lehetek, aki csak lenni akarok”. Egy olyan életet is átélhetek, amely különböző okokból nem lehet az enyém, de ilyenkor magamévá tehetem.
A Tündérke becézés ihlette, amit az utcán járkáló férfiaktól kapnak a fiatal lányok. A gyermeki értelemben vett és a szexualizált tündér egyvelegét mutatom itt be.
Itt a vegetáriánus életváltoztatással előjött gondolatokat elevenítettem meg, pontosabban egy üldözött állat reakcióját a vadászai felé antropomorfizált változatban.
Ezt a karaktert egyfajta rongybabaként állítom be, aki egyszerre lány és nyúl is. Részben szexi nyuszilány, de inkább a sebezhető, gyenge, kiszolgáltatott szerepük a közös bennük.
A kozmetikai állatkísérleteket ugyan betiltották az EU-ban, de ettől még nem ritka, hogy különböző cégek még mindig állatokon kísérletezik ki különböző termékeiket. A képemen egy minden figyelmet nekünk szentelő mutálódott nyúl látható.
A férfiaknak minden korban megvolt a maga női ideálja, s a társadalom sztereotíp elvárása is a nők felé, például: egy nő szoknyát hord, nem beszél csúnyán, nem cigarettázik, hosszú haja van és remekel a konyhában, mindig tiszta a ház és dolgozik is. Erre reflektálva készítettem egy olyan női karaktert, aki teljesen az ellentéte ezeknek az elvárásoknak.
A lányoktól/nőktől elvárják, hogy legyenek szépek, csinosak, mosolyognak, öltözzenek szép ruhába és hol mutassanak többet, hol kevesebbet, mindenesetre férfiaknak tetszők legyenek. Ugyanakkor mégis a legerősebb szerepe a tekintetnek van.