„A fotográfia számomra nem azt jelenti, hogy látni, hanem hogy érezni.” – Don McCullin retrospektív kiállítás nyílt Rómában
23 • 11 • 30Princz Zsófia
A római Palazzo Esposizioni ad otthont a nemzetközileg elismert brit fotográfus, Don McCullin eddigi legjelentősebb retrospektív kiállításának. A modern kor egyik kiemelkedő háborús fotográfusának tartott McCullin világszerte dokumentálta a háború sújtotta régiókban zajló borzalmakat; a vietnámi háborúról készített grafikus, intenzív riportjairól, valamint a Nagy Britanniában a hajléktalanokról készített megható képeiről vált ismertté.
Ez a tárlat az első, amely átfogóan összegyűjti munkásságának különböző fázisait, egészen a legfrissebb alkotásokig. A merész, őszinte és magával ragadó megközelítéséről híres McCullin számos, néhol felkavaró témát dolgozott fel; mind a szegénység, az éhínség és a háború központi szerepet játszanak fotográfiáiban. Bár a közelmúltban készült tájképei és csendéletei kevésbé robbanékony témákat ábrázolnak, mégis áthatja őket az a szenvedély, amely korábbi fotóriporteri munkásságát idézi.
„A fotográfia számomra nem azt jelenti, hogy látni, hanem hogy érezni. Ha nem érzed azt, amit nézel, akkor soha nem fogod elérni, hogy mások érezzenek valamit, amikor a képeidre tekintenek.”
A fotográfus pályafutásának legjelentősebb pillanatainak felidézése mellett a kiállításon látható a Római Birodalomnak szentelt sorozata is, amelyet McCullin a 2000-es évek elején kezdett el készíteni, és amelyet máig munkássága csúcspontjának tekint.
Don McCullin 1935-ben született Londonban, kezdetben festőnek tanult, majd miután belépett a hadseregbe a légi felderítésnél fotográfus asszisztensként kezdett el dolgozni. Három évvel a londoni visszatérése után publikálta első fotográfiai esszéjét a The Observer című lapban, majd 1961-ben főállású fotóriporter lett, miután a berlini fal építéséről készített sorozata széles körű elismerést hozott számára és elnyerte a British Press Award-ot. 1966-ban a The Sunday Times munkatársa lett, majd három évvel később a Magnumhoz csatlakozott. 1984-ben elhagyta a Sunday Times-t, hogy visszatérjen a szabadúszó fotóriporteri munkához.
Lelőtték és súlyosan megsebesítették Kambodzsában, bebörtönözték Ugandában, kiutasították Vietnamból, és vérdíjat tűztek ki a fejére Libanonban. Mi több, nemcsak azért dacolt a háború sújtotta területek veszélyeivel, hogy tökéletes képet készítsen róluk, hanem azért is, hogy segítsen a haldokló katonákon és a sebesült civileken. Minden fotográfiájának középpontjában az együttérzés áll.
„A fotográfia életet adott nekem... A legkevesebb, amit tehettem, hogy megpróbáltam ezeket a történeteket olyan együttérzéssel és tisztán megfogalmazni, amennyire megérdemlik, és olyan hangosan, amennyire csak tudtam...”
A több mint 200, McCullin saját kezűleg nyomtatott fotográfiából álló kiállítás hat különálló kiállítótérben kerül megrendezésre, egy-egy teljes galériát szentelve az alábbi témáknak: a londoni és berlini korai munkák; háborús fotográfiák; dokumentarista fotográfiák az Egyesült Királyságban; nemzetközi utazások; brit tájképek és csendéletek; valamint a Római Birodalom (építészet és ókor). A kiállítás kurátora Simon Baker, a párizsi MEP igazgatója, aki a 2019-es Tate Britainben bemutatott kiállítást is rendezte.
Don McCullin in Rome
Palazzo Esposizioni – Róma
2023. október 10. – 2024. január 28.