Menü

Kritikus reflexiók – Jin-me Yoon fotográfiái a torontói The Image Centre-ben

23 • 06 • 19Takáts Fábián

A dél-koreai születésű, Kanadában élő Jin-me Yoon újabb képeiből és jelentős sorozataiból nyílt kiállítás Vancouverben. Yoon nemzetközi hírű fotográfus, a rangos Scotiabank Photography Award tavalyi győztese. 2018 óta a Kanadai Királyi Társaság tagja, a Simon Fraser Egyetem Kortárs Művészeti Iskolájának oktatója. Alkotásai több száz nemzetközi kiállításon szerepeltek: Észak-Amerikától Ázsián át egészen Ausztráliáig.

Jin-me Yoon csupán nyolcesztendős volt, amikor Dél-Koreából kivándorolt Vancouverbe. Az emigrációt a családfő, Myung Choong Yoon alapozta meg, aki patológiát szeretett volna tanulni távol hazájától. Elhatározását tett követte, 1966-ban hátra hagyta addigi életét, majd két évre rá családja is követte. Vancouverben, ebben a fontos nyugat-kanadai kikötővárosban járt Jin-Me Yoon elemibe, majd a Brit Kolumbiai Egyetemen pszichológia szakára, ahol a BA (Bachelor of Arts) fokozatig jutott. Az alapoklevél után sem hagyta abba stúdiumait, előbb az Emily Carr Művészeti Főiskolán, majd a montreali Concordia Egyetemen szerzett további bizonyítványokat.

Általános iskolásként került kapcsolatba először a fényképezéssel, miután édesapja orvosi rendelőjének várótermében közismert magazinok olvasásába „temetkezett”. A National Geographic, Reader’s Digest és más lapok számait bújta, melyekben fogyasztói társadalomról készült felvételekkel találkozott. A látottak olyannyira lenyűgözték, hogy tizenkét évesen elkezdett belőlük kollázsokat készíteni.

A 90-es évek eleje óta fényképez hivatásszerűen. Nem csak fotókat, de performanszokat, videókat is készít, különböző médiumok segítségével kritikusan reflektál a nemzeti és diaszpórikus identitás kérdésére. Vizsgálja az állampolgársággal, kultúrával, a nemmel és szexualitással kapcsolatos sztereotípiákat, de a gyarmatosítás, a militarizmus és a turizmus lehetséges összfüggéseit is. Humort és iróniát sem nélkülöző ismertebb munkái között megtalálhatjuk az identitás sztereotipikus konstrukcióit megkérdőjelező Souvenirs of the Self (1991) című sorozatot, a hatvankét portréból álló identitásépítő Group of Sixty Seven-t (1996), vagy a The Dreaming Collective Knows No History (2006) videóinstallációját, amely a test, a város és a történelem összefüggéseit kutatja.

0103

Fotó: Jin-me Yoon: A Group of Sixty-Seven, 1996, two grids of 67 framed chromogenic prints for a total of 134 prints and 1 name panel. Collection of the Vancouver Art Gallery, Vancouver Art Gallery Acquisition Fund. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Jin-me Yoon: A Group of Sixty-Seven, 1996, two grids of 67 framed chromogenic prints for a total of 134 prints and 1 name panel. Collection of the Vancouver Art Gallery, Vancouver Art Gallery Acquisition Fund. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Jin-me Yoon: Hin Saek Piper 1 (Long Time So Long), 2022, inkjet print. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Jin-me Yoon: Untitled 6 (Long Time So Long), 2022, inkjet print. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Jin-me Yoon: ChronoChrome 2 (Long Time So Long), 2022, inkjet print. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Jin-me Yoon: Matter Flows and Forces, 2018, transmounted chromogenic print. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Jin-me Yoon: Oasis 3 (Time New Again), 2010/2022, chromogenic print. Courtesy of the artist

0103

Fotó: Jin-me Yoon: Becoming Crane 1 (Pacific Flyways), 2022, chromogenic print. Courtesy of the artist

Az április 29. és augusztus 5. között megtekinthető tárlaton a leghíresebb Group of Sixty-Seven mellett olyan közelmúltbeli és frissebb, tintasugaras nyomtatóval előállított művek is láthatók, mint a Matter Flows and Forces (2018), az Untitled 6 (Long Time So Long) (2022), vagy az Hin Saek Piper 1 (Long Time So Long) (2022). Most kiállított képeivel Yoon saját tapasztalatai és tágabb geopolitikai összefüggések tükrében, az uralkodó narratívákat átdolgozva veszi górcső alá globalizált világunk fontos kérdéseit.

Jegyzetek

Scotiabank Photography Award: Jin-me Yoon
Main Gallery and University Gallery, The Image Centre
2023. április 29. – augusztus 5.
Kurátor: Gaëlle Morel