Az őserdő növényei a szkenner alatt – Luzia Simons képei a TOBE Gallery-ben
23 • 10 • 05Szabó Benedek
A budapesti TOBE Gallery-ben szeptember közepétől látogatható a brazil művész, Luzia Simons tárlata. A galériától megszokott módon egy dél-amerikai perspektívából építkező kiállítást szerveztek meg, miközben újdonsággal is szolgálnak, mivel nem fényképekből, hanem scannogramokból mutatnak be válogatást. Az Evergreen című kiállítás október 14-éig tekinthető meg a Puskás Bea és Tomas Opitz által életre hívott galériában.
A brazíliai születésű, Berlinben élő és alkotó, Luzia Simons már a kilencvenes évek óta foglalkozik scannogramok készítésével. Munkáiban szinte állandóan megjelenő képi elemek a növények, vagy azok különböző részei. A természetből származó anyagok felhasználásával készült felvételeken egyfajta dekonstrukciós szándékot is fel lehet fedezni, mivel nem az érintetlen növényvilág, hanem az emberi beavatkozás nyomai nyernek nagyobb teret.
Így van ez a mostani, Evergreen című kiállítás mindhárom sorozatában is. A Stockage, a Lustgarten és a Jardim projektek egyik közös pontja, hogy a felvételek nem klasszikus fotográfiai módszerekkel, hanem úgynevezett scannogram eljárással készültek, aminek lényege, hogy egy szkenner üveglapja elé kerülnek a növények. Az így létrejövő felvétel mentesül a fényképezőgép domború lencséinek optikai hatásaitól, miközben a kész kép hatalmas térbeli mélységet is mutat. A teljesen fekete háttér előtt a növényi formák kapják a hangsúlyt. A nagy részletességű felvételek elhagyják a klasszikus képfelosztás szabályait is, így a képek nem vertikális vagy horizontális tagolásúak, és nincsenek irányvonalak sem, amivel a képi tér sajátos szabályai érvényesülhetnek.
Ennek a szabályrendszernek az egyik eredménye, hogy a néző elsőre egy kiismerhetetlen vizuális térben találja magát, ahol azt sem tudja eldönteni, hogy a virágokra alulról, oldalról, vagy felülnézetből tekint-e a kép. A felvételeken ugyanakkor nem egyetlen lényegi pont, vagy részlet kapja a főszerepet; a virágok és növények minden pontja egyforma hangsúlyt kap, vagyis egyfajta egyenlőség uralkodik a képen.
A kiállításon a különböző méretű és anyagú hordozókra nyomtatott képek izgalmas hatást adnak, mivel a nagyobb, fine art nyomatok a virágok léptékét növelik meg, amellyel a monumentalitás érzését keltik. Ugyanakkor a kisebb, más textúrájú és finomságú, máskor fényes üvegfelületek a fekete háttér mélységeinek adnak nagyobb hangsúlyt. Eközben a sorozatok képei az elközönségesedő egzotikum problémáira is reflektálnak, mivel a megjelenő növények – bár csak Dél-Amerikában őshonosak – számunkra is ismerősök lehetnek. Ezek a növények az őserdők talaján nőnek, rendszerint kevés fény mellett, így alkalmasak arra, hogy akár sötét helyiségekben, például irodákban is kaspókba ültessék őket. Az őshonos, egykor egzotikus, de mára hétköznapivá vált növények – mint például az anyósnyelv – ismét új értelmezést kapnak a scannogramokon.
Egy következő jelentésréteg tárul elénk, ha a képek történelmi, illetve kulturális vonzataira gondolunk. A művész alkotásai számos gyűjteményben helyet kaptak, és több országban – például Németországban és Franciaországban – is szerepeltek kiállításokon, ezzel európai értelmezési kontextust is nyerhettek.
Luzia Simons: Evergreen
TOBE Gallery
2023. szeptember 13. – október 14.
Kurátorok: Bea Puskás és Tomas Opitz