Az International Photography Awards bemutatta idei versenyének kiemeltjeit – köztük egy magyar alkotó képeit
23 • 10 • 07Szabó Benedek
Az International Photography Awards győzteseinek névsorát minden évben nagy érdeklődéssel várja a közönség. Nem is csoda, hiszen ez a világ egyik legrangosabb nemzetközi fotópályázata, amelyet immár huszadik alkalommal rendeztek meg. A versenyre több tízezer pályamű érkezett a professzionális és a nem professzionális kategóriákban. A szakmai zsűri értékelését követően a legjobb minősítésű fotográfiákat kategóriák szerint hirdették ki. A szervezők elmondták, hogy az értékelés során fontos szempont volt a fényképek technikai kivitelezése és azok témája is.
Az idei versenyre a világ minden tájáról érkeztek fényképek, amelyeket a pályázók a hagyományos kategóriákon felül – Tájkép, Portré, Absztrakt, Természet és vadvilág – nevezhettek még többek között a Reklám, Építészet és Sport kategóriákban is. A fotográfiai versenyek többségével ellentétben külön kategóriákban indulhattak a filmre fényképezett alkotások. Idén ezt a kategóriát a portugál származású Edgar Martins nyerte meg az Our war című sorozatának egyik felvételével. A Líbiában és Észak-Afrikában készült fényképek nem a harcokra, hanem a civilek helyzetére irányítják a néző figyelmét.
A professzionális indulók másik kiemeltje a német Horst Kistner volt, aki a Pets meets Vintage című sorozatával nyerte meg a Különleges alkotások kategóriáját. Fényképein friss képi humorral, a 60-as és 70-es éveket idéző díszletekkel és színhasználatával dolgozik. Az egyedi ötlet és a nagyszerű kivitelezés találkozása jellemzi a Fine art kategória győztes felvételét is. A Németországból érkezett Julia Fullerton-Batten Old Father Thames című munkája olyan kollázsképeket foglal magába, amelyek London legfontosabb folyójára, a Temzére fókuszálnak. Az abszurd, ugyanakkor látomásszerű képek egy-egy, a folyóhoz köthető asszociációt jelenítenek meg markáns vizuális nyelvvel.
Az Esemény kategória kitüntetett képe, amelyet a brooklyni Nabil West készített, egy amerikai tüntetésről tudósít. A NYC Women’s March 2017 című felvétel egy nappal a korábbi amerikai elnök, Donald Trump beiktatása után készült. A fekete-fehér képen a tüntető tömeg tagjai láthatóak, akik a női jogokat féltve vonultak utcára. Nagyvárosi környezetben készült az Építészet kategória legjobbnak ítélt felvétele is, amelyet a kínai Gang Wang készített. A Ships on land című alkotás egy hongkongi hajó alakú épületről készült egy drón segítségével, amely egy körpanorámás fényképet készített a magasból. A lengyel testvérpár, Barbara és Maciej Noskowski felvételén egy téli táj felülnézeti képe látható, amelyen a különböző befagyott patakok és vizek absztrakt kompozíciókat rajzolnak.
A professzionális indulók kiemeltjei között szerepel egy magyar művész is. Csortos Szabó Sándor Inota című sorozata második helyezést ért el az Építészet/ Ipar kategóriában. Az alkotó sorozata a már több mint húsz éve bezárt magyarországi hőerőmű elhagyatott épületét mutatja be. A felvételek a leromlott létesítmény textúráira és formáira helyezi a hangsúlyt.
A nem professzionális kategória képviselői szintén magas színvonalú alkotásokkal színesítették a versenyt. Remek példa erre a német alkotó, Steffen Reichardt fényképe is, amely szintén egy erőműről készült. A power station (storm) című, hosszú záridővel készített felvétel az erőmű monumentalitását, esztétikáját, ugyanakkor környezetszennyező természetét is kiemeli. A pályázat győztesei között a környezeti értékek bemutatására is találunk alkotást, például Claudia Gaupp Anemone Purity című felvételét, amely a Természet kategória győztes képe lett. A fekete-fehér, szuperközeli fénykép egy virág textúráira és finomságára koncentrál.
Hasonlóan minimalista alkotás a Reklámképek kategóriájának győztes felvétele, amely a Spaghetti Stylist címet viseli. A bolgár Yuliy Vasilev sorozata spagettitésztából megvalósított frizurákat mutat be. Hasonlóan kevés képi elemmel dolgozó alkotás a Könyvek kategória kitüntetett képe, amelyet a német Jan Schölzel készített. A The Promise [of safe, clean and unlimited energy] című sorozat energetikai fejlesztések folyamatát mutatja be, a kiemelt felvétele ugyanakkor arra hívja fel a figyelmet, hogy a kutatás egyelőre csak puszta ígéret.
Az International Photography Awards győzteseinek képeit ezen a linken lehet megtekinteni.