Titkos történetek és elzárt helyek a Black and White Photography Awards díjazott alkotásain
24 • 02 • 09Szabó Benedek
A LensCulture kihirdette a Black & White Awards díjazottjait és kiemelt alkotóit. A versenyre összesen 5 kontinens 23 országából érkeztek pályamunkák, a zsűri ezek közül választotta ki a legjobbakat. A pályázat kiírói arra szeretnék felhívni a figyelmet, hogy a fekete-fehér képek olyan egyedülálló vizuális élményt tudnak adni, amelyre semmilyen másik művészeti ág nem képes. A díjazott alkotók a műfajok széles skálájában alkotnak, a kitüntetett képek között láthatunk dokumentarista, és konceptuális munkákat, utcai fotográfiákat, természetfotókat és portrékat is.
A Sorozat kategória első helyezettje egy iráni fotográfus, Enayat Asadi lett. A Survivors of Death Row című munkája az iráni igazságszolgáltatás gyakorlatát mutatja be, amelynek a mai napig része a halálbüntetés. A jogrendszer sajátossága, hogy az áldozatok családtagjai felmenthetik az elkövetőt. A sorozat olyan embereket mutat be, akik végül kegyelemben részesültek, ám súlyos kártérítést kellett fizetniük, vagy évekre börtönbe zárták őket. A megrendítő fényképek egy-egy személyes történetből mutatnak fel epizódokat.
A kategória második helyezettje Olivier Khouadiani volt, aki Elefántcsontparton született. A fotográfus Golikro című sorozata a helyi emberek életmódját és környezetét dokumentálta. A többnyire a részletekre koncentráló, máskor áttekintő képek egy védő istenség, a Goli alakjának mítoszáról, és a hozzá kapcsolódó szakrális rítusokról szólnak.
Harmadik helyezést ért el az Angliában élő és alkotó Bart Urbanski Solar Recordings of Phone Calls with Family Members, Friends, and Scammers című konceptuális sorozata. Munkája során a művész hosszú expozíciós idővel fényképezett úgy, hogy közben egy ismerősével vagy barátjával telefonált, így minden exponálás addig tartott, ameddig a beszélgetés is. A leghosszabb ideig exponált képeken egy fekete csík tűnt fel, amelyet a Nap égetett a filmbe. A művész képei önmagukban is figyelemre méltóak, ám az alkotói koncepció ismerete segít azok teljes megértésében.
Az egyéni képek kategóriájának győztes felvételét egy belga fotográfus, Marion Colard készítette. A Portrait of A in Pata-Rât című kép egy olyan projekt során készült, amellyel a művész a romák helyzetét szerette volna bemutatni. A nyertes képen egy portrékép, és digitalizált gyerekrajzok részletei kerültek egymásra. A kategória második helyezett alkotója Zoja Kalinovskis volt. A brit fotográfus egy olyan művészi munkán dolgozik, amely a fogyatékkal élő embereket a klasszikus szobrászatból vett szabályok szerint ábrázolja. Célja, hogy a sérülések helyett a testek esztétikáját jelenítse meg egy új művészi kontextusban. Ez valósul meg kitüntetett, cím nélküli képén is, ahol a háttal ábrázolt női alak a méltóság és az erő megjelenítőjeként látható.
A kategória harmadik helyezettje az iráni Erfan Samanfar lett, aki Poseidon című fényképével nyerte el a díjat. A légi felvételen egy olyan tó látható, ahol telelő flamingók telepedtek meg. A statikus fehér pontok a képen a nyugalom, a sötét, tereptárgyak nélküli környezet pedig az érintetlen természetet szimbolizálják.
A LensCulture pályázatán minden zsűritag lehetőséget kap arra, hogy a két kategória győztesein felül kiemeljen egy számára különösen fontos alkotót. Caroline Walls, a New York-i Robert Mann Gallery igazgatójának kiemelt alkotója a grúz Andrei Bortnikau volt. A fotográfus Caldera című sorozata a helyi tájakra koncentrál. Képein az erős kontraszt és a sajátos perspektíva elrejti a távolságokat, ami különleges, titokzatos, szinte álomszerű képi hatást eredményez. A Jurors’ Picks további kiemeltjei ezen a linken tekinthetők meg.