„A képek ott vannak, csak meg kell örökíteni őket” – Megnyílt a Robert Capa életmű-kiállítás
23 • 06 • 15Kéri Gáspár
Sokakban nosztalgikus érzéseket kelt belépni a néhai Tinódi – előtte és utána rövid ideig Tivoli – mozi, majd Budapesti Kamaraszínház előterébe, mivel a Hetedik Műterem építészeti stúdió tervei nyomán letisztult és kortárs építészeti jelekkel kiegészült terekben ugyanúgy felfedezzük a szecessziós épületdíszítő motívumokat, mint évtizedekkel korábban, amikor Martin Scorsese Taxisofőrét, vagy Spiró György Az imposztorát láttuk ugyanitt. A Capa Központ már meglévő tereivel összekapcsolt egykori nézőtér és színpad egy konferenciateremnek is helyet biztosító kétszintes kiállítótérré alakult, ami mostantól az életmű-kiállításnak ad otthont. A Robert Capa, a tudósító című tárlat kronologikus sorrendben mutatja be az életmű sarokpontjait a spanyol polgárháborútól a kínai-japán háborún át a mexikói anyagig, a második világháborútól a hollywoodi és az európai magas élet intermezzóján át a Szovjetunióban, a háború utáni Magyarországon, valamint Palesztinában készült anyagokon át a Capa számára végzetesnek bizonyuló indokínai háborúig. A sokat idézett emblematikus fotográfiák fontos kiegészítői a szakmai berkeken túl talán kevésbé ismert felvételek, hiszen így kapnak a látogatók teljesebb képet Robert Capa ösztönös érzékenységéből és abból a csalhatatlan vadászösztönből, amivel a hadműveletek kellős közepén, valamint a hátország civil lakossága között örökítette meg a 20. század nagy kataklizmáinak mikrotörténelmi vonatkozású pillanatait.
E sorok írójában ugyanakkor alkotóként is felmerült a kiállítóhelyiségeket járva a szubjektív kérdés, hogy a számára bunkerek és légoltalmi pincék világát idéző festett kiállítási enteriőrök mivégre váltották fel az eredeti belsőépítészeti koncepcióban még a fehér, a fekete és a szürke különféle árnyalatait használó letisztult kiállítási tereket. Erre végül azt a választ kaptam, hogy egy rossz és romlott kort eképpen is meg kívánja idézni a kiállítás atmoszférája.
A kurátor, Csizek Gabriella leválasztotta Friedman Endre/Robert Capa életpályájának felvázolását a kiállított fotográfiákról, így azok a kiállítás szerves részeként négy szekcióban, külön kis termekben elhelyezett tárgyak, installációk és interaktív eszközök segítségével kontextualizálják a fontosabb magánéleti és szakmai állomásokat, melyek Budapesttől Berlin érintésével Párizsig, majd a különféle hadszínterektől a Magnum Photos 1947-es alapításán át a végzetes aknára lépésig tartanak.
0103
Fotó: Robert Capa: Síró anyák a Liceo Sannazaro (Vómero kerület) húsz tizenéves partizánjának a temetésén, akik a németek ellen harcoltak, mielőtt a szövetségesek bevonultak a városba. Nápoly, Olaszország, 1943. október 2. © International Center of Photography/Magnum Photos Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
0103
Fotó: Robert Capa: Csang Kaj-sek, a kínai Nemzeti Párt (Kuomintang) első számú katonai és politikai vezetője a Legfelső Haditanács ülésén az asztalfőn ül, körülötte tisztjei. Hankou, Kína, 1938. június 28. © International Center of Photography/Magnum Photos Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
0103
Fotó: Robert Capa: Francia konvoj katonái és fémdetektorokkal felszerelt aknakeresői haladnák át egy mezőn a Nam Định-ből Thái Bình felé vezető útszakaszon, Vietnám, 1954. május 25. (Robert Capa utolsó fekete-fehér felvétele, mielőtt aknára léptt.) © International Center of Photography/Magnum Photos Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
Robert Capa, a tudósító
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
Kurátor: Csizek Gabriella