Az álmok és a rémálmok világa – Arthur Tress korai fényképei a Getty Centerben
24 • 01 • 24Szabó Benedek
Arthur Tress a megrendezett fotográfia egyik legnagyobb úttörője volt. A művész korai pályafutását bemutató kiállítás azt vizsgálja, hogyan fejlődött a fotográfus alkotói gyakorlata, és miként hagyta maga mögött a dokumentarista hagyományokat, és mozdult el az álmok és a rémálmok inspirálta új megközelítések felé. A tárlatnak a Los Angeles-i Getty Center ad otthont október 31. és február 18. között.
A New Yorkban, 1940-ben született Arthur Tress az 1960-as évek végén kezdte fotográfusi pályafutását. Olyan társadalmi problémákkal foglalkozott, mint a szegénység, a környezetszennyezés és a városi rekreációhoz szükséges szabad területek hiánya. Korábbi munkáiról – például a The Tip of an Iceberg című sorozatáról – korábban mi is írtunk.
A Getty Center új kiállítása a művész 1968 és 1978 között készült nagy fotográfiai projektjei kiemelkedő alkotásait mutatja be. A kiállított sorozatok az Appalachia: The Disturbed Land, az Open Space in the Inner City, a The Dream Collector, a Shadow, a Theater of Mind, és a The Ramble.
„A fényképezés az én módszerem a folyamatosan felém rohanó, zavaros világ értelmezésére. Ez az én védekező mechanizmusom arra, hogy a mindennapi káoszunkat érthető képek sorozatává redukáljam.”
Arthur Tress fotográfiái egy képzeletbeli, szürreális világot jelenítenek meg. Tress korai munkái ugyanakkor a társadalmi dokumentumfilmek hagyományaiban gyökereznek. Első önálló fotográfusi munkája a Tress Appalachia: The Disturbed Land című sorozata volt, amely a szegénység és a környezet pusztulásának jeleneteit örökítette meg. A sorozat képeit eredetileg a Sierra Club New York-i galériájában állították ki, ahol pozitív kritikákat kapott.
Tress következő nagy projektje az Open Space in the Inner City címet kapta, melyet szintén a környezetvédelem iránti aggodalma motiválta. Ez a sorozat azonban a városi hulladék és szennyezés problematikáját járja körül. Az elsősorban New York-ban és környékén készült fényképek a szennyezett utcákat és tereket, lakóparkokat, gyárakat és parkolókat mutatják be.
A művész első nagy fényképalbuma 1972-ben jelent meg. A The Dream Collector című sorozata a gyermekek fantáziáit és rémálmait vizualizálja. A gyakran hátborzongató témák igen szokatlanul hatottak korukban, amikor a fotográfia akkoriban nagyrészt a prózai realizmus stílusát/irányzatát követte.
Tress a projekt befejezésének évében máris elkezdte fényképezni új sorozatát, amely a Shadow címet kapta. Az 1975-re befejezett munka középpontjában a művész saját árnyéka áll, amivel az volt a célja, hogy a lélek és az álom témaira reflektáljon. A művész a fényképezéshez széles látószögű objektívet használt, hogy a képek perspektívája is álomszerűséget sugalljon. Az egyik legnagyobb hatású munkája – amely a Theater of Mind címet kapta – Tress személyes szorongásait vizsgálta. A művész arra kérte alanyait, hogy játsszanak el olyan jeleneteket, amelyek valamilyen erős pszichés állapothoz kapcsolódhatnak.
Tress következő sorozata is személyes történésekről tudósít. A The Ramble című sorozat képei a New York-i Central Park egyik erdős részén készültek, amely a melegek találkozóhelyeként volt ismert. Ennek a fotográfiai projektnek a képeit a művész nem állította ki, és nem is publikálta, mivel attól félt, hogy a nyilvánosságra kerülő képek alanyait ezzel zaklatásnak vagy megbélyegzésnek teszi ki. A képek így sokáig nem kerültek nyilvánosságra, most azonban a Getty Center kiállításán bemutatásra kerülnek.
"Izgatottan várom, hogy a kiállításunkban, és a hozzá tartozó katalógusban megoszthassuk ezt a rendkívüli, a nagyközönség által kevéssé ismert művészeti munkát, és elmeséljük Tress korai pályafutásának figyelemre méltó, ám eddig titokban maradt történetét"
Arthur Tress: Rambles, Dreams, and Shadows
GETTY CENTER
2023. október 31. – 2024. február 18.
Arthur Tress 2021-ben a kérésünkre összeállított egy 25 fotóból álló válogatást életművéből a Punkt olvasóinak, melyek ezen a linken tekinthetők meg.