Válogatás az URBAN Photo Awards 2023 fotópályázat legjobb képeiből
23 • 10 • 23Szabó Benedek
Az URBAN Photo Awards 2023 kihirdette shortlistre került alkotóit. Az idén 14. alkalommal megrendezett fotópályázat négy kategóriát indított, ezek legjobbjait mutatták be, de a kategóriagyőztesek névsorára még várni kell. A dobogósokat egy díjátadó ünnepség keretében fogják kihirdetni október 27-én, a Trieszti Fotográfiai Napok egyik rendezvényén.
A versenyre idén igen sok pályamű érkezett, a zsűri több mint 12.000 beküldött fényképet, és közel 400 projektet és portfóliót értékelt. Az Utcai fényképek kategóriájának egyik shortlistese lett Nurlan Tahirli, aki már három önálló kiállítást tudhat maga mögött, munkáit pedig több mint negyven kiállítóhelyen és nemzetközi fesztiválon mutatták be. Az azerbajdzsáni művész Cartino című képén az utcai lámpák és a járókelők sötét kontúrja vezeti a tekintetet, míg a háttérben a hegyvonulatok jelennek meg. A kategória másik kiemeltje szintén a sziluettek megjelenítésével dolgozott. A bangladesi születésű Rimon Mia Cím nélküli felvételén a megjelenő alakok a mozgás, míg a kompozíció a statikusság megjelenítői.
Az Emberek kategóriájának kiemelt alkotói között szerepel az olasz Daniela Calò, akinek Nunset című felvételén egy tengerparti naplemente és három nővér látható. A kép középpontjában egy okostelefon is feltűnik, amivel az egyik szereplő éppen fényképet készít. A kiemelt alkotás érdekessége, hogy egy hasonló okostelefonnal készült. A kategória másik felvétele a színek játékát emeli ki. Marcel Van Balken, a holland fotográfus Redwalk című képét Párizsban készítette. A piros színű ruha éppen olyan kirobbanóan jelenik meg, mint a szökőkútból kitörő vízsugár. Egy másik alkotó, az olasz Roberta Vagliani, The Right To Know című képével a fejlődő országokban élő gyermekek nehézségeire és az oktatás fontosságára hívja fel a figyelmet. A fekete-fehér felvétel az egyik hátranéző lány tekintetét emeli ki, ami a remény és az elszántság gondolatait jeleníti meg. A shortlistre került alkotások között egy klasszikus portré is helyet kapott, amit a lengyel Piotr Kamiński készített. Bár a művész csak néhány éve foglalkozik fényképezéssel, mégis magas technikai színvonalú fotográfiákat készít. Így van ez annál a Cím nélküli alkotásánál is, amelyet a zsűri a legjobb pályamunkák közé választott.
A Helyek kategória egyik művésze a svájci Alex Polli, aki Cím nélküli felvételén a szimmetria és az aszimmetria átmenetét jelenítette meg. A képen az épület színei és formái vezetik a néző tekintetét, így egyszerre ad kiszámítható, szabályszerű, ám mégis izgalmas kompozíciót. Az olasz Angiolo Manetti felvétele is hasonló hatást kelt, mivel minimalista képe is szabályszerűségeket ábrázol. A Blue On The Beach című felvételét az egyedi perspektíva teszi figyelemfelkeltővé és érdekessé, ebben jelennek meg a napernyők formáinak ismétlődő sorozatai. A Fülöp-szigeteken született Oscar Rialubin fényképe, amely a 'desert Rose' Doha(qatar) címet kapta, egy olyan különleges épületet ábrázol, amely a sivatagi rózsa formáján alapul, és különböző átmérőjű és görbületű korongokból áll. A felvétel az építmény felületeire és formáira egyaránt hangsúlyt fektet.
A Kreatív képek kategóriájának egyik kiemeltje az olasz Vincenzo Migliorati lett. A La Défense című alkotása több egymásra helyezett képből született meg. A felvétel a város mozgását és zsúfoltságát hangsúlyozza, miközben egyfajta bizonytalansági állapotot is megjelenít. Az indonéz fotográfus, Hardijanto Budiman képe a konceptuális alkotások és a szürrealizmus benyomásait hordozza. A cseh Jozef Danyi Runner Labyrinth című képe a mozgás és az ismétlődés alakzata köré szerveződik. Az önképző fotográfus az ismétlődő formák közé zárta a képe központi figuráját, amellyel egy képzeletbeli útvesztőt is megalkotott.