Menü

Fotótörténet – Hiroshi Sugimoto: Filmszínházak (1976–)

23 • 09 • 14Baki László

Hiroshi Sugimoto 1976-ban kezdte el a Theaters című sorozatát régi amerikai filmszínházak és autósmozik fényképezésével. Akkor még csak 28 éves volt, és már egy ideje olyan projekteken dolgozott, amelyekhez különböző időtartamú expozíciókra volt szükség. Nagy formátumú fényképezőgépét és az éppen futó film vetítőjét fényforrásként használva Sugimoto teljes mozifilmeket örökített meg egyetlen állóképben. Minden egyes egész estés film eredménye egy világító fehér doboz volt, amely finoman megjelenítette az összes lefényképezett tér építészeti részleteit.

„Az volt az álmom, hogy 170.000 fényképet rögzítsek egyetlen filmkockán. A kép, ami az agyamban élt, egy sötét mozi ragyogó fehér vászna volt. A több mint 170.000 expozíció által létrehozott fény valami félelmetes és isteni megtestesülése vagy megnyilvánulása lenne.” –olvashatjuk a Damiani gondozásában 2016-ban megjelent Hiroshi Sugimoto: Theaters című könyvének előszavában.

Hiroshi Sugimoto a fotóival arra ösztönzi a közönséget, hogy a világot egy másik perspektívából szemlélje azáltal, hogy egyetlen elemre összpontosítja a figyelmét. Sugimoto szerint a fényképezőgép képes arra, hogy a szabad szemmel nem látható elemeket, például az időt és a tér hatásait láthatóbbá tegye. Mint ilyen, a sorozat segített életbevágó kérdéseket felvetni az idő és a fotográfia közötti kapcsolatról, valamint az emberi valóság rejtélyes természetéről.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Kenosha Theater, Kenosha, 2015 © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist

A Theaters című sorozat darabjai az ismétlődés mechanizmusára támaszkodnak, és a fekete-fehér film, az analóg eljárások, valamint a hosszú expozíciók használata jellemzi őket. A megvilágítás, a csillogó fehér színpadkép, amely egy másik dimenzióból nyíló portálnak tűnhet, valamint a képeken látható tárgyak csak néhány olyan összetevő, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy a népszerű sorozat szürreális megjelenést kapjon. A sorozathoz Sugimoto négy évtized alatt több mint száz filmszínházat és autósmozit fényképezett. Az elmúlt években olasz operaházakat és elhagyatott színházakat kezdett el fényképezni, ezzel bővítve a meglévő projektet.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: UA Playhouse, New York, 1978 © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist

„Rendszeresen önbeszélgető vagyok. Egy este, amikor az Amerikai Természettudományi Múzeumban fényképeztem, majdnem hallucinációs látomásom volt. A látomáshoz vezető belső kérdezz-felelek beszélgetésem valahogy így zajlott: „Mi történik, ha egyetlen képkockával egy egész filmet rögzítesz? " A válasz: „Egy ragyogó vásznat kapsz." Azonnal kísérletezni kezdtem, hogy megvalósítsam ezt a víziót. Egy délután besétáltam egy East Village-i olcsó moziba egy nagy formátumú kamerával. Amint elkezdődött a film, kinyitottam a zárat. Amikor a film két órával később véget ért, becsuktam a zárat. Aznap este előhívtam a filmet, és a látomásom felrobbant a szemem mögött.”
– írta Sugimoto a sorozat születéséről.

0103

Fotó: Hiroshi Sugimoto: Union City Drive-in, Union City, 1993 © Hiroshi Sugimoto, courtesy of the artist

Jegyzetek

A Theaters című sorozat képei jelenleg a Hayward Galleryben, a Hiroshi Sugimoto: Time Machine című kiállításon láthatók, mely a művész eddigi legnagyobb retrospektív tárlata Londonban. A 2024. január 7-ig látogatható kiállításról hamarosan itt a Punkton is beszámolunk.