Menü

Egy sebészorvos felkavaró képei az amerikai polgárháború sérültjeiről

23 • 08 • 20Szabó Benedek

Reed Brockway Bontecou amerikai sebészorvos a polgárháború alatt a katonák sebesüléseiről készített fényképes dokumentációt. Ezeket a felvételeket később a hadsereg sebészeinek oktatására is használták, de a katonák rokkantsági nyugdíjának megállapításakor is hasznukat vették, így ezek a képek lehetnek az egyik első, professzionális céllal készített dokumentumfelvételek. Mára a fényképek történelmi kordokumentumok lettek, amelyek a korabeli egészségügyi ellátásról, és a polgárháború tragikus következményeiről tudósítanak.

Reed Brockway Bontecou 1824-ben született New York államban. Iskoláját a Rensselaer Polytechnic Institute-ban végezte, majd később, 1843-ban a botanika és az állattan oktatója lett. Ekkor kezdte el orvostudományi tanulmányait, amely alatt részt vett a New York-i Egyetem orvosi tanszékének előadásain is, majd 1846-ban doktorátust szerzett, és praktizálni kezdett. Életútja akkor vett jelentős fordulatot, amikor 1861-ben bevonult katonának az amerikai polgárháborúba.

Ebben az időszakban kezdett fényképfelvételeket készíteni a kórházba került emberekről, akik sérüléseit az ellátás után dokumentálta. Bontecou a fényképek hátoldalára gyakran írt rövid jegyzeteket is, amelyek a képen szereplő sérült nevét, sérüléseinek körülményeit, illetve az orvosi ellátás módját rögzítik.

Az egyik ilyen képjegyzet a polgárháború utolsó nagy csatájáról tudósít. A virginiai Petersburg ostroma után sok sérültet szállítottak kórházba, egyikőjük, Samuel Shoop, a pennsylvaniai önkéntesek századának huszonöt éves közlegénye, a hadjárat első napján a Fort Steadman erődnél kapott lőtt sebet. Lábát az orvos már nem tudta megmenteni, így amputálni kellett. Más felvételek sikeres sebellátásokról, illetve jól sikerült műtéti beavatkozásokról készültek. Több fénykép olyan sebesülésről készült, amelyet a korban alig, vagy egyáltalán nem tudtak gyógyítani, de Bontecounak mégis sikerült.

A Metropolitan Museum of Art gyűjteményében található képek az egyik első olyan professzionális felvételek, amelyek kifejezetten dokumentációs szándékkal készültek, és amelyeket később oktatási célra is felhasználtak, de jegyzőkönyveket is kiegészítettek velük. Ez azt jelenti, hogy a felvételek elsősorban nem művészi szándékkal készültek, ám ennek ellenére igen magas szinten kivitelezett képekről van szó, amelyek kompozíciója és bevilágítása is nagy odafigyeléssel történt. Az így készült anyag ugyanakkor napjainkig megőrizte jelentőségét, mivel egy olyan korba engednek betekintést, amely a fényképezés eszközével még nemigen volt dokumentálva.

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: Private Samuel Shoop, Company F, 200th Pennsylvania Infantry, April–May 1865,
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: Private George Ruoss, Co. G, 7th New York Volunteer, 1865–1866
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

A fénykép hátoldalán található orvosi kórtörténet szerint „A 27 éves George Ruoss közlegény 1865. március 31-én a Virginia állambeli Petersburg közelében, a South Side Railroadnál megsebesült egy kúp alakú muskétagolyótól, amely a jobb comb elülső és külső oldalát találta el, és a combcsont felső és középső harmadának részeit szétroncsolva hátul, a farizomredő közepe táján távozott". Ruoss-t a City Point-i hadtestkórházba szállították, majd egy hét múlva átszállították egy washingtoni közkórházba. Két és fél évvel később Ruoss még mindig „általánosan gyenge állapotban”, a Post kórház betege volt.”

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: Herman Rice, 1865
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: Frederick A. Bentley, 1865
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: Sebesült katonák várakoznak valószínűleg a Harewood Kórházban, 1865
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: John A. Dixon, 1865
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

Dr. Bontecou nem minden páciense volt uniós katona, és nem mindegyikük élte túl sebesüléseit, illetve az akkori legjobb sebészeti kezeléseket, amelyekkel enyhítette fájdalmaikat. A huszonegy éves Sullivan konföderációs közlegény 1865. április 27-én halt meg a Harewood kórházban. Bontecou az ő történetét meséli el a betegtörténetben, amely ennek a nagyításnak a hátoldalán található, és amelyet az orvos az asszisztensei oktatásához használt. A szöveg szerint a közlegényt harc közben fejlövés érte.

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: Dennis Sullivan, 1865. április
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: Israel Spotts, 1865
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

Israel Spotts tizedes 1865. március 25-én sérült meg a Petersburghi csatában, majd a lőtt sérülésével április 3-án vették fel a kórház betegei közé. A dokumentációk alapján a kezelés vége felé közeledve a sebesült katona elhagyta a kórházat. Feltehetően azt hitte, elég egészséges ahhoz, hogy három év kemény szolgálat után hazainduljon. Spotts négy hónappal később, 1865. szeptember 20-án halt meg.

A 20 éves Jacob F. Simmons 1865 április 6-án kapott lőtt sebet a harctéren, majd ezt követően április 16-án került be a kórházba, ahol a kezelésekre jól reagált, így május 28-án jó állapotban szállították át egy philadelphiai kórházba.

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: Jacob F. Simmons, 1865. április-május
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

0103

Fotó: Reed Brockway Bontecou: Judson C. Albright, 1865
Albumen silver print from glass negative
The Met collection

Jegyzetek

1857-ben egy magyar származású fotográfus, G. Szabó Sámuel képeiből állt össze egy fotóalbum, a Rogues, A Study of Characters (Zsiványok karaktertanulmányai), mely az egyik olyan első rabosító fényképgyűjtemény volt, amelyet a nagyközönség számára is elérhetővé tettek. Tolvajok, gyilkosok, betörők, hamisítók, rablók, útonállók, szinte minden bűncselekmény képviselőjének portréja helyet kapott a gazemberek galériájában, melyeket G. Szabó Sámuel fényképezett. Az eredeti képeket szintén a MET gyűjteményében őrzik, és az album képei ezen a linken tekinthetők meg.