Menü

5kérdés – Schuller Judit Flóra

23 • 07 • 08Punkt

5kérdés rovatunkban ugyanazt az öt kérdést tesszük fel a hazai fotográfiai élet meghatározó szereplőinek. Ezúttal Schuller Judit Flóra képzőművészt kérdeztük.

1. Mely fotográfusok inspirálták, és hogyan befolyásolták az alkotói folyamatokat?

A fotós tanulmányaim elején nagy hatással voltak rám Christian Boltanski installációi, a múlthoz, a személyes történelemhez való viszonya. Mai szemmel már biztos kritikusabban nézném a munkáit, de a húszas éveim elején, amikor még épphogy bontogattam, illetve közelítettem a családi múlt és a traumatikus emlékezet témáját, nagyon inspirálónak találtam a munkáit és a róla szóló tanulmányokat egyaránt. Szintén meghatározó alkotó volt számomra Elina Brotherus a kezdetektől fogva, már csak azért is, mert ő irányította a figyelmem a finn fotó és az Aalto University Fotográfia szaka felé, ahol végül a mester diplomát szereztem és sok szempontból a legmeghatározóbb 2-3 évet tölthettem.

2. Melyik fotóalbum vagy kiállítás volt a legmeghatározóbb az életében?

Klasszikus kiállítás formában sajnos nem láttam az anyagot, de mindenképp a Walid Raadnak tulajdonított Atlas Group Archive projektet mondanám. Fotókönyv terén pedig Helmut Völter The Movements of Clouds Around Mount Fuji című, privát fotóarchívumot feldolgozó munkáját, amiből Kiss Imrével együtt 2021-ben rendeztünk kiállítást a Mai Manó Ház PaperLab Galériájában.

3. Mikor és hol volt az első egyéni kiállítása?

Az első egyéni kiállításom 2018-ban jött létre a Labor Galériában. Gadó Flóra kurátorral dolgoztunk rajta közösen, akivel akkor már egy régebb óta tartó párbeszéd részeként jött létre a Memory Theatre kiállítás. A tárlat egyben a mester diplomaprojektem része is volt egyben, amit pár hónappal később védtem meg az Aalto-n, és egyidőben az anyag egy részét Helsinkiben is be tudtam mutatni kiállítás formájában, egy szerencsés véletlennek köszönhetően: a védés időpontjában pont egy egy hónapos rezidencia programon vettem részt a Budapest Galéria művészcsere programjának keretén belül. Gadó Flórával később is számos alkalommal működtünk együtt, a kutatás központú projekt egy afrikai expedíciót feldolgozó része 2019-ben valósult meg egy kisebb egyéni kiállítás formájában Prágában, illetve 2021 tavaszán Pozsonyban a Július Koller Society fogadta be a tovább gondolt és fokozatosan új munkákkal kibővült anyagot Following the Thoughts of Others címen.

4. Analóg vagy digitális fényképezőgépet használ?

Alapvetően mindkettőt keveset veszem kézbe, ha teljesen őszinte akarok lenni. Azt hogy épp melyiket használom, az az adott projekttől, témától függ, többnyire azért a digitális felé tolódik el az arány, de például ha tudom, hogy valamit fekete-fehérben szeretnék, akkor azt kizárólag analóg géppel készítem.

5. Milyen fényképet készített legutóbb?

A most látható Mint Te és Én kiállítás katalógusához fotóztam le tárgyakat, egy ezüst és egy üveglapot, amik kiindulási pontja egy 2017-ben készített, nagyon egyszerű kompozíciójú tengerhorizontot ábrázoló fotó. Tágabb értelemben véve, fényképnek/lenyomatnak érzem, és kicsit úgy kezelem az írást is, vagy ha valamilyen tárgyat készítek vagy készíttetek, ott húzódik mögötte a fotografikus logika, gondolkodásmód, képszerűség is.

0103

Fotó: Schuller Judit Flóra: Cím nélkül (a Since My Grandfather the Poet is Dead című sorozatból), 2022–23